Köpråd första skoter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu slänger du skit eller så har du inte tillräckligt lång erfarenhet av dessa motorer. Att påstå att CFI800 skulle vara driftsäker i jämförelse med etec 800 gör mig nästan förbannad. Visst dom fick förstärkta cylindrar -13 eller -14 men löste det grundproblemet? NEJ! Dom nöter fortfarande av kolvkjolarna. Inte ens Axys 800 håller jag som driftsäker. Om du refererar till hur många etec 800 det är sålt vs CFI800 och fortfarande har det varit mer problem med Polarisarna.

Men jag håller med dig, vevaxeln är svagaste länken i etec. Men från -12 uppdaterades veven och problemen vill jag påstå är små därefter. Fettade om en -13 etec i somras. 750mil helt oskruvad motor. Hur fin som helst. I med nya kolvar och den går lätt 750mil till nu. Jag vet att det finns men jag själv har ingen erfarenhet av en polaris 800 som kommit över 500mil utan haveri eller förebyggande underhåll. Jag misstänker dom få är snällt körda efter led.

Jag har följt alla motorers utveckling sedan 1985 tills nu och jag läste på extra noga om Polaris 800an innan jag tordes köpa en själv.
Att polaris har lite grov nikasil i cylindrar skrev jag men de nöter bara ner första omgången kolvar "lite fortare än andra märken. Jag har en rmk Assault med 480 mil på mätaren och den har bara tappat 0,5 bar vs en ny cylinder och exakt lika mycket på bägge ingen klapper från slitna kolvar. Jag är helt övertygad att den går 1000 mil utan ett enda bekymmer förutom lite lägre komprytck. MEN ett stort problem som gör att många polaris nyper i förtid är för snålt ställd oljepump från fabrik ställer man inte upp den kan de va färdigkört redan vid 300 mil. Jag har frågat en massa blocketsäljare av polaris 800 där de står nya cylindrar redan från 300 mil och alla säger att de beror på att oljepumpen varit orörd från fabrik. Så en polaris med orörd oljepump är en skräpmotor sämst av alla.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Köp en BRP 600 dom håller bra och faktiskt helt ok visst är en 800 roligare men kommer troligtvis krångla mer. Jag skulle hållit mig borta från Polaris 800 på en sån gammal maskin möjligt vissa årgångar är bättre men det är ju ofta som Polaris åkarna får åka lina hem och hur kul är det. Sen om det beror på att fabriken inte har ställt in olje pumpen rätt eller vad det är har jag inte koll på men även växelhusen verkar ju vara en svag del på vissa modeller.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Vill man hålla sig så långt borta från skruva som möjligt så är en 600 med preppade variatorer bästa alternativet. Långt ifrån en 800 men ändå kul. Är man ovan förare utvecklas man lättare på en slöare maskin.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Att polaris har lite grov nikasil i cylindrar skrev jag men de nöter bara ner första omgången kolvar "lite fortare än andra märken. Jag har en rmk Assault med 480 mil på mätaren och den har bara tappat 0,5 bar vs en ny cylinder och exakt lika mycket på bägge ingen klapper från slitna kolvar. Jag är helt övertygad att den går 1000 mil utan ett enda bekymmer förutom lite lägre komprytck. MEN ett stort problem som gör att många polaris nyper i förtid är för snålt ställd oljepump från fabrik ställer man inte upp den kan de va färdigkört redan vid 300 mil. Jag har frågat en massa blocketsäljare av polaris 800 där de står nya cylindrar redan från 300 mil och alla säger att de beror på att oljepumpen varit orörd från fabrik. Så en polaris med orörd oljepump är en skräpmotor sämst av alla.
Köp en BRP 600 dom håller bra och faktiskt helt ok visst är en 800 roligare men kommer troligtvis krångla mer. Jag skulle hållit mig borta från Polaris 800 på en sån gammal maskin möjligt vissa årgångar är bättre men det är ju ofta som Polaris åkarna får åka lina hem och hur kul är det. Sen om det beror på att fabriken inte har ställt in olje pumpen rätt eller vad det är har jag inte koll på men även växelhusen verkar ju vara en svag del på vissa modeller.

Vilket fel har Polaris med växellådan menar du någon arbetsmaskin med flera växlar eller menar du sportmaskiner som bara har två drev och en kedja ? Arctic cat har däremot dålig original sträckare till kedjan på vissa årgångar inom 5 år tillbaka jag har inte koll på exakt årgångar men man bör se över den sträckaren så man slipper exploderad kedja och drevhus. Men att Polaris har något alvarlig fel har jag missat så de blir kul att höra vad de är.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Har ingen aning vad som varit fel På polaris växelhus men har vet några som gått sönder så dom fått åka lina hem och det har inte varit arbetsmaskiner utan maskiner mera mot lössnökörning och dom maskinerna har nog varit gissningsvis 7- 10 år gamla.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De problem jag vet om med Polaris drivlina är kvickdrive remmen som kan gå av om man råkar dra ner remmen i variatorena och stannar motorn så typ vid fastkörning. Drar man på från stillastående med remmen en bit ner i sekundären klipper primären till stehårt högt upp i primären och då kan kvickdrive remmen åka. Jag drog av en ny rem vid efter avbackning från släpvagn de va gräsunderlag typ sommarföre så skotern gick tungt vid backning och då sög den ner variatorremmen. När jag då drog på framåt small den av direkt men då har någon bytt helix som inte funkar lika bra vid backning som org och andra helixar. Ett problem till va att när första limmade aluminiumaxeln kom kunde den fläka upp sig så man tappade drivningen. Polaris kom då med ett snabbfix en klämring man skruvade dit. De funkade så bra att de fortfarande tillverkar drivaxlarna med denna klämring.
Nu har ju bara värsta snömaskinerna typ Pro den remdriften och folk är överlag nöjd med den drivningen då man tjänar 3kg samt får kompressorliknade vinande ljud :)