Köpråd Polaris IQ 600RR

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Hej! Går i tankarna att köpa en IQ, men det finns ju en uppsjö av årsmodeller och prisklasser osv... Har tänkt en budget på ca 50 000, helst mindre. Har sett att det finns en hel del för runt 45 000, då både iq rr och rr SE. En IQR hade varit jäkligt roligt, men jag tror inte det är en skoter som passar mig då jag inte enbart buskör, ibland blir det turer i lugnare tempo. Gillar att leka runt, köra lössnö och ibland även led. Så en IQRR är nog en lämpligare skoter för mig. Har letat runt här på forumet efter trådar men de är så gamla så skulle vilja ha dagsfärska svar.

Då till mina frågor;
- Hur är serviceintervallerna på en RR? Misstänker att det inte bara är att köra.
- Hur är motorerna? Assaulten som kom -09 hade ju motorproblem som tusan.
- Är det nån fara att köpa en IQ för 45 000 eller är de helt slut för det priset?
- Ska man satsa på en SE eller en vanlig?
- Är det en bra skoter? Är det ett vettigt köp helt enkelt?

Skriv erfarenheter och vad ni tycker och tänker! Tack på förhand.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag köpte en IQRR 2009 i höstas. Jag satsade på en maskin i helt originalskick med enbart 60 ärliga mil av en ägare på 65 år (varför han köpte en sån är en gåta :). Min skoter är som ny men baksidan är att den inte hade några uppdateringar gjorda så det har kostat lite extra efter inköpet.

Den korta varianten funkar finfint efter leden men om du skall ut i snön är bättre matta än standard ett måste och en förlängning eller en SE sitter nog inte i vägen.

Serviceintervaller, hmm det är väl samma som övriga skotrar så en genomgång per säsong är väl lagom. Jag har aldrig hört om någon IQRR med motorstrul men den förbrukar soppa, räkna med 4 liter per mil och tanken är liten (34 liter) så det finns en anledning att de flesta har en dunk bakom dynan.

Jag är nöjd med mitt köp. Den är robust och ganska brutal. Jag har fjädringen på mjukaste och den är nog ändå något för hård för en gubbe som jag. Fotstegen är stabila men samlar på sig is vilket är lite drygt. Vidare gillar jag inte att man sparkar in i kedjehuset i höger fotholk.
Tommy
 

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Jag köpte en IQRR 2009 i höstas. Jag satsade på en maskin i helt originalskick med enbart 60 ärliga mil av en ägare på 65 år (varför han köpte en sån är en gåta :). Min skoter är som ny men baksidan är att den inte hade några uppdateringar gjorda så det har kostat lite extra efter inköpet.

Den korta varianten funkar finfint efter leden men om du skall ut i snön är bättre matta än standard ett måste och en förlängning eller en SE sitter nog inte i vägen.

Serviceintervaller, hmm det är väl samma som övriga skotrar så en genomgång per säsong är väl lagom. Jag har aldrig hört om någon IQRR med motorstrul men den förbrukar soppa, räkna med 4 liter per mil och tanken är liten (34 liter) så det finns en anledning att de flesta har en dunk bakom dynan.

Jag är nöjd med mitt köp. Den är robust och ganska brutal. Jag har fjädringen på mjukaste och den är nog ändå något för hård för en gubbe som jag. Fotstegen är stabila men samlar på sig is vilket är lite drygt. Vidare gillar jag inte att man sparkar in i kedjehuset i höger fotholk.
Tommy
Tack för bra info! Jag har hört att de ska tåla mycket stryk men motorn är jag mest orolig för. Får hoppas att det är som du säger isåfall.

Nån mer som har samlat på sig bra saker att veta?