Köpråd Lössnömaskin 50K

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Går det hitta en 2011 M800 för 50k? Jag gillar inte de maskinerna alls men skulle jag vara tvungen att köpa en gammal 800a så blev de nog en sån ändå då jag tycker det verkar som att de gamla M-slädarna är tämligen driftsäkra mackapärer.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En snabb sökning gav 11 träffar på blocket. Mellan 27 och upp mot 50tusen ligger de, 2011 årsmodell.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Troligen (skriver troligen eftersom jag inte kört dem) de tillhör ju olika kategorier.
Men samtidigt när det gäller detta med hurvida en maskin går i snö eller inte är det beroende på vilket år du ställer frågan. Backar man bandet 6-7år så gick ju allt med 44mm matta rätt skapligt på sidan av leden. Ställer du samma fråga idag så går allt som har under 57mm knappt på led. Lite överdrivet, men du förstår poängen antar jag.

Men det finns ett långtest att läsa här: https://www.sledtrax.se/servlet/se.medialeden.news.ShowArchiveServlet

Finns även angående M800.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
AC 2012 fick rem problemet löst med variation fix. Rem problem existerar inte sedan dess. Styrutslaget var dåligt, men många (med mig) borrade om styrstags håll i spindlarna för bättre styrutslag.
Framvagn var 40" vilket gjorde den jobbig att bryta ner. (-13 fick 38"). Har själv bytt till 36".
För att få den att kliva ur snön, rekommenderas boggi flyttas bak och ner. Gärna med en styvare center dämpare. En jäkla skillnad då 12or vill gräva sig neråt

Hittar du en med detta fixat så har du en maskin jämbördig med Rmk å Summit från dessa år. Plus att du får roligaste motorn....som håller!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
-13 har väl redan boogien flyttad såsom du skriver?
Mest en egen undran.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
-13 fick bara nedflyttning bak. Det ag menar är nedflyttning fram och bak, samt att allt flyttas bakåt. Ca 20mm ner och 20mm bak. Måste borras nya håll i främre boggi infästning. Bakre behöver ett litet extra fäste (relocation bracket). Är man lite händig kan man man fixa själv. Finns trådar här eller US forum som beskriver bättre
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
46
2
8
Stockholm
Går det hitta en 2011 M800 för 50k? Jag gillar inte de maskinerna alls men skulle jag vara tvungen att köpa en gammal 800a så blev de nog en sån ändå då jag tycker det verkar som att de gamla M-slädarna är tämligen driftsäkra mackapärer.
Verkar ju gå nu mot våren/sommaren, gäller nog enbart att ha tur och vara rätt så snabb.
Jag provkörde i helgen en Hardcore Evo & Alpha one, och Evo'n gillade jag, fattar såklart att en gammal M800 inte är så lik en Hardcore evo dock.

Om du inte ska klättra har du sannolikt roligare på en crossover.

Polaris har sin Switchback, Ski doo Freeride, A/C XF800/8000, Lynx boondocker/X-trim, Yamaha Nytro XTX/X-Ride.
Jag ska inte renodlat klättra (I fjällen) men om jag får välja blir det klättring/djupsnö körning i skogen.

Kan säga att nån Nytro blir det inte, alldeles för framtung och väger lite för mycket för min smak.
Freeride tycker jag låter intressant, dock lite för dyra, samma sak med Boondockers, även om man kan hitta nån lite billigare.


Xf high country verkar ligga i den prisklassen, utmärkt för både led och lössnö.
Även Switchback Assault -13.
Renegade backcountry lite dyr.
Vad är det för skillnad på en PRO RMK / RMK assault och en switchback assault om man får fråga?
XF High country har jag kollat på, dock tycker jag dom verkar liite kort, borde dock testköra en inna jag jag bestämmer 100%.

Vad gillade du 600 PRO:n då? Med din budget så blir det halvgamla skotrar och rätt många mil. Då är 600:an ett betydligt säkrare kort än 800:an oavsett märke.
Det jag gillade med polarens pro 600, det var att den var så pass lätt att det gick i princip göra vad man ville med den, att den var tillräckligt smal (Framvagnen dvs) så jag kunde i princip skrå köra vart jag ville i backarna och framför allt så var körställningen väldigt skön.

Jo, jag vet att 600:eek:r är lite 'säkrare' kort än en 800:a men verkar ju tyvärr vara väldigt dåligt med pro rmk 600 på marknaden rent generellt.
Vill ha 800 för att helt enkelt ha nog att skotta med, jo, jag vet att 600:eek:r är helt OK men tar mig gärna fram där mina polare inte tar sig fram, vi är teknisk ungefär lika bra (Även om dem säger att jag är lite bättre!)

Om du kan leva med en renodlad lössnömaskin så har Summit SP 600 e-tec varit en positiv överraskning på varje provkörning, ligger dock lite över budgeten!
Har inga problem med en renodlad lössnömaskin då jag om jag får välja kör enbart lössnö, att köra led med en lössnömaskin går ju också, handlar ju mest om ens teknik och hur bekväm man är antar jag.

Jag har ju fått insikten med tiden att en renodlad lössnömaskin går ju faktiskt köra led med men tvärtom är svårare...man får helt enkelt skotta mer eller hålla högre fart. Är det öppen terräng så funkar det ju att hålla fart. I skog blir det dyrt (eller skotta mer) :)
Ja, precis. Eller ja, handlar väl helt enkelt om hur teknisk bra man är på att köra och framför allt vart man kör antar jag, köra en mxz 600 i fjällen i djupsnön fungerar nog inte så bra medans i skogen går det lite bättre iaf.
Nu kör jag ju inte i den värsta djupsnön, så en 155" borde jag klara mig fint med - tror jag iaf. Är lite osäker på hur bra en RS800 eller liknande ta sig fram rent generellt i djupsnö och i backar.

Till Karlstad: ger du 50tusen för en Apex Mtx så se till att den har turbo. De original jag sett har legat mellan 27500 och 35000kr 06-08 i årsmodell, och till synes bra skick.

Att A/C 800 är sämre på andra sidan pölen låter märkligt. Är ju samma som säljs här.

Hur går det för trådskaparen, blir du något klokare?
Nja, lite klokare iaf! Jag tänker nog satsa på en AC M800 alternativ en pro rmk 800, beror nog lite på vad jag hittar faktiskt.

Att motorerna går sönder/blir trasiga är ju tråkigt, men jag antar mycket beror på vem man köper utav och vad som är gjort tidigare. Hade ju hellre köpt en som gått lite mindre (typ 200 mil) gentemot dom som jag har tittat på som gått drygt ~400 mil. Men jag har tänkt att köpa en ny till i år för drygt 50K och att satsa 2020 på en lite dyrare istället.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
46
2
8
Stockholm
Det jag mest funderar över faktiskt är hur en XF 800 High country eller liknande skoter med 44MM kammar (Typ mxz 600/800 eller RS 600/800) går i djupsnön? Går det att klättra med dom? Jag ska inte upp för några monsterbackar, men några backar med rätt bra lutning är det, det är ju dock inte i flera hundra meter, snarare 100-300 meter max.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Halloj jag kör en -15 XF 8000 HC, 141 tum och 57mm kammar. kört 250 mil i år och är i det stora hela ruskigt nöjd. Skulle säga att jag kör 60% "backcountry" och 40% led. Har kört allt från fulla dagar i februari med 1m djupsnö till 20 mils ledåkning i högt tempo och har inte haft något problem egentligen. Har exploderat 1 rem samt dragit av startsnöret. Provat 42-40 och 38 tums framvagn och ska man åka mycket djupsnö så bör du ha en 38as framvagn, blir en jäkla skillnad i smidighet. En nackdel med XF ( fram till 2016 tror jag) är att tunneln är lika lång som M så går inte göra milslånga skidres samt att jag upplever att den blir i vägen vid vissa lägen i djupsnön, typ vid "hopover". Eller så är det chaffören det sitter i!

I skogen så tycker jag att ja tar mej riktigt bra så länge man har lite fart, men det är klart att ja tar mej inte på samma sätt som en pro rmk vid brant skogsåkning.
På leden så blir den ganska vinglig med 38as framvagn och float 3 orna är inte dom bästa dämparna men det fungerar ok.
Vill du kunna ha roligt från när snön kommer i december till första maj så rekommenderar då jag 140-146 tums maskiner!

Här är nå klipp med lite lössnöåkning
 
Reactions: trixa

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Det jag mest funderar över faktiskt är hur en XF 800 High country eller liknande skoter med 44MM kammar (Typ mxz 600/800 eller RS 600/800) går i djupsnön? Går det att klättra med dom? Jag ska inte upp för några monsterbackar, men några backar med rätt bra lutning är det, det är ju dock inte i flera hundra meter, snarare 100-300 meter max.
Provade i vintras kompisens renegade 600 e-tec bcx och bortsett från att den gick som en symaskin i början då hade den otroligt bra flyt i lössnön. Den var 144" lång och hade 44 mm kammar. Dock kändes den mer led än lössnö. Tex så var det mycket enklare att burka med min apex än renegaden.
Om jag väljer 600 e-tec blir det i summit kostym och med mulle-mappning eller annat som tar bort symaskinsbeteendet i början.
Pro rmk 600 verkar fina men finns tyvärr få av dom
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
"Vad är det för skillnad på en PRO RMK / RMK assault och en switchback assault om man får fråga?
XF High country har jag kollat på, dock tycker jag dom verkar liite kort, borde dock testköra en inna jag jag bestämmer 100%."

Ex. 2014
SWB Assault 144" lång, 51mm kammar, 1080mm spårvidd, SWB boggi vinklad, RAW-tunnel.
RMK Assault 155" lång, 54mm kammar, 1054-1080-1105mm spårvidd, RMK Coil-over boggi, RAW PowderTrac-tunnel.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Pro RMK = klättra högt och ännu högre samt kasta runt i snön. Ska inte vara på led, fungerar såklart att transportera sig. Men är inte byggd för det.

RMK Assault = hopp och drop, köra som om livet är rätt meningslöst att leva i "tuffare"/tightare terräng. Inte heller tänkt för led, men fungerar att transportera sig.

Swb assault = ett försök att fungera bra på led men också göra avstickare utanför. En allt i allo maskin för den som inte är extrem i sin åkning men nyfiken på hur det vore att svänga av leden och testa på annan åkning också.


Iaf är det lite av min tolkning av dessa utan att bli alltför teknisk i svaret.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Pro RMK = klättra högt och ännu högre samt kasta runt i snön. Ska inte vara på led, fungerar såklart att transportera sig. Men är inte byggd för det.

RMK Assault = hopp och drop, köra som om livet är rätt meningslöst att leva i "tuffare"/tightare terräng. Inte heller tänkt för led, men fungerar att transportera sig.

Swb assault = ett försök att fungera bra på led men också göra avstickare utanför. En allt i allo maskin för den som inte är extrem i sin åkning men nyfiken på hur det vore att svänga av leden och testa på annan åkning också.


Iaf är det lite av min tolkning av dessa utan att bli alltför teknisk i svaret.
Är det skillnad på kylningen och kedja/belt-drive mellan pro rmk och assault rmk?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Provade i vintras kompisens renegade 600 e-tec bcx och bortsett från att den gick som en symaskin i början då hade den otroligt bra flyt i lössnön. Den var 144" lång och hade 44 mm kammar. Dock kändes den mer led än lössnö. Tex så var det mycket enklare att burka med min apex än renegaden.
Om jag väljer 600 e-tec blir det i summit kostym och med mulle-mappning eller annat som tar bort symaskinsbeteendet i början.
Pro rmk 600 verkar fina men finns tyvärr få av dom
Om du tycker att renegade BCX går tillräckligt bra i snön så kan du välja precis vilken crossover som helst och bli nöjd.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
46
2
8
Stockholm
"Vad är det för skillnad på en PRO RMK / RMK assault och en switchback assault om man får fråga?
XF High country har jag kollat på, dock tycker jag dom verkar liite kort, borde dock testköra en inna jag jag bestämmer 100%."

Ex. 2014
SWB Assault 144" lång, 51mm kammar, 1080mm spårvidd, SWB boggi vinklad, RAW-tunnel.
RMK Assault 155" lång, 54mm kammar, 1054-1080-1105mm spårvidd, RMK Coil-over boggi, RAW PowderTrac-tunnel.
Tack så mycket!

Pro RMK = klättra högt och ännu högre samt kasta runt i snön. Ska inte vara på led, fungerar såklart att transportera sig. Men är inte byggd för det.

RMK Assault = hopp och drop, köra som om livet är rätt meningslöst att leva i "tuffare"/tightare terräng. Inte heller tänkt för led, men fungerar att transportera sig.

Swb assault = ett försök att fungera bra på led men också göra avstickare utanför. En allt i allo maskin för den som inte är extrem i sin åkning men nyfiken på hur det vore att svänga av leden och testa på annan åkning också.


Iaf är det lite av min tolkning av dessa utan att bli alltför teknisk i svaret.
Ah, tack så mycket! Då faller nog faktiskt Switchback bort, jag är verkligen ingen person som bryr sig så mycket om hur skotern går på led, då jag verkligen hatar att köra led, men om man måste åka led en bit så är det OK.

Får jag gissa blir det nog max 20-30 mil led per år och kanske 50-60 mil lössnö, (Lär ju bli mera om man byter upp sig dock!)
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Om du tycker att renegade BCX går tillräckligt bra i snön så kan du välja precis vilken crossover som helst och bli nöjd.
Att renegaden bar så bra kanske berodde på föret, 50 cm lössnö ovanpå 100 cm packad snö.
Renegaden kändes dock att vara mer led än lössnö