Köpråd - HJÄLM

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Letar hjälm åt farsgubben min, själv åker jag med en hjc hjälm med andningsskydd och scott polariserade goggles. Passar mig utmärkt men så har jag ett beroende mindre än pappa. :bigsmile:

Nämligen snus, gubben snusar som en snusmumrik! :tsk:
Har hittils löst det med en gammal crosshjäm som det gick att skruva av hakskyddet på. Men då hjälmen är 8år gammal nu så kanske det är dax för en ny.

Någon som vet någon crosshjälm med funktionen som vissa integralhjälmar har nämligen att vicka upp haklemmen?
Vore ju verkligen toppen åt den killen. Han fyller år om 2veckor så börjar ju dra ihop sig. I värsta fall får man väl köpa en stum hjälm så han får vänja av sig. Bara rädd att han struntar i hjälmen då. fått jobba länge för att få på honom en från första början. :eek:hwell::hmmmm:

Tack på förhand! :thumb:
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Vet att du söker en crosshjäm men lägger ändå in den här texten.
Farsan köpte sig en integralhjälm tror den är från fxr, med en sån där funktion när man kan tippa upp hela framsidan. Fanns även ett solskydd i den som man kan fälla ned om solen ligger på. Han köpte även till elvisir då de ryktas att den tydligen immar igen när tempen sjunker ned mot minus 9-10grader. Tycker den såg riktigt fin ut och den kändes varm och skön när jag provade den lite snabbt.
Nu vet jag inte hur aktivt din farsa kör eller om han har tillgång till eluttag för visiret men om han iaf har tillgång till eluttag så jag tror inte att du helt ska förkasta idé på en intregralhjälm.
Farsan ska nog till fjällen i helgen så jag kan ge ett utlåtande vad han tyckte om den till veckan.
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Vet att du söker en crosshjäm men lägger ändå in den här texten.
Farsan köpte sig en integralhjälm tror den är från fxr, med en sån där funktion när man kan tippa upp hela framsidan. Fanns även ett solskydd i den som man kan fälla ned om solen ligger på. Han köpte även till elvisir då de ryktas att den tydligen immar igen när tempen sjunker ned mot minus 9-10grader. Tycker den såg riktigt fin ut och den kändes varm och skön när jag provade den lite snabbt.
Nu vet jag inte hur aktivt din farsa kör eller om han har tillgång till eluttag för visiret men om han iaf har tillgång till eluttag så jag tror inte att du helt ska förkasta idé på en intregralhjälm.
Farsan ska nog till fjällen i helgen så jag kan ge ett utlåtande vad han tyckte om den till veckan.
Skulle vara jättebra! Han pratade faktiskt om en liknande hjälm :)
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Vet att du söker en crosshjäm men lägger ändå in den här texten.
Farsan köpte sig en integralhjälm tror den är från fxr, med en sån där funktion när man kan tippa upp hela framsidan. Fanns även ett solskydd i den som man kan fälla ned om solen ligger på. Han köpte även till elvisir då de ryktas att den tydligen immar igen när tempen sjunker ned mot minus 9-10grader. Tycker den såg riktigt fin ut och den kändes varm och skön när jag provade den lite snabbt.
Nu vet jag inte hur aktivt din farsa kör eller om han har tillgång till eluttag för visiret men om han iaf har tillgång till eluttag så jag tror inte att du helt ska förkasta idé på en intregralhjälm.
Farsan ska nog till fjällen i helgen så jag kan ge ett utlåtande vad han tyckte om den till veckan.
Hemkommen från Fjällen än? :)