Köpråd Articat xf 800, nåt att ha?

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Köpråd Arctic xf 800, nåt att ha?

Har tittat åt många olika håll men inte åt Arctic av någon anledning förrän nu.
Är ute efter nåt åt crossover hållet typ freeride upp till 146", switchback även boondocker 3700.
Hur är det med Arctic XF 800 modellerna årsmodell -12-13? För och nackdelar med denna?
 
Reactions: Mr snow

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag har en XF8000 HC -14 som jag är sjukt nöjd med, kan eventuellt bli till salu strax. Har tyvärr inte tid att köra den nu med familjesituationen som den är nu
 
Reactions: Mr snow

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag blev ägare av en Arctic för första gången den här säsongen, XF 800 -12, kan inte säga något negativt om den än.

Eller jo, den har världens mest opålitliga tankmätare x) Utöver det så har jag inte hittat några fel på den. Har ju dock bara loggat ca 30 mil hittills i år men jag tycker att det känns som en riktigt trevlig maskin. :)

Gick från en Pro Rmk 800 155", och har haft alla andra märken. (Förutom Yamaha...)
 
Reactions: Mr snow

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag har en XF HC -13 som jag lagt en dryga 250mil mestadels i fjällen då förra året blev som det blev, det jag upplevt hittils är

Negativt
Går lite väl lätt på rulle när det bär av uppför, kul för det mesta men något opraktiskt när det verkligen gäller.
Främre dämparen i boggien känns inte rätt för mig vid ledkörning, bottnar lite för lätt.
Klena styren, gjorde av med 2 styren ifjol på relativt enkla rullningar. Inga 20+ varv nerför berget utan 1-2 varv.

Positivt
Bra och stabil motor som levererar bra med effekt
Bra driv i mattan trots att den "bara" är 141"
Jag är helnöjd annars, ingen remslitage och hyffsat låg förbrukning 3-4 l/mil i fjällen men kört en touringsväng på under 2 l/mil.
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Jag har en Xf HC 2012 som jag köpte ny när dom kom. Avverkat kanske 350 mil,blev mycket första åren men sista vintern uteblev ju med snö så att blev knappt kört något ifol.

Positivt
Motorn är kanon,bra klipp och mig veterligen pålitlig.
Mattan funkar mycket bra inte sett några tendenser på att den är sliten än. Och ja den skottar på bra.
Förbrukningen för mig ligger på 2,5-3 l/mil här i kustföret.
Är inne på andra remmen tror den första gav sig på 220mil.

Negativt
Tanknätaren som någon ovan sa. Visst den är totalt missvisande men på min maskin så visar den 1 streck när den är halv tank. Funkar rätt bra med det riktmärket.
Helljuset är kasst men det kanske det är på alla skotrar.
Lite för bred original för att leka i skogen. Det går men det blir spännande när man följer efter någon med 36-38tum framvagn.
Har fått byta gasvajer på min för att den frös men det är inte skoterns fel.
Har fått ett otroligt irriterande fel att den lägger in backen av sig själv. Troligtvis fukt i någon kontakt eller skavd kabel någonstans. Måste ska fixa det framöver.

Har inte märkt av att styrena ska vara klena. Har rullat min par gånger iofs bara i lössnö för att komma loss.

Jag säger köp. Pålitlig motor och pigg. Att tänka på vore väl kolla om tunneln är knäckt. Tunneln har ju samma längd som en 153" så det blir lite mer utstick. Kan hända att den knäcks om man drar över.
 
Reactions: Mr snow

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
OT: Kannringen: Pröva ta lös kontakterna till ECU.n och till hastighetsmätaren över natten i värmegarage och se om backproblemet löser sig.