Köpråd för en nybörjare

D

Deleted member 30219

Hallå!

Skulle vilja få lite köpråd då jag till vintern sannolikt kommer köpa min första snöskoter. Har fått berättat jag kanske främst bör titta på ski-doo eller polaris. Det finns försäljare av dem i närheten.

Är som nämnt i rubriken nybörjare så tänker mig en bra/stabil snöskoter för runt 15000-25000kr?

Det får gärna finnas möjlighet att åka två stycken på den.

Mvh / Andreas

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Vill du ha en som bara går och går och aldrig behöver renoveras? Finns isf ett par Phazer i den prisklassen på blocket. Vill du ha en lättare och roligare med bra drag men tvåtakt-service titt som tätt, IQ 440 eller 600 lär du kanske kunna få. Glöm inte bort att pruta.

Edit
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_iq_440_55385385.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/kiruna/Phazer_fx__07_56243915.htm?ca=11&w=3

D

Deleted member 30219

Vill du ha en som bara går och går och aldrig behöver renoveras?
Jag har inget emot att behöva renovera den (vore nästan konstigt om man inte behövde det). Det får självklart vara lite drag i den.

Hur är det om man vill åka två personer, rekommenderas touringvarianter då? Hyfsade sådana?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Allting beror på hur du har tänkt använda och framföra din skoter.
Ska du ha en skoter som du enbart ska köra till grillstugan med så är ju en touring att föredra.
Eller ska du hänga med grabbgänget ut och leka och vill kunna ha 2 på skotern för utflykter så är en crossover att föredra..

Så frågan är ju hur mycket lek kontra lugn körning Du tror att du kommer köra.

D

Deleted member 30219

Egentligen låter det väl som en crossover kanske är det bästa då jag vill kunna göra båda. Dock vill jag inte utesluta en touring eftersom det helt klart mestadels kommer bli att "turåka" :)

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Själv för dom pengarna skulle jag valt en f5/7 Får mycket maskin för dom pengarna. Gör inte bort sig totalt bredvid spåret och riktigt trevlig maskin efter leden oxå.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Håller med föregående talare. Du kan även titta efter en firecat 700 ext då som är lite längre och tar sig då fram bättre.