Köpråd Ski doo 600 RS

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Hej tänkte köpa mig en Ski doo 600 rs!
Har letat på forumet men kan inte hitta något om dom eller så funkar inte sökifunktionen för mig S:
Och så finns inte skoterbanken på denna sida längre

Men jag vet inte vad det är för skoter ?

*Barnsjukdommar?
*Började tillverkas?
*Bränsleförbrukning?
*Problem med vevlager smörjning som det var på några Rotax motorer?
*Cross skoter?
*Sprickvänlig?
*Bra skoter för övrigt?
*Någon årsmod man ska passa sig för?

Gör jag bättre i att satsa på en Xrs 600 05-07?
Hade tänkt lägga runt 50 laxar
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Om man jämför med Xp:n då vad är det som skiljer de imellan? Nån info ska man vell kunna få på ett skoter forum om en skoter eller?!
Har även funderat på en IQ RR Men vet inte om det är bättre att satsa på Skidoo:n då det är ett nyare chassi`?
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Hade ju tänkt att hämta mig en vilken dag som helst så är tacksam om man kunde få några råd och svar
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Har inte super koll, men ska försöka svara på de jag har någorlunda koll på.

Första året 600 RS:en fanns i XP chassiet var 2008. 2009 så hade de förbättrat diverse "brister".
2009:an fick bland annat bredare fotbrädor (vilket behövs, tro mig) samt en ny, högre smalare dyna med bättre stoppning i. Motor, chassie samt drivlina för övrigt har jag ingen större koll på.

Bränsleförbrukningen.. skulle tippa på mellan 3.5-5 liter milen beroende på bestyckning. Rätta mig om jag har fel.

RS:en är ju Ski-doo's tävlingmaskin, med andra ord så är det även en skoter som kräver ett visst underhåll för att den ska fungera som den ska. Kolvbyten osv.

Sprickvänlig vet jag inte, men eftersom att det är en förstärkt chassie som är gjort för att tävla med ska tål det självklart mer stryk än ett vanligt XP chassie. Självklart kan den spricka ändå om oturen är framme.

Jag var själv sugen på att köpa en RS maskin, men slutade med en XRS istället då jag kände att det var så nära en RS jag kunde komma. Anledningen till det är främst bensinförbrukningen och underhåll.

IQ chassiet är ett riktigt hållbart chassie, eftersom det funnits såpass länge så man har kunnat förbättra det mer och mer för varje år. Personligen så ser jag inte att det är värt att köpa en IQ RR, då man lika gärna kan köpa en IQ R som är snäppet värre på diverse saker.

Jag tycker du ska satsa på en XRS 600 SDI 07 istället av samma skäl som jag köpte min XRS. Lägre förbrukning och mindre underhåll! Men är det en renodlad tävlingsmaskin som gäller så skulle jag helt klart köra på RS:en, IQ R:en eller en SnoPro 600.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Tack för svaret! Riktigt bra & vettiga svar!
Glömde säga att jag inte ska tävla något alls utan bara leka runt, men kommer garanterat köra bana om det blir så man får åka på dom här omkring.
Jag har en kompis som har en XP 800 -08 är det samma chassi på den? så kan jag ju kika på den.

Jag va inne på XRS 600 07 länge men dom är ju rent av dyrare än RS:n och hur man än vrider och vänder på det så spelar utseende också lite roll, "lite" och den ser så jäkla rå ut.
Jag skulle lika gärna köpa en XP så som jag skulle bruka den, men det finns ju inga till salu nu :S
Och skotrarna är ganska mycket billigare nu, än vid sässongen & så tänkte jag att jag skulle hinna gå över den innan vintern också
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
F*n vad svårt sånt här blir så fort det är lite större pengar :/
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
*Barnsjukdommar? framvagns infästning
*Började tillverkas? -08 kom första rs
*Bränsleförbrukning? tror aldrig jag körde på under 6 liter milen.
*Problem med vevlager smörjning som det var på några Rotax motorer? ja samma smörjning
*Cross skoter? ja
*Sprickvänlig? min sprack båda sidor i framvagnen och en boggieskena
*Bra skoter för övrigt? japp, går stenhårt för att vara standard 600
*Någon årsmod man ska passa sig för? ju nyare, ju bättre