Köpråd första skoterköpet

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Hej

Jag vet inte mycket om skotrar men funderar på en polaris dragon 600 cfi 08 665 mil
eller en 700 cfi 08 800 mil
Båda är nyservade och har utbytta dämpare fram 600an fox float 2.

Det som gör mig lite mer sugen på 700 är väl att den har ca pro skidor och spl effektsystem.

Men hur skiljer motorerna sig är det mer problem med någon av dom?
Och miltalen är det värt skillnaden för att få med slp effektsystem och ca pro skidor, eller är 150 mil så passa mkt?
ju bättre drag det är i den desto roligare är det ju.

Båda kostar lika mycket
Mvh
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har aldrig kört eller haft en swb, men 08:a uppåt i det chassiet är avskydd i de flesta trådar och enligt samma trådar går den ungefär lika bra som en varm tegelsten i snö.

Kan vara värt att vara medveten om.de åsikterna.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag har läst de och min åsikt angående det vet jag inte förens jag ägt någon
Har läst även possetivt.
Finns ju de som trivs med dom. Och de som skriver att chassiet är dåligt och många som nämner det skriver även att dom inte har kört eller ägt en eller kört men inte ägt, så kan mkt väl tänka mig att det är en smaksak och kanske något man får vänja sig lite vid 🤷‍♂️

Men även att rotax motorerna trycker in eller ut fett osv. Så då finns det bara nya skotrar som är bra? Eller forest fox?..
600 cfi verkar ju vara bra motorer

Vad skulle ni annars rekommendera i den prisklassen
Vilken skoter i samma prisklass är den Ultimata allround skotern med 136-144 matta?


Vad skiljer chassit på 07an från 08 på swb?

Min bror köppte en dragon nyligen och körde i 3-4 timmar i snön ca 50cm och det gick bra, även på led.
Och det är nog så jag kommer köra mest med,

tack för svar.

Skulle vara kul att veta vad folk tycker som äger en, eller har ägt iafl mint en säsong, och vilka chassie som jämförs med när dom skriver att de är dåliga.
och på vilket sätt vad är dåligt med dom?
Blir det bättre av att byta dämpare och framvagn?
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Kan inte uttala mig om Switchback 07 eller 08, men generellt så är väl samtliga märkens 600 relativt driftsäkra och hållbara (Rotax 600 också, det är deras 800 innan e-tec som är lite tveksamma som du skriver) och när du skriver att det är första skoterköpet och att du inte vet så mycket om skotrar så kan det vara bra att börja med en 600. De är ju inte slöa på något sätt för det och de är ju även attraktiva på begagnatmarknaden så om du om ett eller två år känner att du vill ha större motor så lär det inte vara några problem att sälja.

Nu så har du ju inte skrivit något om prisklass på de två skotrarna, men 30-35000 kr eller något eller? När du ska ha allround-skoter så tycker jag du gör helt rätt i att kolla på hybrider/crossovers/halvlånga maskiner såsom Polaris Switchback, Arctic Cat Crossfire/XF, Ski-doo Renegade och Lynx Xtrim. Om du hade haft en budget upp till ca. 50000 kr så hade jag främst rekommenderat Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker 2014 och framåt.

Polaris Switchback: Har inte så bra koll på denna förutom att deras 600-motor länge var ledande i antal hästkrafter och att IQ-chassiet generellt sett är väldigt lättkört och fint.
Arctic Cat Crossfire/XF: Ska vara bra allround-maskiner (om än kanske något ålderdomlig körställning på just Crossfire) och där vågar man sig även på deras 700- och 800-motorer också eftersom de ska hålla bra.
Ski-doo Renegade: Bra allround-maskiner om man håller sig till 600-motor (försöka hitta med XP-chassiet istället för REV eftersom det är något mer modernt).
Lynx Xtrim: Har fått lite kritik för sin boggie (RCG eller PPS) på äldre årsmodeller (innan ca. 2014, då PPS DS-boggien kom på Boondocker) som inte går så värst bra i lössnö men är annars mycket fin på leder och hållbar om man håller sig till 600-motor även där. Skulle egentligen inte rekommendera denna om du vill kunna ta dig fram hyfsat i lössnö.
Yamahas olika XTX-modeller eller X-ride: Bra ledmaskiner och enormt hållbara fyrtaktsmotorer, men tunga att hantera i lössnö och inte så bra där. Skulle inte rekommendera som allround-maskiner, eventuellt undantaget Yamaha Nytro X-ride som är något mer lössnöanpassad men ev. är utanför din prisklass.

Så egentligen vilken som helst av Polaris Switchback 600 (som Vesslan skrev så håll utkik på årsmodell då om du vill få en som går så bra som möjligt i lössnö), Arctic Cat Crossfire/XF med vilken motor som helst eller Ski-doo Renegade 600 eller eventuellt Yamaha Nytro X-ride om du känner att du kan hantera vikten på den (och om den går att få med din budget). Så nya som möjligt, med så få mil som möjligt och i så bra skick som möjligt förstås.
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ja som jag skrev har jag varken ägt eller kört, syftet med inlägget var bara att snabbt sammanfatta kontentan av vad som brukar skrivas när de kommer på tal.
Har klämt och kännt lite, men den enda slutsatsen av det var att jag gillade hur man sitter/står på den.

Swb 600 2006 och 2007(?) är en uppskattad maskin av många. Skillnaden är väl främst i boogien, den har en okopplad boogie som jag tror att den delade med RMK.
Den är dessutom ett antal tusen billligare än dragon vilket är ett plus i kanten, runt 25tusen är väl vad de brukar ligga på.

Men som du själv skriver, många är nöjda med dragon.

Såg även att du fått en del bra input av Henrikssons.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Kan inte uttala mig om Switchback 07 eller 08, men generellt så är väl samtliga märkens 600 relativt driftsäkra och hållbara (Rotax 600 också, det är deras 800 innan e-tec som är lite tveksamma som du skriver) och när du skriver att det är första skoterköpet och att du inte vet så mycket om skotrar så kan det vara bra att börja med en 600. De är ju inte slöa på något sätt för det och de är ju även attraktiva på begagnatmarknaden så om du om ett eller två år känner att du vill ha större motor så lär det inte vara några problem att sälja.

Nu så har du ju inte skrivit något om prisklass på de två skotrarna, men 30-35000 kr eller något eller? När du ska ha allround-skoter så tycker jag du gör helt rätt i att kolla på hybrider/crossovers/halvlånga maskiner såsom Polaris Switchback, Arctic Cat Crossfire/XF, Ski-doo Renegade och Lynx Xtrim. Om du hade haft en budget upp till ca. 50000 kr så hade jag främst rekommenderat Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker 2014 och framåt.

Polaris Switchback: Har jag inte bra koll på denna förutom att deras 600-motor länge var ledande i antal hästkrafter och att IQ-chassiet generellt sett är väldigt lättkört och fint.
Arctic Cat Crossfire/XF: Ska vara bra allround-maskiner (om än kanske något ålderdomlig körställning på just Crossfire) och där vågar man sig även på deras 700- och 800-motorer också eftersom de ska hålla bra.
Ski-doo Renegade: Bra allround-maskiner om man håller sig till 600-motor (försöka hitta med XP-chassiet istället för REV eftersom det är något mer modernt).
Lynx Xtrim: Har fått lite kritik för sin boggie (RCG eller PPS) på äldre årsmodeller (innan ca. 2014, då PPS DS-boggien kom på Boondocker) som inte går så värst bra i lössnö men är annars mycket fin på leder och hållbar om man håller sig till 600-motor även där. Skulle egentligen inte rekommendera denna om du vill kunna ta dig fram hyfsat i lössnö.
Yamahas olika XTX-modeller eller X-ride: Bra ledmaskiner och enormt hållbara fyrtaktsmotorer, men tunga att hantera i lössnö och inte så bra där. Skulle inte rekommendera som allround-maskiner, eventuellt undantaget Yamaha Nytro X-ride som är något mer lössnöanpassad men ev. är utanför din prisklass.

Så egentligen vilken som helst av Polaris Switchback 600 (som Vesslan skrev så håll utkik på årsmodell då om du vill få en som går så bra som möjligt i lössnö), Arctic Cat Crossfire/XF med vilken motor som helst eller Ski-doo Renegade 600 eller eventuellt Yamaha Nytro X-ride om du känner att du kan hantera vikten på den (och om den går att få med din budget). Så nya som möjligt, med så få mil som möjligt och i så bra skick som möjligt förstås.

Tackar för den informationen, väl skrivet.
Jag prutade lite, snön smälter så jag får den för 27 så det blir nog polaris, switchback 08, verkar vara väldigt bra skick, iafl inte några repor i plasten. Nyservad med nytt batteri osv.
Fox float 2 dämparna (luft) tror jag fungerar bättre än coils till mina 65kg
Är det ok dämpare? Med några inställningsmöjligheter?

Nästa skoter blir nog något sånt som du skrev 2014 eller nyare. Beroende på hur mkt jag kommer att köra osv
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Ja som jag skrev har jag varken ägt eller kört, syftet med inlägget var bara att snabbt sammanfatta kontentan av vad som brukar skrivas när de kommer på tal.
Har klämt och kännt lite, men den enda slutsatsen av det var att jag gillade hur man sitter/står på den.

Swb 600 2006 och 2007(?) är en uppskattad maskin av många. Skillnaden är väl främst i boogien, den har en okopplad boogie som jag tror att den delade med RMK.
Den är dessutom ett antal tusen billligare än dragon vilket är ett plus i kanten, runt 25tusen är väl vad de brukar ligga på.


Men som du själv skriver, många är nöjda med dragon.

Såg även att du fått en del bra input av Henrikssons.

Tack för infon och tipset.
sen har väl 06-07 förgasare ist för insprutning?
Ärligt talat så har jag inte haft någon enduro eller cross innan med insprutning men rengjort förgasare har jag gjort några ggr tidigare. Det skulle vara kul att få lite erfarenhet av ett nytt system så därför är jag lite sugen på att prova en 2t med insprutning.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
En annan sak jag tänkte på är det här med isrivare, det sitter inte på nu. Men jag bör sätta dit det eller? Hört lite olika om det med.
men lite måste det väl ändå göra?
Och i så fall vilken är bäst wire med typ 3 klor eller den spiralfjäderpinnen eller är det bara ta den med bäst pris?
Backningsbara bör/ vill jag nog ha för det där kan vara lätt att glömma.
Några tipps? eller åsikter om det tack
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
De finns med både förgasare och insprutare om jag minns rätt..

Isrivare är ingen nackdel, kanske inte alltid nödvändigt men bra när de behövs.

Brp har fjäderbelastad isrivare som går att backa med.

Lycka till med köpet och återkom gärna med åsikter, kanske blir det lite mer balans i vad som skrivs om den då..
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tackar för den informationen, väl skrivet.
Jag prutade lite, snön smälter så jag får den för 27 så det blir nog polaris, switchback 08, verkar vara väldigt bra skick, iafl inte några repor i plasten. Nyservad med nytt batteri osv.
Fox float 2 dämparna (luft) tror jag fungerar bättre än coils till mina 65kg
Är det ok dämpare? Med några inställningsmöjligheter?

Nästa skoter blir nog något sånt som du skrev 2014 eller nyare. Beroende på hur mkt jag kommer att köra osv
Ja av de två du listade så hade jag valt Switchback 600 -08 helt klart (ev. med brasklappen då från Vesslan om att de verkar gå sämre i lössnö än tidigare årsmodeller) i och med färre mil och bättre dämpare samt 600-motor. Jag är inte så insatt på Fox Float 2 just, men de är garanterat bättre än det som satt original i varje fall. Man har väl typ en "cykelpump" som man kan pumpa upp dem till olika hårdhet med, om jag inte missminner mig.

När du skriver att du ligger på 65 kg så får du nog stryka Yamaha X-ride från mina rekommendationer tidigare, den kräver att man har rätt mycket tyngd att bryta med för att hantera den och kräver överlag att man är rätt erfaren skoterpilot om man ska kunna hantera den om man är lite lättare.

Jag kör med isrivare som är monterade i boggien ("spiralfjäder"-modellen) som inte går att backa med, men jag har hittills kommit ihåg att vika upp dem innan jag ska backa så de har hållit de 160 milen som jag kört med min skoter i varje fall. Men tror du att du kommer att glömma så definitivt någon slags modell som är backningsbar. Har inte testat de där med typ 3 klor, men vad jag förstått så ska de fungera bra. Åtminstone varianten som man monterar rätt långt fram antingen under buken på skotern eller på insidan av skidorna på varje sida. Tror den under buken brukar fungera bäst faktiskt, men det kräver ju lite mer ingrepp för att montera dem.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Tackar så jättemycket för era svar.
Såg någon isrivare spiralfjäder som var Backningsbar så blir nog ett par sånna då.

Har en Gaffelpump från när jag cyklade downhill så får se hur många psi den går till, så förhoppningsvis kan jag använda den
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nu är väl affären klar redan, eller?

Men sammanfattningsvis så är 08 och senare av de korta helt OK, dom har en lite förenklad version av den gamla ProX-boggin.

SB fram till -07 var egentligen en RMK med 365 lång okopplad boggi 32mm kammar och fullbred framvagn.

-08 och senare SB var en förlängd kort maskin med en kopplad 345 lång boggi. Den kopplade boggin i sig bör gå få till, problemet är att den "satts så fel i chassiet" att fjädringen hart när är omöjlig få till.
-09 fick bättre framdämpare men -08 Dragon hade Ryde FX AIR 2,0, icket att förväxla med Fox Float! Rydedämparna hade dubbla invändiga gaskammare vilka förutom att trycksätta oljan som i vanliga dämpare även skulle fungera som fjädrar. Detta kan man väl säga funkade "sådär".
Hursomhelst. Om man inte gillade att ha framdämparna, (eller egentligen fjädrarna), så mjuka att den hela tiden låg och släpade med buken i snön och pumpade upp den fram, (vilket var tvunget att göras med gaspåfyllningsutrustning och alltså inte utan ombyggnad kan göras med typ Fox-pump), så hamnar man i läget att boggin hela tiden har "kopplat ihop". detta gör en oberäknelig och sprättig boggifjädring. Antagligen om man ger sig fan på det och tar fram borrmaskinen och börjar flytta boggiinfästningar, saxar och kopplingsklossar så går den få till men från fabrik är den i princip värdelös.
Jag bestämde mig rätt fort för att byta till nytt året efter, (enda gången hittills jag köpt nytt två år i rad), så jag började aldrig borra men jag hade grövre fjädrar och Öhlinsdämpare i min utan att den gick få till.

...sen att jag köpte en -09 Assault 800 var ju inte heller någon bra idé..... en klok man hade istället köpt en RMK 700 som dom vid det laget börjat få så bra ordning på att dom la ned den motorn något år senare. (eller en 600 också för den delen, 800an gick ändå aldrig bättre än en 600 men tog betydligt mer bränsle....)
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Nu är väl affären klar redan, eller?

Men sammanfattningsvis så är 08 och senare av de korta helt OK, dom har en lite förenklad version av den gamla ProX-boggin.

SB fram till -07 var egentligen en RMK med 365 lång okopplad boggi 32mm kammar och fullbred framvagn.

-08 och senare SB var en förlängd kort maskin med en kopplad 345 lång boggi. Den kopplade boggin i sig bör gå få till, problemet är att den "satts så fel i chassiet" att fjädringen hart när är omöjlig få till.
-09 fick bättre framdämpare men -08 Dragon hade Ryde FX AIR 2,0, icket att förväxla med Fox Float! Rydedämparna hade dubbla invändiga gaskammare vilka förutom att trycksätta oljan som i vanliga dämpare även skulle fungera som fjädrar. Detta kan man väl säga funkade "sådär".
Hursomhelst. Om man inte gillade att ha framdämparna, (eller egentligen fjädrarna), så mjuka att den hela tiden låg och släpade med buken i snön och pumpade upp den fram, (vilket var tvunget att göras med gaspåfyllningsutrustning och alltså inte utan ombyggnad kan göras med typ Fox-pump), så hamnar man i läget att boggin hela tiden har "kopplat ihop". detta gör en oberäknelig och sprättig boggifjädring. Antagligen om man ger sig fan på det och tar fram borrmaskinen och börjar flytta boggiinfästningar, saxar och kopplingsklossar så går den få till men från fabrik är den i princip värdelös.
Jag bestämde mig rätt fort för att byta till nytt året efter, (enda gången hittills jag köpt nytt två år i rad), så jag började aldrig borra men jag hade grövre fjädrar och Öhlinsdämpare i min utan att den gick få till.

...sen att jag köpte en -09 Assault 800 var ju inte heller någon bra idé..... en klok man hade istället köpt en RMK 700 som dom vid det laget börjat få så bra ordning på att dom la ned den motorn något år senare. (eller en 600 också för den delen, 800an gick ändå aldrig bättre än en 600 men tog betydligt mer bränsle....)

Japp det är den.
men intressant att veta så mycket som möjligt, så väldigt Intressant läsning
 

Monkey123

Medlem
28 nov 2019
10
0
1
Östersund
Hej!
Är kanske lite OT men jag funderar också på att köpa antingen en Swb 600 -06/07 eller en crossfire 800 -11, är det någon som vet bränsleförbrukningen på de maskinerna. T.ex. vad man kan förvänta sig när man kör i lössnö.
Mvh
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Använder man högertummen i lössnö så kommer det inte märkas särskilt stor skillnad mellan olika någorlunda moderna insprutade motorer, inte ens nödvändigtvis så att en 600 tar mindre än en 800 i det läget.
Möjligen att en kortare skoter får kämpa hårdare så den kommer ta lite mer.

Vart exempelvis Rotax E-tec maskiner går billigt är när man kör "på lätten", men använde man 120 eller 150 kusar så kommer den ta mat för 120 eller 150 kusar, så enkelt är det.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Då har man fått hem skotern,
Blev riktigt nöjd.
Satt visst powder pro skidor på med, det tackar man ju inte nej till.
Dom är rätt snabba för en ovan, lite snabbare än förväntat.
Dämparna blir nog att skaffa en pump till men vet inte riktigt vilken pump som passar eller hur många psi den ska nå upp till?
De fox float 2 känns väldigt följsamma nästan lite för så kan nog bövas bunpa lite luft, och jag antar att man inte kan ställa in reebound på de,.
I övrigt så är jag väldigt nöjd än så länge.
Gasresponsen kunde varit liiite mer direkt,
Men såg att det finns pc5 till de, om jag hittar något begagnat.
Blir nog att skaffa det när jag vant mig lite.

Tack alla för era tipps och åsikter
 

polaris dragon

Aktiv medlem
6 feb 2015
89
3
8
edsbyn
Då har man fått hem skotern,
Blev riktigt nöjd.
Satt visst powder pro skidor på med, det tackar man ju inte nej till.
Dom är rätt snabba för en ovan, lite snabbare än förväntat.
Dämparna blir nog att skaffa en pump till men vet inte riktigt vilken pump som passar eller hur många psi den ska nå upp till?
De fox float 2 känns väldigt följsamma nästan lite för så kan nog bövas bunpa lite luft, och jag antar att man inte kan ställa in reebound på de,.
I övrigt så är jag väldigt nöjd än så länge.
Gasresponsen kunde varit liiite mer direkt,
Men såg att det finns pc5 till de, om jag hittar något begagnat.
Blir nog att skaffa det när jag vant mig lite.

Tack alla för era tipps och åsikter
Angående pump så köpte jag en pump på Bikester som funkar kanonbra till mina Fox 3 Evol, kostade inte så farligt. De är samma pump som till Fox framgafflar till Mountinbike.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bättre att välja 150psi pumpen om det är vanliga float2 för då blir det lättare att se trycket. Men 300an är mer universal...