Köpråd Lössnömaskin 50K

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Hallå!
Har tänkt inför nästa säsong köpa en ny maskin!
Jag kör just nu en Phazer MTX -08, har tidigare kört en MXZ 600 och även testat på en polares PRO RMK 600 (-18).

Det jag mestadels 'gillar' att köra är lössnö med kuperad terräng (Dvs inte fjäll-terräng, men väldigt backigt) även om del blir en hel del ledkörning, skulle säga att jag kör emellan 70-80% lössnö och 20-30% ledkörning, lär eventuellt bli lite pulka-dragning också efter leder.

Gillar köra skråkörning som fungerar OK med min Phazer även om jag märker rätt ofta att motorn tyvärr inte är tillräckligt stor då jag inte kommer speciellt 'högt' i backar och måste snabbt vända, varav jag vill byta maskin.
Märker även nu när det är tösnö att den orkar väldigt lite, tyvärr.

Funderar just nu på att köpa antingen en Pro RMK -12 / -13, RMK Assault -12 eller -13, alternativ så är jag sugen på en summit 800, men dom är ju lite dyrare tyvärr, tänkte mig att längden 155 borde räcka iaf där jag åker.

Har ni några tips på vilken maskin jag ska kolla på? Jag vet att Arctic har en M8000 som lössnö maskin (?) men är lite osäker på hur bra dem är och prisklassen.
Har inga problem med 2t eller 4t, även om jag nog föredrar 2t då det går att trimma lite enklare då det finns flera delar.

Finns det nån annan maskin som skulle passa mitt behov?
Tack på förhand!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du inte ska klättra har du sannolikt roligare på en crossover.

Polaris har sin Switchback, Ski doo Freeride, A/C XF800/8000, Lynx boondocker/X-trim, Yamaha Nytro XTX/X-Ride.
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag kan bara råda om motorn....
Om du köper en Polaris 800cc så köp en 13- för 12an har dåliga cylindrar som spricker. Vissa har bytt till 13 -cylindrar och då kan du köpa den såklart. Skidoo 800 etec alla årg skulle jag undvika för vevaxeln är helt värdelös den vrider sig som den vore gjord av plast. Rotax Vevaxeln blev inte bra förens nu på 850cc motorn. Skidoo 600cc maskinerna håller däremot skitbra oavsett årg och de drar lite soppa! Arctic cat behöver du inte oroa dig för motorn vilken årg och cc du än köper.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Jag kan bara råda om motorn....
Om du köper en Polaris 800cc så köp en 13- för 12an har dåliga cylindrar som spricker. Vissa har bytt till 13 -cylindrar och då kan du köpa den såklart. Skidoo 800 etec alla årg skulle jag undvika för vevaxeln är helt värdelös den vrider sig som den vore gjord av plast. Rotax Vevaxeln blev inte bra förens nu på 850cc motorn. Skidoo 600cc maskinerna håller däremot skitbra oavsett årg och de drar lite soppa! Arctic cat behöver du inte oroa dig för motorn vilken årg och cc du än köper.
Går det att byta till 13 cylindrar på 12an utan att behöva byta annst också?
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Xf high country verkar ligga i den prisklassen, utmärkt för både led och lössnö.
Även Switchback Assault -13.
Renegade backcountry lite dyr.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vad gillade du 600 PRO:n då? Med din budget så blir det halvgamla skotrar och rätt många mil. Då är 600:an ett betydligt säkrare kort än 800:an oavsett märke.
 
Reactions: bigmac

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Går det att byta till 13 cylindrar på 12an utan att behöva byta annst också?
Man måste slipa ur övre blockhalva också för att få ner de tjockare godset på 2013 cylindrarna. Man bör ta ur motorn och klyva den för att göra detta jobb.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag kan bara råda om motorn....
Om du köper en Polaris 800cc så köp en 13- för 12an har dåliga cylindrar som spricker. Vissa har bytt till 13 -cylindrar och då kan du köpa den såklart. Skidoo 800 etec alla årg skulle jag undvika för vevaxeln är helt värdelös den vrider sig som den vore gjord av plast. Rotax Vevaxeln blev inte bra förens nu på 850cc motorn. Skidoo 600cc maskinerna håller däremot skitbra oavsett årg och de drar lite soppa! Arctic cat behöver du inte oroa dig för motorn vilken årg och cc du än köper.
Nu vill jag påstå att du är ute på hal is.

Polaris 800 blev lite bättre -13 ja men risken för spruckna cylindrar finns ändå.

Att 800 e-tec har dåliga vevar är BS. 800R, föregångaren med förgasare hade nog världshistoriens sämsta vevaxlar. Fortfarande fettade lager på e-tec men det har inte varit problem med det där. Jag vet flera som gått närmare 1000mil med orörd motor. Har själv haft 3st XM med 800 e-tec som alla gått problemfritt.

Jag är inte märkesbunden. Arctic har driftsäkraste 800 snurran men tyvärr i mitt tycke det tråkigaste chassit.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
På jänkarnas olika forum kan man läsa mycket om att just 800 hos arctic cat från 2012 ska vara usla. Jag har dock inte förstått vad som är dåligt hos just den årsmodellen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Nu vill jag påstå att du är ute på hal is.

Polaris 800 blev lite bättre -13 ja men risken för spruckna cylindrar finns ändå.

Att 800 e-tec har dåliga vevar är BS. 800R, föregångaren med förgasare hade nog världshistoriens sämsta vevaxlar. Fortfarande fettade lager på e-tec men det har inte varit problem med det där. Jag vet flera som gått närmare 1000mil med orörd motor. Har själv haft 3st XM med 800 e-tec som alla gått problemfritt.

Jag är inte märkesbunden. Arctic har driftsäkraste 800 snurran men tyvärr i mitt tycke det tråkigaste chassit.
Ja jag håller med om att E-tec 800 blev hållbarare än Rotax III serien från tidigt 2000tal men de är fortfarande värdelös i jämförelse med en arcticat 800 motor och även Polaris håller ju bättre från 13-. Jag anser att en 800cc motor ska hålla minst 1000 mil innan man måste renovera vevaxeln och de ska gälla 98% av flottan de ska inte bara vara ett fåtal som klarar över 1000mil.
 
Reactions: Olden

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Mycket märkligt då att det fler skurna både Arctic och Polaris bland gängen jag kör med om nu e-tec är så dålig. Trots betydligt fler maskiner med e-tec snurror....
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Här är lite av mina erfarenheter...

Jag renoverade ju min 800 etec i höstas (kolvbyte i förebyggande syfte vid 750mil) och där hade ju veven åkt tyvärr (kolvarna var dock inom spec). Är dock inte helt säker på att den har varit skadefri innan för jag upptäckte ju att kolvarna hade lite väl stor viktskillnad (6-7 gram) och jag har svårt att tro att BRP har stoppat dit kolvar med så stor skillnad. Det samt lite andra saker får mig att tro att den har råkat ut för något innan jag köpte den och att det har bytts en kolv av någon anleding = fulrenovering (i mina ögon sett i allafall).

Hur som helst så när jag lämnade in motorn på SIMO här i Östersund för vevbyte så passade jag på att fråga vilken motor som var bäst hållbarhet av 800cc och han var tydlig att alla är lika DÅLIGA...men på olika sätt. Han bytte fler vevar på rotax men väldigt mycket kolvar på polaris. Jag har även läst på amerikanska forum att en hel del har fått "nya" vevar som legat utanför spec från BRP så de kanske har haft dålig kvalitetskontroll hos rotax.

Jag vet inte hur tätt kolvbytena ska göras på en polaris men är det under 500 mil så lär det vara hugget som stucket vilken typ av motor man väljer. Det är i och för sig mycket enklare för en hemmapulare att byta kolvar än att ge sig på ett vevbyte så ur den aspekten hade jag nog valt en maskin som har stabil vev. Kostnadsmässigt är ju ett kolvbyte nästan gratis jämfört med vevbyte...

Jag frågade SIMO även om rotax 850 som då bara hade funnits 1 säsong men de hade inte fått in någon sådan ännu och tyckte i teorin att konstruktionen såg vettig ut. (Nu ligger ju alla 850 inom garanti men jag vet att Oktan lämnar in motorer dit för vevaxelarbeten så jag antar att de har någon form av samarbete).

Slutsats...att köpa 800cc är lite gambling...oavsett märke.

Angående vilken typ av maskin som passar dig så är väl bästa rådet att prova ett gäng olika. Jag gick ju från förlängd Nytro till Summit 800 XM 146", Summit 800 T3 154" och nu Summit 850 154". Mina kompisar har under samma tid kört Polaris 800 Scaninavian Beast 155", Axys 800 SKS 155", Axys Pro RMK 800 155" och Axys Pro RMK 800 163".

Skillnaden mellan Nytorn och Summitarna är milsvid....skillnaderna mellan de andra är betydligt mindre. Nytron är för bred , för tung och för klen motor i förhållande till chassiet. Det finns bättre alternativ om du ska köra lössnö. Ska du dra pulka på hård led eller för den delen köra håd led så skulle jag kanske undvika PRO RMK modellerna. De går varma på hård led utan pulka. I övrigt funkar de kalasbra. Summitarna går inte lika lätt varma (jag har aldrig haft problem med temp på någon av dem). Vår 146:a drar jag pulka med och den är till och med utan isrivare.

Summitarna är lite vingligare på led (framförallt vår 146:a som troligtvis har helt orenoverade dämpare med drygt 800 mil så den är lite lealös just nu men lite ny olja och gas i dämparna så blir den nog OK). I mitt fall blir ledkörningen bara en transportsträcka i lugnt tempo så det är inget problem men vill man köra mer aktivt så är nog polarisen bättre eller typ en freeride.

Lynx har jag bara testat en 2014 Boondocker 800 3700 (växlade mellan den och vår 146" summit) och på pappret är det ju ganska lika maskiner men i verkligheten var det stooor skillnad tyckte jag. Boondockern var mer lik Nytron i beteende, dvs tungbruten och svår att skråa med. Antar att den är mer lik Freeride för båda har lite bredare framvagn men de har dock olika boggie.

Lånade även en 162" Viper (2015) i några helger samtidigt som jag hade nytron och den kom jag inte överens med alls. Mer lik en buss...med förlite motor.
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Om du kan leva med en renodlad lössnömaskin så har Summit SP 600 e-tec varit en positiv överraskning på varje provkörning, ligger dock lite över budgeten!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har ju fått insikten med tiden att en renodlad lössnömaskin går ju faktiskt köra led med men tvärtom är svårare...man får helt enkelt skotta mer eller hålla högre fart. Är det öppen terräng så funkar det ju att hålla fart. I skog blir det dyrt (eller skotta mer) :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Mycket märkligt då att det fler skurna både Arctic och Polaris bland gängen jag kör med om nu e-tec är så dålig. Trots betydligt fler maskiner med e-tec snurror....
Här på snowmobil ser man aldrig en A cat som skär eller måste renovera veven men däremot en hel hög Polarisar som har alla tänkbara problem
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om vi går tillbaka till 80-90 talet så va i stort sett alla märkens motorer lika bra då tordes man köpa även 800-780cc Polaris och Skidoo /Lynx (Rotax). Men från ca 00-17 så blev de flesta årg av Polaris och Rotax 800-1000cc helt värdelösa i hållbarhet. 600cc och 700cc höll däremot svinbra underligt nog!? Tar vi A-cat så törs man köpa alla årg från 1980-2017 både 600 800 och även 1000cc. A-cat/Suzuki fick ju även deras 1000cc twinn att hålla bra otroligt nog. De återstår att se om A-cats självbyggda nya 800cc kommer att hålla, jag är skeptisk då de lämnat Japanska Suzuki. De är synd Yamaha har slutat göra roliga sport tvåtaktare för dem hade garanterat haft bra hållbarhet.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Just vevaxelproblem på 800 verkar vara något rotax dras mest med. Innan etec verkar det bero på de smorda vevaxellagren. Efter att etec introducerades så tror jag vevaxelras mest beror på remsprägningar.
Polaris verkar mest ha problem med dåliga cylindrar på modeller 2012 och yngre.
Just arctic cat 800 2012 ska vara dålig iaf på andra sidan atlanten, vet dock inte varför.

Jag kommer byta maskin till 50 000 kr-klassen nästa säsong. Har bestämt mig för apex mtx om jag finner en i bra skick, eller summit etec 800 om jag känner till historiken alternativt 600 etec med mulle mappning, eller pro rmk 800 från 2013 eller senare, eller en m800 12/13 eller senare.

Finns ändå en hel del att välja på. Jag tror att i stort är alla 800 tyvärr av lika dålig kvalitet idag
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Till Karlstad: ger du 50tusen för en Apex Mtx så se till att den har turbo. De original jag sett har legat mellan 27500 och 35000kr 06-08 i årsmodell, och till synes bra skick.

Att A/C 800 är sämre på andra sidan pölen låter märkligt. Är ju samma som säljs här.

Hur går det för trådskaparen, blir du något klokare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De största problemet med A/C 2012 va att dem åt remmar men ägarna fick ut en helt ny komplett sekudärvariator och ev något mer som har med remätning att göra. Jag är dock osäker på om de löste remätandet helt? Även A/C 1100T fick ny variator då. Remproblem har nog alla märken i samma utsträckning. Något motorfel känner jag inte till på A/C runt 2012 och inte före eller efter heller.
Ang Rotax III serien 800 och e-tec 800 så är de flexande vevar som tar ut lagren och tätningar så fettet åker ur både inåt vevhus och ut via vevaxeltätningen på vissa . De bildas även metallspån i fettet pga allt flexande som gör att kullagren mals sönder sakta men säkert. De är inte fettsmörjningen i sig som rår för rasen för då skulle även 600cc rasa lika ofta. En e-tec 600 går säkert 2000 mil utan att ens byta kolvar om man vill,, fråga en renägare om milen på deras 600cc rotax de finns dem som gått bet längre än 2000 mil utan problem.
De är bara hoppads Rotax 850 håller så bra som vevaxeln ser ut, den ser biffig ut och har oljetrycksmorda vevlager.
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
De största problemet med A/C 2012 va att dem åt remmar men ägarna fick ut en helt ny komplett sekudärvariator och ev något mer som har med remätning att göra. Jag är dock osäker på om de löste remätandet helt? Även A/C 1100T fick ny variator då. Remproblem har nog alla märken i samma utsträckning. Något motorfel känner jag inte till på A/C runt 2012 och inte före eller efter heller.
Upplevde att det största problemet med AC 2012 var att det inte gick att svänga... ;)