Köpguide Mxz XP 800R -08

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Hej, Jag åker och tittar på en MXZ XP 800 -08 på fredag.
Behöver nu hjälp och råd angående vad man ska kolla efter.

Vet att Handtagsvärmarna, Tanken, Vändhjulen, och Drivaxeln ska vara garantiåtgärder?

Har sökt i forumet men inte hittat speciellt mycket info om begagnatköp av dessa maskiner, så kanske vi ska hjälpas åt att skapa en matnyttig tråd för alla som kommer köpa dessa maskiner begagnade nu.

Mvh /Roger
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter? måste ju finnas ett helt gäng som kört dessa maskiner ett par vintrar nu?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag har i och för sig en xp 600 SDI men det är ju i princip bara motorn som skiljer.
Jo, som du säger ska allt det där vara gjort på första servicen om det inte gjordes innan leverans. På Motorbolaget i Umeå sätter dom en grön färgklick på nya drivaxlar så att man ska kunna se om de är bytta. Tanken vet jag inget om men däremot tankmätarens givare kan balla ur så att tankmätaren visar fel. Detta är inget som ligger på servicebullentin men man kan kolla på givaren så att pilen sitter rakt upp.
Vissa byter till en säkring med högre ampere och upplever en förbättring.

Annars är det väl bara som vanligt, att kolla så att allt ser helt ut och är rakt.
Mattan, dynan ska vara hel. Man ser ju ofta på ett fordons skick vad det är för människa som suttit bakom spakarna :)
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Jag har en Renegade X 800r -08, är helt underbar att köra men det har varit lite väl mycket fel på den.
Bytt ECM (kortslutning, stog på verkstan 3 veckor)
Ska lämna in nu för att få div. fel fixade innan garantin går ut.
Tankmätare funkar inte.
Tumvärmen går inte reglera, blir svinvarm eller inget alls.
Läcker kylvätska.

Sen till en knepig grej, i slutet på säsongen fick jag fler funktioner i combi-instrumentet. Bla. tempmätare och klocka, bra tycker jag men inte så kul om elektroniken börjar spöka och går sönder när garantin gått ut...

Men som sagt, man glömmer felen när man startar och drar iväg !
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Tack för svaren, skönt få lite mer kött på benen, någon mer som har kunskap inom ämnet?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Brukar väl vara ÅF lr verkstad som är legitimerad att serva de märket.

legitimerad=auktoriserad (akta stavning)

men som många säger så ska den vara rak å fin. de du även kan kolla om han har satti momentstaget på variatorsidan.detta bör du annars göra..
Vändhjulen skulle väl vara klena
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Okej, tror jag vet det mesta nu faktiskt, kommer ni på nåt med är det bara fylla på.

Hur är 800R-motorn då? går den stenhårt eller? trevlig karaktär, soppaförbrukning osv?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
legitimerad=auktoriserad (akta stavning)
Om vi nu ska vara så noga på min stavning hela tiden så kan ja ju säga att jag har dyslexi och har lite problem med stavning av en del ord..'

Känns snart som att jag måste skriva att jag har de i min signatur men tycker att jag inte ska behöva göra de. Så förlåt så mkt för att jag har dyslexi..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, tror jag vet det mesta nu faktiskt, kommer ni på nåt med är det bara fylla på.

Hur är 800R-motorn då? går den stenhårt eller? trevlig karaktär, soppaförbrukning osv?
Jag har tidigare alltid haft ett "behov" av att trimma, för att få lite mer fart på maskinen så att den inte storknar när det behövs lite pulver.
R-motorn överraskade mig, totalt. Heltrevlig motor som jag (vid kanske enda mätningen) kört på 1,5 l/mil på en åtta mil lång tur i 80-90 km/h. Detta också med 44 mm matta på min RE.
Kan knappt tänka mig vad ett drop-in-kit gör för denna motor, än bättre ett 860-kit - eller varför inte turbo? :rolleyes:
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Okej, tror jag vet det mesta nu faktiskt, kommer ni på nåt med är det bara fylla på.

Hur är 800R-motorn då? går den stenhårt eller? trevlig karaktär, soppaförbrukning osv?
Tänkte bara säga att jag haft ungefär samma problem som Oskar men lite till.Men motorn är en klar 10a.Resten av skotern i standard utförande 6-7 poäng.Men har förstärkt uppdaterat det mesta.Nästan allt utom motorn.Den e bra som den e.