Köpråd 800r e-tec

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Har tittat på en Boondocker 15 800r e-tec med 340 mil och jag undrar vad ni tycker om motorn. Jag har för mig att dom haft mycket problem med veven tidigare, var det fortfarande så på 15 modellerna? Käkar dom mycket rem, bränsleförbrukning osv.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Inga problem att köpa en -15 800, e-tec motorerna är solida. Drar lika mycket bensin som andra motorer när man håller stumt, mindre än andra när man ledkör. Vad gäller variator-setup på en Boondocker kan jag inte uttala mig om.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Samma svar här 800 mil om den gått 70% led 30 lättare bondocking. Om den enbart gått bondockning så byter man på 300-500 mil ber på hårt de körts men de gäller alla märken med 800cc. E-tec vevaxel håller sämre än Arctic cat och Polaris men den tycks hålla bättre än förut på serie III motorerna. De jobbiga är att de fortfarande är fettfyllda yttre ramlager som man bör fetta om vid kolvbyte. Man kan göra en snikrengöring och återfyllning av yttre ramlager bakom variatorn. Man tar loss täckplåten över lagret och kollar om de går i mer fett och om de är extremt skitigt fett försöker man tvätta ur så mycket de går och trycka in nytt fett. De seriösa klyver motorn och rengör lagren på båda sidor block och fettar om.