Köpråd 4-takt Touring

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Som nybliven ägare av min första egna maskin, en MP, (bara kört i arbetet tidigare) så är jag än så länge nöjd med den. Skrivit lite i MP-tråden om den. Det enda jag varit utanför led är att hitta mindre blöta passager och nysnön som kommit hanterar den bra. Men mitt mål med körning är mer att ha komfort att köra 15-20 mil led på en dag o ändå vara människa efteråt.

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
hmm, bortser man från budgeten så är väl nån viper modell eller 900/600 ACE modell optimalt. Men med din budget skulle jag kolla på en phazer eller nytro. Tycker det är svårt att hitta en 4-takt som är "rolig" i den prisklassen (även om skoter-åkning är roligt oavsett maskin).

gnurf

Medlem
6 jan 2017
10
0
1
Kiruna
Hej alla!
Nu går det ju inte alltid som man tänkt sig. Jag blev precis ägare till min första skoter och det blev en...
Ski-Doo Renegade 600 e-tec!
Lite oväntat med tanke på min utgångspunkt men efter mycket övervägande är jag övertygad om att detta blir bättre! Den kändes oerhört bra och var i toppskick trots sin ålder (2012). Bara å vänta på lite finväder nu... :-D

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Alltid trevligt med uppföljning på vad det slutligen blev. Och tror som övriga skribenter att du kommer bli nöjd.

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Glöm inte fylla olja (kolla ofta), och ha koll på när senaste kolvbyte är gjort. Är väl runt 500-700 mil på en sån maskin.

gnurf

Medlem
6 jan 2017
10
0
1
Kiruna
Glöm inte fylla olja (kolla ofta), och ha koll på när senaste kolvbyte är gjort. Är väl runt 500-700 mil på en sån maskin.
Tack, det ska jag tänka på, har gått ca 560 nu!

Något annat man ska tänka på för att sköta om den på bästa sätt förutom att varmköra och ha bra olja?
Såg att någon föreslog att blanda ut bränslet med 1% olja (förutom det som tillsätts från oljetanken). Bra idé eller onödigt?
Tanka 98 oktan för att undvika etanol?
Annat bra husmorstips?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ingen utblandning i bränslet, du har köpt en maskin som försöker komma bort med det så långt som möjligt. Det där är bonnsmide för tonårsgrabbar som köper sönderkörda maskiner med osäker funktion.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Ingen utblandning i bränslet, du har köpt en maskin som försöker komma bort med det så långt som möjligt. Det där är bonnsmide för tonårsgrabbar som köper sönderkörda maskiner med osäker funktion.
Helt fel, när man levt nog länge och är vis av erfarenhet så vet man att allt materiellt går sönder för eller senare, därför blandar man i en extra oljedutt i soppan på alla gamla maskiner me separat olja, du Hjulboggie borde byta namn till lars stenberg eller ove...

Sen skull jag väl inte anse att en 600 etec med några år på nacken har en överhängande risk att haverera, även om det är nån galen ungdom som haft den

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När etecen slutar blanda olja då har annat fallerat för länge sedan, det är ingen gammal polaris detta. På gamla sjuttio- och åttiotalare med separat insprutning gjorde man detta som säkerhet, säkert också på nittiotals AC och Polaris men det är vansinne att göra detta på en etec då kan man lika gärna köpa en gammal ILO...

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
773
8
18
Hallstahammar/Älvdalen
Inte behövs de nå kolvbyte vid 5-700 mil på en 600 e-tec inte. Hade lätt kört 1000 mil innan ens tänka på byte. Åk in till vilken brp handlare som helst och säg att du vill byta kolvar på din 600 sdi eller etec så kommer dom fråga om de är fel på den imed att du vill byta.