Köpråd : Mountain Cat 800 -01

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Hade tänkt införskaffa en Mountain Cat 800 -01 och har lite funderingar kring den.

Vilka är för och nackdelarna med den, har den några speciellt problem områden ??
Hur mycket bränsle tar den ??
Hur är fjädringen på den ?? (ska inte hoppa med den men vill att det ska gå att hålla ett ganska bra tempo på leden utan genomslag)

Har läst tester av modellen och dom tyckte att mattan var för gles och därav dåligt grepp, men hur "dåligt" grepp är det ?? Ser att många har bytt till summit matta.
Mountain cat har 27paddlar medans summit och rmk 800 -01 har 38st.

Är det nå speciellt jag ska tänka på vid ett ev. köp ??
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tjena!
Jag hade en sådan skoter förra vintern och den hade hyffsat bett tills jag vände på rotationsriktningen och då vart det ett j**** bett. Jag fick tyvärr ett dåligt intryck av maskinen då de skar 3 kolvar skärningar, 2 primärvariatorer "sprängdes", 1 drivaxel gick av och magnapullen gick sönder. Men de kan bero på tidigare brukare.

Tips vid köp kan vara att du frågar om du får öppna avgasporten på variatorsidan och kollar skicket på kolven. Om du har kunnighet vill säga.

Anledningen till att kolla variatorsidan är att den belastas mest.
kolla även vikterna på primärvariatorn, går liksom att vicka lite på, sitter de väldigt löst så är bussningarna slut.

Kolla även skidorna, dom har nämnligen en tendens att spricka i förstärkningarna vid själva böjen.

Du kan även "rucka" lite på drivaxeln då du ser hur drivaxellagrena är.

-01an har jag inte hört haft något problem med chasiet iallafall men de nyare som -02 och -03 har en tendens till att spricka.

Tyvärr så visste jag inte om dom här sakerna själv när jag köpte min maskin men av erfarenhet så vet jag nu :rolleyes:

Sen är de väll inte så mycket mer jag kommer på just nu men låt inte de här skrämma dig från att köpa maskinen för jag vet att om maskinen är väl omhändertagen så är den en riktig dräpare.

Vid blandad körning så drog den ca 2 - 2,5L milen viket inte alls är farligt. :p

Lycka till!
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Haft en sån skoter några säsonger, köpte den ny.
Var mycket nöjd med den. Kraftfull och hållbar.
Skidorna var veka, sprack. Antar att det är grönfärgen som gör det, svarta håller.

Byggde om min efter två säsonger.
Borrade upp den till 925cc, fila i blocket å insug mm. Gick riktigt bra sen, urstark.
Förlängde den till 396 så jag fick lite fäste.
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Haft en sån skoter några säsonger, köpte den ny.
Var mycket nöjd med den. Kraftfull och hållbar.
Skidorna var veka, sprack. Antar att det är grönfärgen som gör det, svarta håller.

Byggde om min efter två säsonger.
Borrade upp den till 925cc, fila i ******* å insug mm. Gick riktigt bra sen, urstark.
Förlängde den till 396 så jag fick lite fäste.
Ok, har sett flera som har sprickor i skidorna.
Har också funderat på om jag köper en och tycker att fästet är för dåligt och
ska byta matta blir det nog att förlänga den.

Fler som har erfarenhet av modellen ??
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Har en sån nu, är kanonnöjd med motorn, går fint, tar så mycket soppa som du ger den, går att köra billigt men går även att pressa igenom rätt mycket, fick min attdra 3,8l/mil på en tiomilatur men då var det ospårat bus hela vägen i princip. O då gick den även lite fett.
Kolla infästningen runt främre boggidämparen från skenorna, sitter några alugrejjer där som spruckit sönder på min. Skulle inte heller skada med ett extra par boggihjul i de bakre regionerna av boggien för at spara på slidsen om du kör lite led. Annars inte haft några problem, kolla variatorer o lager o sånt gäller ju alla maskiner.
Tycker det är en kanonmaskin iaf.