Köpråd skoter..

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Tänkte köpa ny skoter snart. Men vet inte riktigt vad man ska köpa, så jag vill gärna ha lite tips/förslag.


Dom jag eventuellt funderar på är...




Yamaha Apex XTX, årsmodell 2012


Yamaha Nytro RTX, årsmodell 2008


Yamaha Phazer FX, årsmodell 2007


Polaris Assault 800 orange madness, årsmodell 2011


Ski-doo MXZ 800 XRS, årsmodell 2012


Ski-doo Summit 600 e-tec, 2011


Ski-doo Renegade 600 Sport Ace, årsmodell 2013


Ski-doo Renegade 600 Ace, årsmodell 2012


Ski-doo Renegade 600 HO, årsmodell 2004


Lynx x-trim 600 sdi, årsmodell 2006


Arctic cat crossfire 8 LTD,


Arctic cat M8 SnoPro 153", årsmodell 2013




Vilken skulle ni ha köpt och varför?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Du är alltså både intresserad av en Lada niva och en Lamborghini Gallardo. :)

Vad har du tänkt att använda skotern till?
 

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Du är alltså både intresserad av en Lada niva och en Lamborghini Gallardo. :)

Vad har du tänkt att använda skotern till?

Haha.. där va du ju nästan lite rolig.. :)

Vad jag har tänkt använda skotern till?! Jadu, va brukar man ha skoter till?! Vad jag vet så brukar man väl köra med den... eller?! Nää.. men är man uppe i fjället så blir det väl mest ledkörning, men hemma blir det väl mest lössnö körning eftersom det inte finns några leder där, så en maskin både för led och lössnö skulle nog vara bäst.

Dom jag är mest intresserade av dom jag har skrivit är Apexen, Assaulten eller MXZ:an. Har en Yamaha V-max 700 just nu, och den har jag varit rätt nöjd med, men den är väl inte direkt bra för lössnö, men jag gillar Yamaha, tycker dom har riktigt fina skotrar. Assaulten verkar vara en bra lössnö maskin. Sen blev jag lite sugen på MXZ:an, tycker den ser riktigt fin ut, men då har jag ingen speciellt bra erfarenhet av Ski-doo, (eftersom jag bara haft Yamaha) men har hört att Ski-doo har en del problem med bland annat remmar, speciellt på 800:an, om det är sant eller om det bara är rykten vet jag inte.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
skulle säga summiten eller assulten, 600 ace är en jävla tråkig motor(svag).
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag är ju tjock gubbe så jag skulle valr Renegade med ACE-motorn .
För min körning räcker hästkrafterna och jag gillar att den går tyst .
Phazern kommer för mig tvåa , Apex trea .

Assaulten går bort pga bristande tillförlitlighet , visst är den rolig när
den går men jag har mycket roligare om jag köper bensin för pengarna
som nya kolvar skulle kostat....
 

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Nån som har erfarenhet och vet nåt om hållbarheten på Ski-doo, har hört att det kan vara en hel del problem med dom, bland annat vevlager och remmar?! Nån som hört nåt eller varit med om nåt själv?
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Nån som har erfarenhet och vet nåt om hållbarheten på Ski-doo, har hört att det kan vara en hel del problem med dom, bland annat vevlager och remmar?! Nån som hört nåt eller varit med om nåt själv?
Hade en rotax 800 årsm 07 och där så blev vevstaken krokig och i samma veva som det hände så fick man se att det var 3 lager på veven som var sopslut och inget fett alls när man öppnade motorn, så tur i oturen.
430mil
Sen så höll den drygt 10 mil och då värmenöp den.
Och för lite mer salt i såren så drog den rem och drog olja som fan.

Kanske ett måndagsmorgon exemplar men det är min första och enda historia med en rotax 800 av dem äldre modellerna :)
 

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Hade en rotax 800 årsm 07 och där så blev vevstaken krokig och i samma veva som det hände så fick man se att det var 3 lager på veven som var sopslut och inget fett alls när man öppnade motorn, så tur i oturen.
430mil
Sen så höll den drygt 10 mil och då värmenöp den.
Och för lite mer salt i såren så drog den rem och drog olja som fan.

Kanske ett måndagsmorgon exemplar men det är min första och enda historia med en rotax 800 av dem äldre modellerna :)
Ajdå, lät ju inte så bra. Verkar som man ska undvika rotax 800 motorer, eller tror du att det har blivit bättre på lite nyare modeller?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Bara en fråga, varför finns inte en längre nytro med bland funderingarna? :)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
är ju helt omöjligt att ge några bra råd när du inte skrivit nån vad maskinen får kosta, hur och vart du kör, om du kan skruva ifall något går sönder osv..

En av dom bästa allround skotrarna måste väl vara en Lynx X-Trim 600 E-tec med 38 alt 44mm och dubbeldyna. Inte altför tung, hyffsat krut i motorn och relativt driftsäker för att vara en 2-takt, samt drar lite soppa. Funkar dessutom bra på leden samtidigt som det går att åka lössnö om man skulle vilja. Exempel vis denna :http://www.blocket.se/jamtland/Lynx_X_trim_SC_600_E_tec__12_51383539.htm?ca=2&w=3

Blir ju väldigt oseriöst när du funderar på allt ifrån en 600 ace till en Apex eller en M8..
 

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
är ju helt omöjligt att ge några bra råd när du inte skrivit nån vad maskinen får kosta, hur och vart du kör, om du kan skruva ifall något går sönder osv..

En av dom bästa allround skotrarna måste väl vara en Lynx X-Trim 600 E-tec med 38 alt 44mm och dubbeldyna. Inte altför tung, hyffsat krut i motorn och relativt driftsäker för att vara en 2-takt, samt drar lite soppa. Funkar dessutom bra på leden samtidigt som det går att åka lössnö om man skulle vilja. Exempel vis denna :http://www.blocket.se/jamtland/Lynx_X_trim_SC_600_E_tec__12_51383539.htm?ca=2&w=3

Blir ju väldigt oseriöst när du funderar på allt ifrån en 600 ace till en Apex eller en M8..

Om vi säger så här.. 600 ace kan du glömma, dom har jag inte ens i tankarna längre.. Sen på frågan var jag kör så om du öppnat ögonen och läst alla mina inlägg så ser du att jag skrivit att när man är i fjället blir det mest ledkörning, men när man är i fritidshuset så blir det mest lössnö eftersom det inte finns några leder där, så en maskin för både lössnö och ledkörning vore nog det bästa. Och nån speciell skruvare är jag inte, så det ska vara en relativt ny och driftsäker maskin. Priset beror lite på vad jag får för gammskotern, men absolut inte mer än max 100.000 i alla fall.
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
En halvlång skoter skulle jag vilja säga att du behöver då, och då ser jag bara att det finns ett alternativ, och det är en crossfire 800 -11 pga enda vettiga 800 motorn under 100k och sista årskullen med det chassiet innan nya my12 kom ut.
Tar hårt att säga det men så är det!