Köpråd familjeskoter med arbetskompetens

frönberget

Medlem
4 mar 2014
8
0
1
Falun
Hej!
Är tacksam för råd inför skoterköp.
Förutsättningar: har gård i dalafjällen där skotern ska stå, bor själv på annan plats. Alltså få mil körda varje år.
Man ska kunna åka två på skotern och även dra kälke med två personer. Två vuxna och två barn totalt. Åker mycket egna spår av varierande kvalitet men även ibland leder och längre turer för skidåkning och fiske mm.

Det vore även bra att kunna köra ospårat utan stora problem för att sätta ut saltsten åt älgar och lite sånt småfix ute i skogen. Vi har även egen skog men det finns en Bearcat i familjen för de tunga lassen.

Har funderat på en egen Bearcat för jag gillar den, drar bra och har skapliga bromsar tycker jag. Dock är den ju ganska klumpig.

Annars har jag kikat på Polaris Widetrak ca 99-2001, men har hört att folk inte gillar bromsarna på dessa. Är de dåliga? Mekaniska eller hydrauliska?

Gillar ju även Scandik WT och de olika Lynx bredbandarna men det verkar som de flesta finns låååångt uppe i norr. Ofta lite över budget för mig också.

Som ett alternativ till dessa bredbandare funderar jag även på en lättare långbandare. Tex Lynx Forest fox, Safari eller Ranger. Vad är skillnaden på dessa? Är de långbandare allihop? Har de mekaniska eller hydraulbroms? Just Safari verkar finnas till bra pris. Orkar de med att dra pulka nåt vidare?

Ska även skaffa en kälke, öppen med ryggstöd. Tror ni det är nödvändigt att montera BK system för detta eller överlever familjen tror ni?

Min budget är ca 20-30000:-

Alla åsikter och erfarenheter tar jag tacksamt emot!

Per
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Hej och välkommen till forumet!!

Rent impulsivt vill jag bara säga Lynx St600, då jag tycker dom funkar hur bra som hellst!
Man tar sig frammåt på de flesta ställen, och om man nu skulle fastna är den oftast bara backa lite och kladda så är man lös igen!

Funkar hur fint som hellst att dra med, går finfint att sitta två på dem, och hittills så har våra funkar hur bra som hellst!!
Vi har en 2st i familjen som båda gått ca 1000 mil och enda som gått sönder är kylarelement och en luftburk!

Men ska inte älta på om vad som är bra med dom! Utan de största nackdelarna jag kan se med den är tyngden, samt att det inte är den bekvämaste skotern att bränna 20mil led med under en dag (om du ska ut på nån långtur!!)

Så om du får tag i en Lynx St600 innom lämpligt avstånd så skulle jag rekomendera en sådan!

Hälsningar / Anders
 

frönberget

Medlem
4 mar 2014
8
0
1
Falun
Hej Anders, jag har absolut kikat på St600, och de verkar ju vara helt klart bra. Har dock inte hittat nån i min prisklass i som inte är alltför långt bort. Har hört mycket gott om Lynx/Skidoo.
Jag ska hålla ögonen öppna!

Per
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Varför är "bra broms" viktigt undrar jag? Foxen å Ranger med lts framvagn är ju inga kanon skotrar på led men klockrena å snirkla på i skogen å ha sig... Dessutom syncro med hög å låg! Båda dessa har 396x38 matta å vaier broms mig veterligen!?
Annars så en viking 3a? Dessa är ju dessutom byggda i guld om man ser på andrahandsvärdet??

Åker själv Yeti å tycker den verkar lösa de flesta uppgifter med bravur!
 

frönberget

Medlem
4 mar 2014
8
0
1
Falun
Hej, tack för svar. Angående broms så läste jag nånstans att en person var mycket besviken på bromsverkan på just Polaris Widetrak när man körde i lite brant terräng utför med släp med lite tungt på. Tydligen så krånglade bromsen rätt ofta på maskinen också.

Har fastnat mer för Skidoo och Lynx. Är det samma motor i en Lynx st 600 från början av 2000 talet och en Skidoo skandic 600 från samma år? Rotax 600? Är det bra grejer eller är det mycket jobb med underhåll när det börjat närma sig 500-600 mil?

Tack för era svar!
Per