Köpråd F7

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Har funderat på en ny skoter nu och det lutar åt en Artic cat F7 då.

Och som jag har förstått det genom att läsa igenom trådarna här på forumet är att från 05 är F7 mycket bättre med bla

*Förstärkt chassie
*Fler boggie hjul
*Dynan är väl högre
*Fox Float dämpare, är dom mycket bättre?

Är väl några av sakerna jag läst om F7orna, någon som vet något mer?
Har lite funderingar också: :confused:
*Någon speciell skillnad mellan vanlig F7 och tex Black Widow varianten(förutom färgen)
*Finns det någon service häfte/bok som borde varit följt?
*vad bör man kolla på och vad bör ha gjorts på en maskin som rullat 400-500mil?
*Vilken matta sitter det orginal(kamm höjd) och vad rekomenderas?
*Följer Fox Float pumpen med orginal?
*antar att handtag och tummvärmare är standard?
*styrhöjd? vad är orginal?
*fungerar EFI nu förtiden helt utan bekymmer?

Annars skulle jag gärna vilja veta lite allmänt vad ni har för erfarenheter om dessa maskiner??

Tacksam för alla svar då det ev blir köp av en sådan maskin i helgen.
ska nämna att jag inte provkört någon F7 än heller(jo för 5 år sedan när den var ny, men de minns jag inte)
Så hoppas någon har bra tips :hello:
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag föredrar 04:an pga av sekundären och att man slipper diamonddriven , men den högre dynan är bättre (går lätt att få tag på) ...
schassit har faktist inga nämnvärda förstärkningar efter 04:a , de är lite grövre dimensioner i bulken på den , även kylningen är ngt bättre , alla modeller har samma antal hjul i boogien ..
floatarna är bra men de är ochså std (snopro) dämparna , pumpen följer med ,

enbart dekalerna skiljer ...
kolla efter sprickor i bulken och i boogieskenorna ,
de sitter 35 mm matta och det räcker dubba den med 102 st dubb och du har en fantastisk matta under alla förhållanden ...
styrhöjaren är 4" och hand/tum värmare är givetvis std ,
EFIn har fungerat riktigt bra sedan 98 ,
många har problem med bludder och hög bränsleförbrukning , jag har aldrig haft det men har alltid trimmat mina , kolla upp skicket på DD sekundären om du köper en 05 eller 06.a ...
här kan du läsa bla varför jag fördrar kjedjehus före DD http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=18848&highlight=gegga&page=4
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
jag föredrar 04:an pga av sekundären och att man slipper diamonddriven , men den högre dynan är bättre (går lätt att få tag på) ...
schassit har faktist inga nämnvärda förstärkningar efter 04:a , de är lite grövre dimensioner i bulken på den , även kylningen är ngt bättre , alla modeller har samma antal hjul i boogien ..
Har du någon uppfattningen om vad den nya högre dynan kostar om man köper en -04:a?

Grövre i bulken? För en som inte fattar vad bulken är, kan du utveckla lite?