köpråd Assult

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
hej det är så att jag går i tankarna å byta maskin till vintern. jag vill ha en längre maskin å det ska va bra dämpare då känns det som en assault är en rätt så optimal maskin. vad som skiljer 09/10 årsmodell ??? är det värt å betala en 40tusen extra för å få en helt ny maskin som man ska in med för massa service bulletiner för de fel som va på 09 är ju redan fixade med att de tog så mycke bensin å så vitt jag vet så va det väll inga andra fel på dem ??. för en ny assault 2010 kostar 136900:- å man får ju en 09:a för under 100 tusen.. så jag vill veta lite är det några ändringar på 10:an som gör att det är värt å köpa den. hur har era assaulter funkat under vintern? hur går dem på led. har också hört att man inte får köra över 130 för då förstörs mattan ???. jag vill ha så mycke fakta om denna maskin som bara går. vad man ska tänka på.om det är något speciellt bra /dåligt. mvh Andreas
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
De om hastigheten gäller väl egentligen alla högkamsmattor, dom är helt enkelt inte gjorda för höga farter å tål de inte utan kammarna släpper/går av... Så de är inge unikt för assulten!
 
B

Biosteel

är det inte assaulten som har en tankmätare som går snabbare än hastighetsmätaren ? har hört den kan dricka i sig 8 liter milen utan problem ?
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
De om hastigheten gäller väl egentligen alla högkamsmattor, dom är helt enkelt inte gjorda för höga farter å tål de inte utan kammarna släpper/går av... Så de är inge unikt för assulten!
okej. jag kan för stå det på en sten hård packad led. men tänk om man åker över en sjö å det är typ 30/40 cm snö man åker i eller ännu mer. då tycker man ju inte att det ska gå så hårt åt mattan. för jag har 44 matta på xp:n å den har hållt har åkt 170/180 km/h på mattan är som ny. men vist assault mattan är ju ändå högre men men. tack för svar mvh andreas
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
ja men jag tror de har fixat det där med ny mapning till insprutningen. ??
Jo. Mappningen som kommer nästa vinter är riktigt bra. Polaris var tvungen ta in en snubbe som kunde hjälpa dom att ta fram en mappning som skulle ge mer effekt, inget bludder och framförallt minska bränsleförbrukningen för att dom själv dög inte till att göra det. En bekant har varit och testat polaris 2010, bla rush, rmk och även assaulten. Han sa att det var jävligt stor skillnad på 2010 och -09. 2010 gick mycket bättre på alla register. 2010 800an har också fått andra kolvar och vevaxel/vevstakar också om jag inte minns fel :hmmmm: men iaf kolvar pga det var ju en massa haverier på 09ans 800. Du kan ju även köpa en 09 och till nästa vinter när 2010 mappningen har kommit så åker du in till närmaste ÅF och ber att få den mappningen så går den som en 2010. Det är ju dock det där med kolvarna då, men det är ju garanti på skiten om det rasar får du ju en ny motor. :D Den gav också 11hp mer i bänk med nya mappningen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kör man i lössnö är det bara hålla stumt, då får mattan all kylning den behöver och pajjar inte.... å andra sidan så är 130 i lössnö rätt fort.....

En sak som troligtvis många av dom assaulter som dragit mycket soppa lidit av är att Polaris i hemlighet smugit in ett "övervarvningsskydd" i programvaran som gör att om man kommer över ett visst varvtal, tror det var 8150rpm, så får motorn 20-30% mer sås i 20 sekunder, detta kan göra att den går dåligt och även en tråkigare bränsleförbrukning. Detta fick jag höra av "min" handlare men om det är känt överlag vet jag inte. Jag har haft min liggandes lite lågt i varv, (utan att jag visste om detta med övervarvningsskyddet), den har sällan eller aldrig varit över 8100 och min har ibland gått på så pass låg förbrukning som 2,3 l/milen men det var ett extremfall. Som mest har den dragit 4,5-5 men det var en dag med uteslutande puderkörning och den Doo 600SDI som följde med drog lika mycket.

Det ska bli himla kul att se vad Poo gör åt -09orna i sommar, den -10 som var utställd på VM i Malå gick enligt dom som provade den stenhårt, betydligt bättre än -09orna men den hade en helvetes bog på låg/mellangas. Enligt rykte kommer det nya Kolvar, cylinder, programvara och kanske även topp till alla -09or.

Hursomhelst ska då min Assault på vara kvar i familjen en vinter till, jag har trivts jäkligt bra med den.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
Jo. Mappningen som kommer nästa vinter är riktigt bra. Polaris var tvungen ta in en snubbe som kunde hjälpa dom att ta fram en mappning som skulle ge mer effekt, inget bludder och framförallt minska bränsleförbrukningen för att dom själv dög inte till att göra det. En bekant har varit och testat polaris 2010, bla rush, rmk och även assaulten. Han sa att det var jävligt stor skillnad på 2010 och -09. 2010 gick mycket bättre på alla register. 2010 800an har också fått andra kolvar och vevaxel/vevstakar också om jag inte minns fel :hmmmm: men iaf kolvar pga det var ju en massa haverier på 09ans 800. Du kan ju även köpa en 09 och till nästa vinter när 2010 mappningen har kommit så åker du in till närmaste ÅF och ber att få den mappningen så går den som en 2010. Det är ju dock det där med kolvarna då, men det är ju garanti på skiten om det rasar får du ju en ny motor. :D Den gav också 11hp mer i bänk med nya mappningen.
*****r 11 hp till :) är det inte 154hp i 09:an då skulle det alltså bli 165 med nya mapningen:rock: visst det är ju som du säger det går på garanti om skiten skulle skära ihop men va kul är det å va utan skoter den vintern da karnse har bokat stuga i funäsdalen som jag brukar å så skär skiten någradagar innan jag ska dit. man vet ju va snabba de är å fixa såna där grejer vet när handtagsvärmarna gick sönder på xp:n vist det går ju å åka lika bra för dää men jag åkte i stort sett hela sesongen utan värme för det fanns inga å få tag på. men är det några assaulter 2009 som har skurit å då pga förklen vevaxel eller kolvar eller cylinder ??? så det ska va fixat till 2010. det är ju alltid lite riskabelt å köpa första årsmodellen av något. för jag äger nämligen en xp 800r 2008 å¨det vet väll de flesta att det har varit drivaxlar hand värmare osv som har bytts ut vist det går på garanti men va kul är det å åka men skotern på släpkärra hela vintern man köper ju nytt för att det ska hålla. jag vill tacka alla som har svarat på mina frågor hitils. men jag vll veta mer om assaulten vad kostar den å försäkra vart har ni dem försäkrad osv. hur upplever ni motor /variator / dämperiet körställning osv hir är den å åka längre sträckor på typ 30mil/dag mvh Andreas
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
*****r 11 hp till :) är det inte 154hp i 09:an då skulle det alltså bli 165 med nya mapningen:rock: visst det är ju som du säger det går på garanti om skiten skulle skära ihop men va kul är det å va utan skoter den vintern da karnse har bokat stuga i funäsdalen som jag brukar å så skär skiten någradagar innan jag ska dit. man vet ju va snabba de är å fixa såna där grejer vet när handtagsvärmarna gick sönder på xp:n vist det går ju å åka lika bra för dää men jag åkte i stort sett hela sesongen utan värme för det fanns inga å få tag på. men är det några assaulter 2009 som har skurit å då pga förklen vevaxel eller kolvar eller cylinder ??? så det ska va fixat till 2010. det är ju alltid lite riskabelt å köpa första årsmodellen av något. för jag äger nämligen en xp 800r 2008 å¨det vet väll de flesta att det har varit drivaxlar hand värmare osv som har bytts ut vist det går på garanti men va kul är det å åka men skotern på släpkärra hela vintern man köper ju nytt för att det ska hålla. jag vill tacka alla som har svarat på mina frågor hitils. men jag vll veta mer om assaulten vad kostar den å försäkra vart har ni dem försäkrad osv. hur upplever ni motor /variator / dämperiet körställning osv hir är den å åka längre sträckor på typ 30mil/dag mvh Andreas
Brorsans assault 09 står hemma i garaget, skuren på en cyl, 0 kg komp.. han har inte lämnat in den ännu så kan inte säga vad som har hänt..

Han har haft in sin skoter 11 ggr i vinter, och nu ska den ju in igen.

Tror skotern har stått hemma 2 hela veckor i vinter, annars har den stått utanför verkstaden varje måndag till fredag..
 
B

Biosteel

Brorsans assault 09 står hemma i garaget, skuren på en cyl, 0 kg komp.. han har inte lämnat in den ännu så kan inte säga vad som har hänt..

Han har haft in sin skoter 11 ggr i vinter, och nu ska den ju in igen.

Tror skotern har stått hemma 2 hela veckor i vinter, annars har den stått utanför verkstaden varje måndag till fredag..
det kunde ha varit värre :rolleyes:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
*****r 11 hp till :) är det inte 154hp i 09:an då skulle det alltså bli 165 med nya mapningen:rock: visst det är ju som du säger det går på garanti om skiten skulle skära ihop men va kul är det å va utan skoter den vintern da karnse har bokat stuga i funäsdalen som jag brukar å så skär skiten någradagar innan jag ska dit. man vet ju va snabba de är å fixa såna där grejer vet när handtagsvärmarna gick sönder på xp:n vist det går ju å åka lika bra för dää men jag åkte i stort sett hela sesongen utan värme för det fanns inga å få tag på. men är det några assaulter 2009 som har skurit å då pga förklen vevaxel eller kolvar eller cylinder ??? så det ska va fixat till 2010. det är ju alltid lite riskabelt å köpa första årsmodellen av något. för jag äger nämligen en xp 800r 2008 å¨det vet väll de flesta att det har varit drivaxlar hand värmare osv som har bytts ut vist det går på garanti men va kul är det å åka men skotern på släpkärra hela vintern man köper ju nytt för att det ska hålla. jag vill tacka alla som har svarat på mina frågor hitils. men jag vll veta mer om assaulten vad kostar den å försäkra vart har ni dem försäkrad osv. hur upplever ni motor /variator / dämperiet körställning osv hir är den å åka längre sträckor på typ 30mil/dag mvh Andreas
Lugna sig nu! Haha den hade 137hp, men Polaris uppgav ju dock att den hade 154 :D Jo, det där med kolvarna var ju iaf att det hade blivit nån miss av något slag vid tillverkningen av dom, det var något som inte stämde med dom, därför flertalet haverier. Jag kommer inte ihåg om det var problem med veven också. Men du skulle ju också kunna om du köper en 09 så åker du in till vintern och ber dom slänga ner nya kolvar i den så ska det väl vara okej med den. Det ska då kompisen min göra med sin dragon 800.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Brorsans assault 09 står hemma i garaget, skuren på en cyl, 0 kg komp.. han har inte lämnat in den ännu så kan inte säga vad som har hänt..

Han har haft in sin skoter 11 ggr i vinter, och nu ska den ju in igen.

Tror skotern har stått hemma 2 hela veckor i vinter, annars har den stått utanför verkstaden varje måndag till fredag..
Be han vänta med och lämna in den tills dom nya kolvarna som är bättre kommit så slipper han att samma problem skulle kunna hända igen.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
Brorsans assault 09 står hemma i garaget, skuren på en cyl, 0 kg komp.. han har inte lämnat in den ännu så kan inte säga vad som har hänt..

Han har haft in sin skoter 11 ggr i vinter, och nu ska den ju in igen.

Tror skotern har stått hemma 2 hela veckor i vinter, annars har den stått utanför verkstaden varje måndag till fredag..
men va fan. å jag som tycket att jag har åkt mycke till återfösräljare har lämnat in min 3 gånger :) å alla klagar på xp:n haha. ja men vad har det varit för fel på den da ??? men är det så att 2010 assault kommer med andra bättre grejer i motor ?? som vevaxel å kolvar ? för i såna fall är det ju bara å glömma att 2009:an existerar även om den är mycke billigare å köpa för motorhaveri har man inte tid med på vintern. vintern är nog kort som den är. tackar för svar fortsätt skirv :rock: ha dää
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
I övrigt är ju Assaulten en riktigt fin skoter. Jag älskar chassiet och körställningen. Den känns lätt och smidig för att vara en längre skoter. Man kastar runt den precis som man vill! :D
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
I övrigt är ju Assaulten en riktigt fin skoter. Jag älskar chassiet och körställningen. Den känns lätt och smidig för att vara en längre skoter. Man kastar runt den precis som man vill! :D
okej ja men det är ju bra. för det gör ju inget om den går lite bra på led åxå. för det åker man ju åxå ibland. men mäst är det ju rakt ut i skogen. för där jag bor finns det ju inge sladdad led direkt som de pistar flera gånger i veckan. å skoter led det är ett upp kört skoter spår :) men hur är assaulten å ligga å piska efterleden. vist jag förstår att det inte går å jämföra med xp:n jag har nu. men någon som har provat detta??
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
okej ja men det är ju bra. för det gör ju inget om den går lite bra på led åxå. för det åker man ju åxå ibland. men mäst är det ju rakt ut i skogen. för där jag bor finns det ju inge sladdad led direkt som de pistar flera gånger i veckan. å skoter led det är ett upp kört skoter spår :) men hur är assaulten å ligga å piska efterleden. vist jag förstår att det inte går å jämföra med xp:n jag har nu. men någon som har provat detta??
Ibland kan man uppleva att den känns lite "bussaktig" när det blir lite kurvigare och smala leder/spår. Men det får man räkna med när man köper en sån skoter. Men inte alls så farlig. Jag tycker dom är mycket skönare än tex Renegaden, både Rev och Rev xp. Men dom sagt så har ju inte alla i hela världen samma körstil, så alla tycker ju olika, men åt mig själv skulle assaulten passa perfekt, synd man int har pengar =). Nä men tillbaka till dig nu, har du kört en assault nån gång? Om inte så är det ju bra att testa en först så får man uppleva den själv och inte bara vad andra tycker, för det är ju som jag skrev längre upp. ;)
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
Ibland kan man uppleva att den känns lite "bussaktig" när det blir lite kurvigare och smala leder/spår. Men det får man räkna med när man köper en sån skoter. Men inte alls så farlig. Jag tycker dom är mycket skönare än tex Renegaden, både Rev och Rev xp. Men dom sagt så har ju inte alla i hela världen samma körstil, så alla tycker ju olika, men åt mig själv skulle assaulten passa perfekt, synd man int har pengar =). Nä men tillbaka till dig nu, har du kört en assault nån gång? Om inte så är det ju bra att testa en först så får man uppleva den själv och inte bara vad andra tycker, för det är ju som jag skrev längre upp. ;)
okej ja för det är ju ingen krägningshämare på dem därför blir de ju lite vingliga. nepp jag har aldrig kört en assault jag har suttit på en på skoterns dag:). de längsta maskin jag kört är en switchback å jag tyckte den va fin för man slipper åka i alla gupp å hopp man liksom flyter över dem. å som sagt här i värmland där jag kor finns det ju inga skoterleder å prata om vist det är ju ett skoter kryss men sen är det ju bara skoter spår så jag tror en längre maskin gör sig bra när man ska ta sig fram. har varit sugen på en längre maskin redan 08:a då jag köpte xp:n men jag vill ha en med bra dämpare å inte allt för lång å där är ju assaulten perfekt lite längre än en switchback bra dämpare insprutning för jag avskyr förgasare å det är ett stort plus tycker ja. har du en assaul eller har du bara provkört en ?? mvh Andreas
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
okej ja för det är ju ingen krägningshämare på dem därför blir de ju lite vingliga. nepp jag har aldrig kört en assault jag har suttit på en på skoterns dag:). de längsta maskin jag kört är en switchback å jag tyckte den va fin för man slipper åka i alla gupp å hopp man liksom flyter över dem. å som sagt här i värmland där jag kor finns det ju inga skoterleder å prata om vist det är ju ett skoter kryss men sen är det ju bara skoter spår så jag tror en längre maskin gör sig bra när man ska ta sig fram. har varit sugen på en längre maskin redan 08:a då jag köpte xp:n men jag vill ha en med bra dämpare å inte allt för lång å där är ju assaulten perfekt lite längre än en switchback bra dämpare insprutning för jag avskyr förgasare å det är ett stort plus tycker ja. har du en assaul eller har du bara provkört en ?? mvh Andreas
Okej. Jag har bara provkört den. Inte då hos någon ÅF utan en som jag känner så jag fick ju testa vad den gick för. :D Men då har jag också kört Dragon SP 800 och Dragon switchback 800 många gånger. Men om du tyckte om switchbacken så lär du tycka bättre om assaulten. Det gjorde jag iaf. Den är anpassad för hårdare körning, swtichbacken har ju väldigt mjuka dämpare. Du kommer inte bli missnöjd om du köper en assault, kanske till en början om du köper en 09 pga bränsleförbrukningen och bluddret, det går ju dock att fixa. Men du kommer absolut inte bli missnöjd om du köper en 2010 som det låter på dom som varit och testad den. ;)
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
men nu undrar jag lite över mattan igen här ;) för på snowmobiles internet sida finns det en film när de provkör assaulten 09. å då säger han att man får inte köra över 130 då förstörs mattan. men som sagt det måste ju gälla hårt före? å va ofta kan man köra över 130 på en skoterled förutom när det verkligen öppnar upp sig. för som i funäsdalen där jag är å kör en del är det ju inte i när heten att man kommer upp över 130 förutom på fjällen da de andra lederna är ju så svängiga å roliga så då brakar man ju rakt ut i skogen :laugh: så hur allvarligt tror ni det är det där med att mattan förstörs ??? mvh Andreas
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Som du sa så är det på hårt underlag man inte ska köra för fort på. När det är lössnö får kammarna den kylning dom behöver.