Köpråd. Lekskoter max 20 000:-

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Söker tips på en bra lekskoter till att rasta under vintern.
Jag är runt 1.87 lång och väger runt 75 kg så en lätt skoter med så upprätt körställning som möjligt är vad som önskas. Tänker givetvis höja styret osv. men det är ett plus om grundförutsättningarna är bra.

Mina kriterier är:
Bränslesnål
Billig att försäkra
Vätskekyld
Gärna under 200 kg torrvikt
Minst 70hk (då ska skotern vara en riktig lättviktare om man kommer ner mot dom effekterna)
Bra framkomlighet och markfrigång (man ska inte behöva ta fart för att ta sig genom 50 cm djup lössnö)


Se så, ös på med förslag OCH motiveringar nu. =)
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Har kollat lite grann på blocket.se nu och sökt ytterligare lite i forumet.

Polaris XC 600 känns som ett alternativ.
Bränslesnål: Kanske inte den snålaste, men törstigare 600 finns definitivt.
Billig att försäkra: Vet inte riktigt, men jag tyckte mig läsa att den var det.
Vätskekyld: Jodå.
Torrvikt: 219kg, ser mycket tyngre ut.
Minst 70 hk: Mmm, dryga 100hk får den väl att flytta på sig rätt bra.
Bra framkomlighet: Verkar inte vara helt värdelös i lössnö och den är ju inte lika låg som en V-Max SX direkt.

Vad tror ni? Dom ligger ju som rätt i kurs nuförtiden.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Har kollat lite grann på blocket.se nu och sökt ytterligare lite i forumet.

Polaris XC 600 känns som ett alternativ.
Bränslesnål: Kanske inte den snålaste, men törstigare 600 finns definitivt.
Billig att försäkra: Vet inte riktigt, men jag tyckte mig läsa att den var det.
Vätskekyld: Jodå.
Torrvikt: 219kg, ser mycket tyngre ut.
Minst 70 hk: Mmm, dryga 100hk får den väl att flytta på sig rätt bra.
Bra framkomlighet: Verkar inte vara helt värdelös i lössnö och den är ju inte lika låg som en V-Max SX direkt.

Vad tror ni? Dom ligger ju som rätt i kurs nuförtiden.
Jag tror en XC 600 är en kanon skoter men kan dock inte så mkt om den modellen....
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Jag tror en XC 600 är en kanon skoter men kan dock inte så mkt om den modellen....
Flera av mina kompisar tycker oxå att det är ett klokt val i den prisklassen. Verkar inte som att något annat märke har något likvärdigt att erbjuda för samma pengar begagnat.
Arctic i den här prisklassen leder väl allt som oftast till mer tid i garaget än ute i snön.
Lynx, ja där är väl nån Rave 670 eller Cobra Ultra det enda som finns att hitta. Ski-Doo, nån gammal MXZ eller Mach 1.
Yamaha, ja det är väl Phazer och Exciter då, fast jag vet av en SX 700 för runt 20k, men den känns för låg, annars säkert en kanonskoter.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Flera av mina kompisar tycker oxå att det är ett klokt val i den prisklassen. Verkar inte som att något annat märke har något likvärdigt att erbjuda för samma pengar begagnat.
Arctic i den här prisklassen leder väl allt som oftast till mer tid i garaget än ute i snön.
Lynx, ja där är väl nån Rave 670 eller Cobra Ultra det enda som finns att hitta. Ski-Doo, nån gammal MXZ eller Mach 1.
Yamaha, ja det är väl Phazer och Exciter då, fast jag vet av en SX 700 för runt 20k, men den känns för låg, annars säkert en kanonskoter.
Det har du helt rätt i !!!
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
En XC 600 är en skitrolig skoter..
Kung på led men suger i lössnö..
De är alldeles för låga, annars är det en kanonskoter.. Kostar som alla andra 600or att äga..
Helt klart värd pengarna
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
En XC 600 är en skitrolig skoter..
Kung på led men suger i lössnö..
De är alldeles för låga, annars är det en kanonskoter.. Kostar som alla andra 600or att äga..
Helt klart värd pengarna

Men det är inte allt för dyrt att byta till framdämpare från en Gen2 och flytta ner boggiefästena i chassiet.

Hur hög markfrigång har de original?
 

_henke_

Ny medlem
5 nov 2006
4
0
1
mora
en liten fråga vad grundar du din uppfattning om arctic cat på egentligen?? egen erfarenhet eller rykten bara?:)
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
en liten fråga vad grundar du din uppfattning om arctic cat på egentligen?? egen erfarenhet eller rykten bara?:)
Kan mycket väl vara erfarenheter. Jag har varit med om att drivaxel gått av på både ZRT och polaris 700, boggien verkar vara gjord i plockepinn på ZR (den viker sig av lite hårdkörning) lindningen *****des också på de två (en 6 och en 700a) och en XC har det blivit 6kolvbyten på en säsong (veven var sned, så ena kolven fick fel blandning). Men ETn, Vikingen och SRX (vänners alla skotrar hittills) har gått som tåget, och vmaxen har bara startsnöret (kass fjäder, snöret går inte tillbaka) och sekundärvariatorn (tidigare ägare bytt till fulbussning som skar ihop) *****ts på och jag bara kört skoter 1.5 år (!)


Nu blev det visst inte bara Arctic-Cat, utan mer generellt. Utifrån de här uplevelserna har jag blivit lite fäst vid Yamaha, fast jag lämnar möjligheterna öppna för andra märken. I regel gäller det som sagt: Tar man hand om grejorna, håller de.


Utöver de skotrar som tidigare nämnts kan jag rekommendera en vmax av äldre modell, dock är den inte mycket för lössnö och boggien kan vara lite retlig ibland. Men jag har lite planer på att experimentera lite med boggien och se om det går att lösa. Bara snön kan komma någon gång.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
en liten fråga vad grundar du din uppfattning om arctic cat på egentligen?? egen erfarenhet eller rykten bara?:)

Ja det är för att bekanta haft t.ex. ZR 580 som skurit 3 gånger per månad och ZRT 800 som skurit direkt efter dom fått ner den från släpet i stort sett.
Den enda äldre Arctic i bekantskapskretsen som hållit någorlunda är väl en ZL 600.

Så det är inte av egen erfarenhet utan andras erfarenheter.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Utöver de skotrar som tidigare nämnts kan jag rekommendera en vmax av äldre modell, dock är den inte mycket för lössnö och boggien kan vara lite retlig ibland. Men jag har lite planer på att experimentera lite med boggien och se om det går att lösa. Bara snön kan komma någon gång.

Jag vet av en V-Max SX 700 -97 med AAEN pipor och 32mm matta för helt rätt pris som jag är lite halvsugen på. Problemet är ju att dem är såpass låga och att jag gillar att köra utanför leden. Nog för att man borde ha både motor och matta för att ta sig fram.
Sen verkar det inte vara det lättaste att höja heller då somliga säger att boggiefästena fram inte går att flytta pga. kedjehuset.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Har kollat lite noggrannare på Yamaha V-max SX 700

Bränslesnål: Absolut!
Billig att försäkra: Verkar vara så.
Vätskekyld: Ja.
Torrvikt: 220 kg
Minst 70 hk: 112 hk + AAEN pipor på den jag är spekulant på. ca. 134 hk?
Bra framkomlighet: Här sitter problemet, tydligen gör attackvinkeln att skotern är en riktig u-båt i snön. Men med 32mm matta och gott om hästkrafter borde den väl skotta sig fram rätt bra. Samt att jag hade fel ang boggien tidigare, den går att flytta bak och ner i chassiet utan större problem antagligen. Ska fråga noggrannare i märkesforumet.

Vad säger ni?
 

_henke_

Ny medlem
5 nov 2006
4
0
1
mora
okej men det beror nog allra mest på hur dom tagits hand om eller hur? tar du hand om en skoter bra så skiljer det sig nog inte så mycket beroende på om du köper yamaha,skidoo,polaris arctic cat det är då min uppfattning!

kör själv en zr440 har väl haft ett eller två stora problem vevaxlen gått av sen lite knas med kylarn.
har inte haft nå problem alls med boggien som det stod här nånstans.
men riktigt rolig ledmaskin iaf, lössnö är det väl kanske ingen höjdare.

men beror väl till 70% på vem som kör hur bra den går enligt mig :)