köpråd Bear Cat eller annan billig touringskoter

Shadow_1983

Medlem
25 jan 2009
8
0
1
Hej!

Har tänkt köpa en första skoter åt mig och min tjej.
Därav ingen busskoter utan helst en pålitlig skoter med dubbeldyna
som tar sig bra, är billig men utan att se ut som en gammal "gubbskoter" :D

Maxbudgeten är 20 000kr.

Med dessa kriterier hittar jag ofta en skoter som tilltalar mig och det är
Arctic cat bear cat omkring årsmod. -97.

Jag skulle gärna vilja veta typiska kända brister och fel på denna modell,
vad jag ska kolla efter. för och nackdelar etc.
Men även om ni vet någon annan skotermodell som fyller dessa kriterier.(är inte låst till något märke.)
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Jaha, dags att lägga en kommentar.

Har ju själv en Bearcat 550, icke bredbandare dock. (Som tur är.)

550 motorn är väldigt driftsäker. Har väldigt många år i produktion, och finns mycket delar begat om man nu skulle behöva några.

Min har jag flyttat ner nålarna, tror det var näst längst ner, men ganska stora munstycken. 2L/milen under en 10 mila fjälltouring. Var väldigt nöjd med det.
Sen kan den såklart dra en hel det mera också, men det är ju väldigt induviduellt känns det som.


Motorvariatorn kan väl behöva en genomgång. Vikterna brukar börja glappa och slita på korset.

Styret är ju ganska lågt på en sådan här modell, står man upp när man smyger i skogen kan det bli lite jobbigt om det blir för länge, men det har gått bra 2 vintrar iaf för mig.

Wirebroms på dom. Sägs vara väldigt bra för att vara just wirebroms om dom är rätt justerade osv. Min tar väl hyffsat iaf.
Funderar på att ev. konvertera till hydraulisk.

Motorn är ganska, faktiskt rejält, tungdragen när den är nattkall. Elstart finns väl på de flesta, men utan fräscht batteri och startkrans så kan den få bekymmer också.
Startmotorn för ett jäkla liv när man kör den, men den brukar iaf starta väldigt lätt.

Fotstegen är ganska mjuka, vrider sig lite hit och dit. Men dom verkar hålla ihop sig iaf.

Finns ju sk. overload-fjädrar i boggien, som man kan spänna upp om man skall åka två på den. Annars kan det bli mycket genomslag.

Sen när man väl kör så låter den fakiskt ganska illa. Lite dåligt med isolering från motorrummet.
Jag brukar köra med hörselproppar, hjälmluva och mössan, eller hjälmen.

Sittdynan är väl tråkigt om den är trasig och behöver sys om. Nytt originalöverdrag är tydligen väldigt dyrt.
Jag betalade 1200:- hos den lokala sadelmakaren.
Om man skall byta så måste man lös med hela tanken, då den sitter ihop med hela dynan.

Överlag en bra skoter måste jag nog säga.
Men om du planterar den så kan den vara ganska tung att få loss om du är själv, men det brukar lösa sig.
 

Shadow_1983

Medlem
25 jan 2009
8
0
1
Tack "Strongliquid" :)
Mycket utförlig och läsvärd beskrivning, tackar och bockar för att du tog dig tid :)