Köphjälp! Ev. ski-doo 600 sdi

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Behöver lite tipps på maskiner utav folk som har erfarenhet utav fjolårs maskinerna. Till o börja med så är det dom som gått en säsong och kostar runt 90 000:- som är intressanta främst ski-doo eller polaris men allt kan vara intressant. Idag har jag en Polaris pro-x 440 -02 som jag har haft i tre vintrar. Jag åker 50% på små krokiga/knöliga leder o fort ska det gå. Resten utav 50%en är friåkning i fjällen. Mycket klättring i skogarna upp för backar och på fjälltopparna i över metern med snö. Det sistnämda gillar inte 440in helt riktigt med fjälltopparna. Den får helt enkelt gå för fulla precis hela tiden och orkar ändå inte det sista när den inte är perfekt bestyckad för dagen. Så skotern måste vara lätt och stark i chassit för träd o vurpor är inget ovanligt och 440in har alltid gått att köra hem och vill att det även ska gå i fortsättningen. Hemma skruvar jag gärna men när jag kör skoter har jag antingen 35mil eller 117mil hem till garaget så det får inte vara nån som strular mycket. Iom att jag gärna bökar omkring i skogen + vill åka fort på små leder får den inte ha lång matta, ev. lite längre än 307 och bryr mig inte om att vara värst på högsta toppen gillar att klättra lite bara. Lätt måste den vara. Skjutsar aldrig. Toppfart ointressant. Back behöver den inte ha. Först tänker ju jag på polaris 600 RR och ski-doo 600 XP RS men sen vill jag ju att även motorn ska fungera bra och då blir det ski-doo 600 XP sdi men är rädd för att den ska kännas tråkig. Hellre en mindre ettrig motor än nån stor sak, som 440ins motor jag har nu med lite mer pulver bara. Ös på med förslag nu så jag vet vad jag ska köpa till vintern!
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Nu går det ju att få en SDI ettrig men jag tror inte det är där du får problem med den.
Ska du nöta mycket led på fula sådana så är det många som upplever att den dör till och man kör fort länge, inget jag föredrar på min/mina maskiner så jag har helt sonika uteslutit dessa maskiner.

Du sitter på en racingmaskin i dagsläget, varför inte fortsätta? Har inte hört om några jättehaverier på RS:arna och än mindre på Polaris RacingReplika. Verkar ju passa dig som handen i handsken!
Do it!
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
varför inte en t.ex rev 440 pro 6-800 eller en iq 440 pro 6-800. verkar va en sån skoter du ska ha eftersom du kör mycket led och fort.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja hur är det med en polaris 600 rr då? Är det typ cross chassi men inte så jätte trimmad motor så den håller? Isf är det perfekt. Runt 120 hk räcker..
800 behöver jag inte, bara lite starkare och mer driftsäker än min 440 jag har nu. Någon 440 med större motor vill jag hellst inte ha nu när jag ska köpa så pass ny skoter.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Annars är ju Lynxen ganska stadig.. RE 600/800 -08 är riktigt bra maskiner med kalasfjädring och chassie.
 

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Behöver lite tipps på maskiner utav folk som har erfarenhet utav fjolårs maskinerna. Till o börja med så är det dom som gått en säsong och kostar runt 90 000:- som är intressanta främst ski-doo eller polaris men allt kan vara intressant. Idag har jag en Polaris pro-x 440 -02 som jag har haft i tre vintrar. Jag åker 50% på små krokiga/knöliga leder o fort ska det gå. Resten utav 50%en är friåkning i fjällen. Mycket klättring i skogarna upp för backar och på fjälltopparna i över metern med snö. Det sistnämda gillar inte 440in helt riktigt med fjälltopparna. Den får helt enkelt gå för fulla precis hela tiden och orkar ändå inte det sista när den inte är perfekt bestyckad för dagen. Så skotern måste vara lätt och stark i chassit för träd o vurpor är inget ovanligt och 440in har alltid gått att köra hem och vill att det även ska gå i fortsättningen. Hemma skruvar jag gärna men när jag kör skoter har jag antingen 35mil eller 117mil hem till garaget så det får inte vara nån som strular mycket. Iom att jag gärna bökar omkring i skogen + vill åka fort på små leder får den inte ha lång matta, ev. lite längre än 307 och bryr mig inte om att vara värst på högsta toppen gillar att klättra lite bara. Lätt måste den vara. Skjutsar aldrig. Toppfart ointressant. Back behöver den inte ha. Först tänker ju jag på polaris 600 RR och ski-doo 600 XP RS men sen vill jag ju att även motorn ska fungera bra och då blir det ski-doo 600 XP sdi men är rädd för att den ska kännas tråkig. Hellre en mindre ettrig motor än nån stor sak, som 440ins motor jag har nu med lite mer pulver bara. Ös på med förslag nu så jag vet vad jag ska köpa till vintern!

Som det ser ut på infon så blev det en rr för dig, nu är det så att jag går i tankar att byta maskin och då en hel del av det du skrivit här uppe passar in i mina krav och körstil så undrar jag om rr:en var ett bra val. Är du nöjd med den och verkar den hålla ihop och tåla stryk?