Köpråd polaris 800 2012 med 800 mil

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Ska köpa första skotern snart och har tittat ut en switchback assault 2012 för 45.000 som jag tycker ser fin ut. Problemet är att den gått 800mil och den motorn är inte känd för att vara hållbar. Fixkit installerades för 1** mil sedan i förebyggande syfte och veven byttes aningen senare när den gick av ute vid variation. Skotern är fin i övrigt och killen verkar veta vad han pratar om. Är det nått jag borde hålla mig borta från?

Edit: ska lägga till att den är nedd revad med högkamms matta och 36 tums framvagn
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Håll dig långt borta från Polaris 800 11-12 för cylinderkjolarna spricker närsom även med fixkitt.13-14---- är de inge fel på.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Var nog ingen som tog illa upp, hoppas att inte heller du gjorde det 🙂 Alla är vi barn i början och gör misstag, såg bara lite dråpligt ut 😉

Men om även jag håller mig till ämnet, priset låter onekligen högt. Hur ser behov (körstil), körvana och budget ut? Finns många lärda individer här som kan guida dig i djungeln om du kan svara på de frågorna 🙂
 

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Var nog ingen som tog illa upp, hoppas att inte heller du gjorde det 🙂 Alla är vi barn i början och gör misstag, såg bara lite dråpligt ut 😉

Men om även jag håller mig till ämnet, priset låter onekligen högt. Hur ser behov (körstil), körvana och budget ut? Finns många lärda individer här som kan guida dig i djungeln om du kan svara på de frågorna 🙂
Sorry att det tog sån tid å svara. Budget på ~45 kan sträcka till 60 om det är en riktigt bra skoter kör en hel del led men det är mest med familjen vad jag värderar är tiden utaför. Körvanan är liten men jag får in många skoterdagar på ett år så jag vill inte sikta för lågt. Vad skulla vara ett rimligare pris på polarisen
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Skulle inte köpa den överhuvudtaget, men det är jag det andra kan tänka annorlunda.
Om det måste vara polaris hade jag kikat närmare på denna. Men eftersom jag själv inte klättrar i berg så är det ett förslag öppet för åsikter.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ledsen för sent svar har varigt uptagen i veckan. Vad tycker du skulle vara ett rimligt bud?
Det beror helt på.. tex är det rinabs fixkit med prox kolvar så skulle jag monterat ur skiten, för annars har du snart ett ras, fast det hr du också på en original 11-12 cylinder också :) Sen hur är skicket på variatorerna framförallt primären, på 800mil bör den vara bytt annars är den sopslut även om den är renoverad. För att renovera en p85 med orginaldelar kostar som en ny, och snopros renoveringssats borde inte få säljas för det är skit. Men mellan typ 35 är rimligt max 40-42 om ovan är fixat.
 
Last edited:

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Skulle inte köpa den överhuvudtaget, men det är jag det andra kan tänka annorlunda.
Om det måste vara polaris hade jag kikat närmare på denna. Men eftersom jag själv inte klättrar i berg så är det ett förslag öppet för åsikter.

Egentligen vill jag ha en lynx eller skidoo men polarisarna ligger lägre i pris så jsg har mest kollat på dom. Har tittat på boondocker 3700 senaste dsgarna, vet du något om dom?

Edit: exempel
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Lynx Boondocker 3900 600 e-tec -16 https://www.blocket.se/vi/92349559.htm
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Lynx boondocker 3700 https://www.blocket.se/vi/91927630.htm
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Fast ville du kunna dra pulka och dylikt också?
Vet inte hur den står sig där.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Missade ditt inlägg.

Utan att ha kikat på länkarna så är väl boondockern lite mer allround än RMK.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du ska köra en hel del led och dessutom dra pulka måste du köpa en crossover för de mer renodlade snömaskinerna har i regel för dålig kylning De har färre eller mindre kylare. Min pro rmk 800 och rmk assault blir snabbt för het på led man måste ha dubbla isrivare och ständigt söka snö utanför leden . Även slidsen bränns snabbt med höga kammar vid ledåka. Men som jag o asker varnar för köp inte en Polaris 800 11-12 de måste va en 13- som har grövre cylinderkjolar.
Jag vet inte om de finns någon renodlad snömaskin som klarar ledåka utan att sätta dit extra kylare? På min pro rmk 800 har jag satt dit 4 extra hjul i boggin och de blir 4 isrivare på den men jag är osäker på om de duger? De finns billet kylare till dem som man skruvar fast i tunneltaket då funkar de tydligen ok på led.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Då är pulkdragningen ett tag bort 🙂

Summit 600 och M800(0), ska klara sig rätt bra när föret blir hårdare.
Boondocker är säkert också en fin maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Scandinavian Beast som tipsades om innan har bra kylning precis som de kortare maskinerna som klarar ledåka utan problem.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En tanke, du skriver att du är 17år. Förmodar att du inte har någon vidare hög inkomst då. En 800cc drar rätt bra med bränsle, Polaris står väl dessutom ut med att dra ytterligare några droppar. Visst, alla 800cc får en virvel i tanken vid lite hårdare körning utanför leden. Men Polaris kräver även lite mer på leden.

En 600cc oavsett märke är snällare mot kontot ur den aspekten, och även alla andra ekonomiska aspekter. De flesta klarar sig dessutom bra med 600cc, är man lite ovan är det en enklare maskin att hantera och utmana. Det är ju inte så att en 600cc inte går att leka med. RMK 600cc får väl hållas för att vara den i särklass mest lättkörda maskinen på marknaden, vilket gör att du kan utmana och chansa på ett helt annat sätt än om effekten blir för hög och du inte riktigt "vågar" smälla till gasen ordentligt när det kanske behövs?

Bara en och annan tanke 🙂
 
Reactions: mas och Skotis

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
En tanke, du skriver att du är 17år. Förmodar att du inte har någon vidare hög inkomst då. En 800cc drar rätt bra med bränsle, Polaris står väl dessutom ut med att dra ytterligare några droppar. Visst, alla 800cc får en virvel i tanken vid lite hårdare körning utanför leden. Men Polaris kräver även lite mer på leden.

En 600cc oavsett märke är snällare mot kontot ur den aspekten, och även alla andra ekonomiska aspekter. De flesta klarar sig dessutom bra med 600cc, är man lite ovan är det en enklare maskin att hantera och utmana. Det är ju inte så att en 600cc inte går att leka med. RMK 600cc får väl hållas för att vara den i särklass mest lättkörda maskinen på marknaden, vilket gör att du kan utmana och chansa på ett helt annat sätt än om effekten blir för hög och du inte riktigt "vågar" smälla till gasen ordentligt när det kanske behövs?

Bara en och annan tanke 🙂
Har inte tänkt nått på bränsle förbrukningen men det är klart att en 800 går dyrare när man tänker efter. Borde inte en 600 hålla bättre också då de inte är lika hårt pressade effekmässigt(vad jag har hört)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En 600cc håller bättre på alla punkter från kolvslitage till remmar än en 800cc.

600 är inte på något vis dåliga maskiner, en god vän till mig körde (utanför banan) och tävlade med 600cc rätt många år innan han köpte en 800cc. Hans stående åsikt och råd till alla som frågade var och är att köpa 600cc.
En granne kör Polaris 850cc, han lånade hem en 600cc när motorn på 850:in rasade. Hans åsikt är att han tar sig nästan överallt med 600:an men han har kört ganska hårt och avancerat i många år och behöver extra knuffen 850cc ger. Hans råd generellt är att 600cc räcker för de flesta, men visst är det roligt med mer motor om man är duktig på att köra.