Köpråd andra skoter

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Hej!

Tänkte köpa en maskin att ha som extra skoter. Användningsområdet den är tänkt till är att dra packpulka, köra på för och sensäsongen med och funka i lössnön när man ska ut till avlägsna skogstugor, pimpelsjöar osvosv.

Behöver inte vara någon fart maskin och den skall kosta under 25k.

Vad rekomenderar ni?
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Har själv funderat mer åt arbetsmaskinshållet, problemet med f7an är att det inte direkt är kända för sin lössnö framkomlighet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Prova innan du dömer ut det... Skråkörning är svårare men generellt sett är det stor skillnad på dagens bredbandare och nittiotalets. Tyngre än ultralätta lössnöracers är de förstås men de klarar ju av all användning vilket är poängen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har själv funderat mer åt arbetsmaskinshållet, problemet med f7an är att det inte direkt är kända för sin lössnö framkomlighet.
Nu ska jag inte påstå att jag tror en firecat är vad du behöver.

Men just lössnö egenskaperna var något de va väldigt omtalade för på tiden det begavs.

I djupsnötestet som snowest gjorde 2003, fick firecat 700 bättre. Betyg än yamaha rx1 Mountain på alla punkter.

Nu säger det kanske inte så mycket om f7an, utan snarare rätt talande om hur bra yamahan var.

Men jag avviker. Min poäng är att f7an inte alls är tokig i snön för en kort maskon.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej!

Tänkte köpa en maskin att ha som extra skoter. Användningsområdet den är tänkt till är att dra packpulka, köra på för och sensäsongen med och funka i lössnön när man ska ut till avlägsna skogstugor, pimpelsjöar osvosv.

Behöver inte vara någon fart maskin och den skall kosta under 25k.

Vad rekomenderar ni?
Sett till att du har en crossover med 600 som rimligen är en bra ledmaskin och lite offpist åkbar. Så borde väl en extra maskin bredda användningen.

Du borde satsa på en Touring maskin eller en bredbandare. Du förefaller ju normalt har bra med snö. Så för att komma fram vill du ha en längre matta för att kunna flyta bättre på snön.

Fördel med att välja en touring maskin är väl att dom som regel gått snällare körning. Det är inte en fjunig fjortis som plågat livet ur den. Men dom har ändå till mångt och mycket samma roliga drivlinor som de sportigare modellerna.

Bredbandare är förvånasvärt bekväma att åka de som har riktigt framvagn. Du har dessutom bärighet och dragkraft för mycket kälke om så krävs.

Ex. Pantera 800/600 EFI samma drivlina som ZR / Mountain Cat.

Touring
Arctic Cat Pantera, Skidoo Grand Touring, Lynx Tourer eller något sådant.

Bredbandare
Arctic cat Bearcat, Polaris Widetrack, Lynx "5900"