Köpråd , led och offroad,En skoter som är pålitlig men med bra drag.

Rabarber76

Medlem
19 dec 2022
5
0
1
48
Sverige
Hej

Bor i södra delen av Sverige men brukar åka uppåt i landet några gånger på vinterhalvåret och känner att det skulle vara kul att ha en nyare skoter!
Hade varit kul med något med lite riv i men som samtidigt funkar att köra led med!
Även en skoter som går att skjutsa på men vill inte ha en ledsnigel så det blir lite moment 22 om man kollar på vad som finns tillgängligt.
Kollade på en Yamaha MTX 162 2015/2016 men blev avrådd då den tydligen gick dåligt på led.
Jag kommer ju köra mestadels på led eller vid sidan av och kanske riva lite ute i djupsnön när lusten faller på.

Hade gärna tagit en som redan hade extra dyna monterad men just nu är utbudet dåligt!
Någon som har några råd och dela med sig av?
Skotern bör ligga mellan 60-80.000:- och gärna inte slutkörd för den pengen. Inbillat mig att 4-takt är mer stryktåligt och om det ska vara en 2-takt så är det under 300mil ?

Tackar!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Typ Renegade XRS 600. Bra dämperi, stryktålig motor och 345 matta. 345 dög alldeles utmärkt för puderäventyr förr i tiden så lite surf och doughnuts på myrarna duger den till fortfarande. Cat och Polaris har väl motsvarande maskiner också om Doo inte passar.

Vad som effektivast dödar ledegenskaper är höga kammar, så oavsett om du stannar vid 345 längd eller går på längre maskin för bättre flyt så sikta på låga kammar. Mellan 36-44mm är perfekt på led, högre så blir egenskaperna sämre och dessutom tål dom inte hög fart. På hård led så fixar inte en pudermatta, 50mm+ kammar, ens 100km/h någon längre bit innan den går varm och börjar delaminera.
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Håller med JAAG om Renegade XRS 600. Utöver den så kan även Renegade Backcountry X 600 vara ett alternativ. Inte riktigt lika bra dämpare som Renegade XRS, men istället något bättre i lössnö tack vare högre kammar på mattan (44 mm, om man kollar 2014 års modell som nog bör vara i ditt prisspann) och något smalare mellan skidorna. Dock, för dina behov så är nog ändå Renegade XRS det bättre valet.

Polaris Switchback Assault 600 kring årsmodell 2014 och framåt kan nog också vara ett bra alternativ. Polaris 600-motor har genom åren varit lite vassare och roligare än Ski-doo:s 600 E-tec (åtminstone fram tills nyligen när 600R E-tec kom) och i likhet med alla 600-motorer så är den hållbar. Polarisen har lite längre matta än Renegade XRS och lär ta sig fram bättre i lössnö, men inte fullt lika bra stötdämpare för ledkörning som Renegade XRS.
 
Reactions: Rabarber76 och JAAG

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tycker du fått bra tips, men! En renegade xrs eller liknande brukar ha ganska bred framvagn, vilket inte är något vidare kul om man vill bryta omkring den utanför leden, men däremot väldigt bra på leden, så det är väl lite hur man prioriterar.
 
Reactions: Rabarber76

Rabarber76

Medlem
19 dec 2022
5
0
1
48
Sverige
Jag får tacka för svaren! Svårt att hitta något i den stilen som nämnts dock.
Sneglade på en Arctic cat M8000 men den pallar nog inte led speciellt länge med tanke på kam längden som nämnts innan.
Är det just hastigheten eller fungerar det om man kör lungt på hårt underlag?

Som sagt uppskattar hjälpen jag fått så ska hålla utkik
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En lång högkammad maskin måste man hålla ett ganska högt tempo på led för att de ska spruta upp tillräckligt med snö på kylarna. Men är det riktigt hårt så kommer temperaturen bara stiga och stiga.
 
Reactions: Rabarber76

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Tycker du fått bra tips, men! En renegade xrs eller liknande brukar ha ganska bred framvagn, vilket inte är något vidare kul om man vill bryta omkring den utanför leden, men däremot väldigt bra på leden, så det är väl lite hur man prioriterar.
Hur tungt den går att lägga omkull är en kombo av bredd och längd, så en relativt kort skoter går bra lägga omkull även om den är bred. Sen så är ingen någorlunda modern skoter särskilt svår få omkull bara tekniken finns, en gammal trippelindy eller MachZ är en annan femma.

Jag är en stor fan av lössnömaskiner, dom är underbart roliga när man gör det dom är gjorda för och jag har inte haft annat sen 2008. Lössnömaskiner är däremot i princip odugliga på nästan allt annat om man jämför med maskiner tänkta för de ändamålen. Lössnömaskinerna har nu nått en nivå av popularitet helt otänkbar för 20 år sen och många verkar ha fastnat i den genren oavsett vad dom tänkt sig ha maskinen till. Har man tänkt sig köra en hel del led och tror att majoriteten av lössnökörningen man kommer ägna sig åt kommer ske i någorlunda flack och öppen terräng så ska man definitivt tänka sig för en gång till innan man köper en renodlad lössnömaskin!!
Totalmängden "kul" är vad man ska gå efter då man köper nöjesmaskin, en lössnömaskin, oavsett hur bra fjädring den har, kommer inte vara lika kul på leden som en maskin med kortare matta med lägre kammar, det är bara så. Boondocker REn jag hade innan och den helt "Öhliniserade" Summiten jag har nu hade/har tillräckligt bra fjädring för att klara en hel del bus MEN man får hela tiden tänka sig för för att inte dräpa mattan och det finns helt klart en tjusning i att kunna ligga i allt man bara klarar utan att behöva hålla igen för att inte maskinen fixar mer och dit kommer man ganska fort med 50-75mm kammar.
Och som jag sa tidigare, en 345-maskin med 44mm kammar räknades som en lössnömaskin för 25 år sen, dom klarar faktiskt betydligt mer "off pist" än vad dagens generation av dekalkitsfantaster tycks tro och nöjesfaktorn på led och under våren då snön börjat ha hårdnat ihop är betydligt högre än för en lössnöare. En vacker dag då ekonomin tillåter kommer jag att utöka stallet med en kort skoter också...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Angående Viper MTX och ledegenskaper så är dom helt ok visst det är ingen maskin om man vill åka fort efter led men den funkar alldeles utmärkt att åka led med troligtvis bättre än de flesta andra lössnömaskiner den har riktigt bra kylning kommer aldrig gå varm med eller utan isrivare men använd dom ändå för slidsens skull men den är inte heller lika smidig och kul som de flesta andra lössnömaskiner tycker den är ganska allround trots 75 mm kammar.
 
Reactions: Rabarber76

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Angående Viper MTX och ledegenskaper så är dom helt ok visst det är ingen maskin om man vill åka fort efter led men den funkar alldeles utmärkt att åka led med troligtvis bättre än de flesta andra lössnömaskiner den har riktigt bra kylning kommer aldrig gå varm med eller utan isrivare men använd dom ändå för slidsens skull men den är inte heller lika smidig och kul som de flesta andra lössnömaskiner tycker den är ganska allround trots 75 mm kammar.
Nej den funkar inte bra, inte jämfört med en skoter som funkar riktigt på leden i alla fall.
Ja, alla lössnöare kan frakta sig framåt på led, men är dom roliga där?

Som sagt, jag har haft en Boondocker RE 850 och den är bättre än MTXen på allt, och den är ändå inte rent bra på led då ingen lång skoter svänger bra och de höga kammarna går tungt och far illa av hög hastighet.
Löst, knöligt och skapligt rakt så hänger BDn med det mesta. Blir det hårt/skarpt och lite krokigare så skulle jag flisa den med en kort lågkammad 600a trots att den har 45 kusar mindre.

Så frågan vi återkommer till är: Vad ska den användas till och hur mycket? Ser man ledkörningen enbart som ett nödvändigt ont och som man i princip helt prioriterar bort så javisst, då är lössnömaskinen rätt val. Prioriterar man ledkörningen högre än så så ska man börja kika åt andra håll.
Det svåra är att vara ärlig med sig själv och inte välja efter hur man tror att man kör utan istället gå på hur det verkligen är/kommer bli.
 
Reactions: Rabarber76

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Absolut är ledmaskiner bättre på led. Men skotrar som Renegade XRS eller backcountry, eller xtrim för den delen från ~2015 brukar ha för lågt styre och för bred framvagn för att vara roliga utanför leden, framkomligheten är det inget fel på, men dom är inte smidiga att bryta runt. Så återigen, det är vad man prioriterar!
 
Reactions: Rabarber76

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nej den funkar inte bra, inte jämfört med en skoter som funkar riktigt på leden i alla fall.
Ja, alla lössnöare kan frakta sig framåt på led, men är dom roliga där?

Som sagt, jag har haft en Boondocker RE 850 och den är bättre än MTXen på allt, och den är ändå inte rent bra på led då ingen lång skoter svänger bra och de höga kammarna går tungt och far illa av hög hastighet.
Löst, knöligt och skapligt rakt så hänger BDn med det mesta. Blir det hårt/skarpt och lite krokigare så skulle jag flisa den med en kort lågkammad 600a trots att den har 45 kusar mindre.

Så frågan vi återkommer till är: Vad ska den användas till och hur mycket? Ser man ledkörningen enbart som ett nödvändigt ont och som man i princip helt prioriterar bort så javisst, då är lössnömaskinen rätt val. Prioriterar man ledkörningen högre än så så ska man börja kika åt andra håll.
Det svåra är att vara ärlig med sig själv och inte välja efter hur man tror att man kör utan istället gå på hur det verkligen är/kommer bli.
Jag tror inte Boondocker RE 850 är nått alternativ den är i en helt annan pris klass.än en viper från 2015-16. Nej en lössnö maskin är inte en maskin man åker fort på led med men Viper funkar bättre än de flesta lössnömaskiner på led men jag är helt övertygad att Vipern går bättre på led än vad en motsvarande ledmaskin gör i lössnö för då blir det absolut inte roligt.
 
Reactions: Rabarber76

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De Arctic cat lössnöare M8000 2013 och 15 som jag åker med funkar otroligt bra även på led men de är långa kylaren i tunneln som gäller då. Org mattan de har är väl en aning hal men man kan ju kapa kammarna lite i värsta fall.
Annars är den bästa högkammade mattan för led PIKE 57mm, den är stenhård i kammarna så den greppar utav h på hårt underlag. Och den tål 140ktm hela dan förmodligen 160 kmt också om min Polaris gått så fort. Pike 57 är såklart sämre i lössnö då kammarna inte böjer sig så mycket (gräver ner sig) men här på låglandet västernorrland duger den hela säsongen.
Även min pro rmk LE 800 2015 med front tunnelkylare funkar bra på led speciellt med pikemattan, den kyler lika bra som M8000. Jag har även monterat en massa fler boggihjul så jag kan tom köra asfalt utan att de bränns.
 
Reactions: Rabarber76

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är tydligt en del har ett mindre hopp mellan "inte katastrofal" och "funkar bra" än vad jag har :D
I min är det en skala med många nyanser och inte av och på som en lampknapp. Det finns lössnöare som är tolerabla på hårdleden, men ingen som är "bra" i min värld ;)

Vi kan köra en lite materiallektion om någon är intresserad.
När det gäller högkammade mattor och hastighet är det så att alla gummimaterial absorberar energi vid deformation, vilket är en av anledningarna till att exempelvis motorkuddar görs av gummi, den agerar inte bara fjäder utan den agerar även stötdämpare till en viss grad. Normalt sett räknar man med att en deformationsfrekvens på mer än 1 Hz, 1gång per sekund, ger upphov till temperaturökning i gummit på grund av energiabsorptionen. Sen tillkommer naturligtvis andra faktorer också som storleken på deformationen/böjningen, (anledningen till att stora vändhjul är bra för lågt rullmotstånd är att de ger mindre böjning av mattan och alltså mindre energiabsorption).

En hög kam som kommer i kontakt med ett marken kommer att böjas "i roten" litegrann och när den lämnar markkontakten så böjer den tillbaks. Sker detta nersänkt i pudersnö kommer omgivningen att kyla så mycket att överhettning aldrig kan ske oavsett hur ofta denna böjning sker. Sker det på is eller hårt spår så finns bara luft att kyla med och det räcker inte till mer än upp till en viss hastighet, som avgörs av många faktorer, mattans design, (kamhöjd och styvhet mm), lufttemperatur etc. Vad som händer vid överhettning är att gummit förstörs och kammen släpper från mattans kord och ramlar loss i sin helhet. Ser man en matta där flera kammar saknas ända ner till korden kan man vara nästan helt säker på att den är överhettad och då är den i princip skrot. För även om många kammar sitter kvar fortfarande så är skadan redan gjord och kammar kommer fortsätta ramla av.
Så sammanfattningsvis: Slira över stock och sten resulterar ytterst sällan i mer än delvis skadade/saknade kammar, eller i värsta fall rivskador från mattkanterna, och oftast inte flera helt rotryckta kammar. Så ser man flera områden där kammar saknas ända ner till korden så har den nästan säkert överhettats.
 

Rabarber76

Medlem
19 dec 2022
5
0
1
48
Sverige
Tackar för all diskussion och råd! Har dock fortfarande problem att förstå vad det är jag borde skaffa!
Har kollat lite på maskiner som föreslagits och antingen är alla sålda eller för långt bort eller gått 500mil+ :/

Jag har fått för mig att en tvåtaktsmaskin som gått 400mil + troligen behöver ett kolvbyte inom en snar framtid därav känns det säkrare med en 4-taktare !

Vill ha en maskin som inte kokar efter led en påsk men samtidigt ingen skoter som är tråkig att köra utanför led och helst en 800cc som inte är slut för 80000:- !

Det här var svårare än jag trodde!
Dom flesta roliga maskiner verkar vara lössnömaskiner! Hittade en M8000 som gått 163 mil och det låter som ett beggat kap i mina öron men som sagt allt man hittar är lössnömaskiner! ,Hittar man något annat så har det gått 500mil + och då vette fasen om man vågar köpa en tvåtaktare om den inte är renoverad. Tänker jag galet?


Renegade 600 ACE är det en ren ledmaskin?
Renegade XRS 600 finns 1st på blocket utanför min budget med råge
Vad finns det för Arctic cat varianter ? Om man då tänker även 2-takt

Och vad är kort respektive långt för en
2-takt 800cc resp
2-takt 600cc
i mil/timmar

Fasen lutar mot att det inte blir någon skoter men man ska väl kanske inte göra något förhastat heller :/
 
Last edited:

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tackar för all diskussion och råd! Har dock fortfarande problem att förstå vad det är jag borde skaffa!
Har kollat lite på maskiner som föreslagits och antingen är alla sålda eller för långt bort eller gått 500mil+ :/

Jag har fått för mig att en tvåtaktsmaskin som gått 400mil + troligen behöver ett kolvbyte inom en snar framtid därav känns det säkrare med en 4-taktare !

Vill ha en maskin som inte kokar efter led en påsk men samtidigt ingen skoter som är tråkig att köra utanför led och helst en 800cc som inte är slut för 80000:- !

Det här var svårare än jag trodde!
Dom flesta roliga maskiner verkar vara lössnömaskiner! Hittade en M8000 som gått 163 mil och det låter som ett beggat kap i mina öron men som sagt allt man hittar är lössnömaskiner! ,Hittar man något annat så har det gått 500mil + och då vette fasen om man vågar köpa en tvåtaktare om den inte är renoverad. Tänker jag galet?


Renegade 600 ACE är det en ren ledmaskin?
Renegade XRS 600 finns 1st på blocket utanför min budget med råge
Vad finns det för Arctic cat varianter ? Om man då tänker även 2-takt

Och vad är kort respektive långt för en
2-takt 800cc resp
2-takt 600cc
i mil/timmar

Fasen lutar mot att det inte blir någon skoter men man ska väl kanske inte göra något förhastat heller :/
En 600 ACE (fyrtakt) har bara ca 60 hästar, så det är ingen raket, men trevlig på andra sätt. En 600 (tvåtakt) brukar man säga klarar sig till ca 1000 mil utan renovering, en 800 tvåtakt som gått hårt kanske hälften. Allt beror förstås på hur dom är körda, så ledskotrar stoppar generellt längre än en lössnömaskin.
Arctics allround heter XF. Men en M6000 eller M8000 går köra på led också, bara man ser till att man inte köper en modell med kort kylare.

Kom ihåg att nästan alla skotrar är betydligt roligare än ingen skoter :)
 
Reactions: Rabarber76

Rabarber76

Medlem
19 dec 2022
5
0
1
48
Sverige
Hittade en 2018 års maskin som gått strax under 100 mil
Väldigt sugen men när jag kollade upp den så har det varit 4 brukare. Det låter som en problemskoter?
Eller räknas importören som en? Låter iaf som många ägare på få år eller?

Hittade en annan skoter som gått ~50mil och 6st brukare. Låter ju galet!
Dessa är inte privat utan på en firma.

Kan man kräva att få den uppkopplad mot dator för att verkligen verifiera att det stämmer?
Vill ju verkligen undvika att köpa ett dåligt objekt för dessa summor :(
 
Last edited: