Köpråd REV 800 -04, REV 800 -05 eller REV 600 -04?

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
Nu när snön börjar töa bort och alla börjar få sälj behov så växer mitt köpbehov!

kör nu en 98 MXZ och vill byta upp mig till Rev chassit!
Så jag har tre skotrar som jag står och väljer mellan!

en REV -04 med 420 mil på mätaren och 44 matta!

en REV -05 med ca 1000 mil på mätaren men renoverad vid 850 mil, med 44 matta!

eller en REV 600 -04 med 630 mil på mätaren, med 32 matta!

läst lite om skotrarna och 04:eek:rna ska vara ganska mjuk i boggiedämparn.
annars har jag hört mest positivt!

så om någon har lite erfarenhet av dessa så får ni gärna dela med er av era tankar!

tänkte nämligen handla någon av dessa den kommande veckan!;)
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
-05 kom powetechen till 800:an väsentlig skillnad på soppaförbrukningen men 1000 mil... Lite mycke kanske? frågan vad som renoverades... "byte av kolvar i förebyggande syfte" brukar det stå i annonsen nåt mer än kolvar? (lager packboxar riktning av vev osv...) sen får du tänka på att de e en massa annat som slits på 1000 mil. Är 600:an en SDI så är det ju oxå ett alternativ... dock en förstaårs modell av sdi så kan ju vara å tänka på me... köp -04:an om du inte är rädd för att tanka... annars skulle jag gå på 600:an (om det är en sdi annars är det samma som 800:an) en 05:a med mindre mil skulle jag satsa på om jag skulle ha valt... Lycka till!
 

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
jo jag vart lite skrämd över dom 1000 milen, men om renoveringen är gjord ordentligt så borde det inte vara allt för dåligt.
fast variatorerna tar nog lite stryk på 1000 mil!

anledningen till att jag väljer mellan dessa är pga att det är inom mitt närområde.
finns ju 05.or men dom står så långt upp i landet!


säljaren till 05: an krev i ett mail så här:

""mattan har nån kamm skadad.
har gått ca 1000mil, men helrenoverades vid 850mil,lager,kolvar,cylindrar mm även boggien gicks igenom.
har inte sett några skador på chassie. styret har blivit böjt,men ett felfritt medföljer.
okej styrstål.
drar ca 2,5l mil.
är i riktigt fint skick trots årsmodell och mil""

skrev som svar och frågade om det fanns kvitton på renoveringen och vad som gjordes.

får kanske bli en 04a då, trots sämre boggie. men allt är nog bättre än min gamla mxz 500 ifrån 98! =)

men kom gärna med fler åsikter!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
2,5.. Ja håller du dig till led så..! Kontrollera så att packboxen verkligen är hel, att motorn inte vibrerar sönder skotern på grund av skev vevaxel eller dåliga motorbussningar. Lyssna efter vassa metalliska ljud (inte 800HO-knacken när den går ner på tomgång.. de finns alltid) som kan indikera på att du snart har ett vevstakslager finfördelat i pipan och se till så att backen fungerar felfritt! Växlar variatorn som den ska? Rullarna har en tendens att gnugga slut på bussningarna.

PowerTEKen har knacksensor, 04-an har några hästar mer. Är mer en smaksak, för några väsentliga skillnader upptäcker du inte. Har haft båda motorerna på bänken senaste veckorna...