Köpförslag skoter, 16 000 kr

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hej! Funderar på att troligtvis köpa ny skoter nu. Har endast 16-17 000 max att spendera. Är det värt att köpa någon skoter för dem pengarna? Eller kan man bara få skit som går sönder.

Jag vill ha en hyfsat driftsäker skoter som man inte behöver mecka så mkt med. Sportmodell givetvis. Vad kan man få? En som går hyfsat på led och i lössnö?

Funderar och har kollat lite på Indy av olika slag, Ultra, ZL m.m?
Vad tycker ni - kom med förslag! Gärna mer än 500+ cc

Mvh
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Nu har jag sålt min skoter.
Phaser är inte intressant iallafall. Är Indy, XLT, Ultra hyfsat driftsäkra då? Hur är det med motorerna? Polaris-tripplarna, har hört att dem inte håller speciellt länge, bara ett rykte eller?

En arctic cat EXT 550 skulle jag inte vilja köpa. Hade mycket fel/problem med min EXT 580.
 
R

Robin

Jag hade hellre satsat på en indy 500, xlt motorerna är nåt så brutalt slöa att det inte är värt de. Ultran däremot är ju en mkt bättre motor än xltn och du får ut mångamånga ponnys från dem med pipor.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Okej. Frågan är ju om de håller, men det beror ju på skick osv. förstår tillochmed jag.
Hur är det med XCR-motorerna då? T.ex XCR 600
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Tittat lite på RXL 650 också, någon som vet något om dessa? Egna erfaranheter?
Är Ultran väldigt tung förresten?
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Jag skulle då inte köpa en äldre polaris trippel, för***** tunga när man sätter fast dom. Då får man svettas och svära om man är själv...
Inte är dom snåla i drickat heller.
 
R

Robin

Jag skulle då inte köpa en äldre polaris trippel, för***** tunga när man sätter fast dom. Då får man svettas och svära om man är själv...
Inte är dom snåla i drickat heller.
Mm vist, dom är jättetunga:stupid:, kolla du upp det där hur mycket tex en xlt väger så kan jag lova dig att du kommer känna dig förvånad.

Ang xcr 600 (597 monoblock -95 -96) motorn så är det samma som xltn men med annan portning osv. men fortfarande lik förbannat så slö.

Hade jag köpt en pol trippel hade det varit ultra 680 -97 (på -96an fanns det lite fel men den är helt ok den också) Men annars är det en riktigt bra motor.

Sen kan jag ju vara snäll med "Leijon" och berätta att en xlt väger ca 260kg Full, vilket håller sig väldigtväldigt bra i klass med då tidens konkurenter och även inte heller så jätte långt ifrån dagens maskiner.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
personligen tycker jag att du ska köpa en lynx rave 670 eller nåt liknande. det är verkligen drag i dessa maskiner du får en bra skoter för 25 000

driftsäker skoter, bara man gör de viktiga servicen på skotern så håller den..
i lössnö är den väldigt bra tycker jag.

absolut en av de bästa lekskoter.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
personligen tycker jag att du ska köpa en lynx rave 670 eller nåt liknande. det är verkligen drag i dessa maskiner du får en bra skoter för 25 000

driftsäker skoter, bara man gör de viktiga servicen på skotern så håller den..
i lössnö är den väldigt bra tycker jag.

absolut en av de bästa lekskoter.
Håller med, en lynx från 92-> borde man kunna hitta för ca16k
Nackdel kan vara att dom är lite tunga men dom tål stryk.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag blir lite fundersam när ni sågar Xlt-motorn så hemskt..
Jag har en 96as special, och visst att jämföra med en modern 800 twin på 140 kusar är ju helt fel. Dock så tycekr jag att motorn räcker till, den har ett relativt fint register, men man bör definitivt höja tillslagsvarvet för i botten händer inte så jättemycket.

Köper du special får du grym fjädring för årsmodellen och pengarna du betalar, samt en motor som helt klart räcker till.. Har du pengar, tid och lust kan du alltid köpa pipor för att få 20 hätar till (och ett klart bättre tryck i grejerna). Annars räcker det långt med att justera in variatorerna så de växlar och slår in som de ska.
Tycker polaris tripplar får oförtjänt mycket skit faktiskt....?

Skulle aldrig i livet byta bort xlt'n mot en lynx från 92->, det är för mig att byta ner sig något kopiöst!
 
R

Robin

Jag blir lite fundersam när ni sågar Xlt-motorn så hemskt..
Jag har en 96as special, och visst att jämföra med en modern 800 twin på 140 kusar är ju helt fel. Dock så tycekr jag att motorn räcker till, den har ett relativt fint register, men man bör definitivt höja tillslagsvarvet för i botten händer inte så jättemycket.

Köper du special får du grym fjädring för årsmodellen och pengarna du betalar, samt en motor som helt klart räcker till.. Har du pengar, tid och lust kan du alltid köpa pipor för att få 20 hätar till (och ett klart bättre tryck i grejerna). Annars räcker det långt med att justera in variatorerna så de växlar och slår in som de ska.
Tycker polaris tripplar får oförtjänt mycket skit faktiskt....?

Skulle aldrig i livet byta bort xlt'n mot en lynx från 92->, det är för mig att byta ner sig något kopiöst!
Mja inte är dom då pigga på högre varv heller.
Helt orginal är det nästan förfärligt att köra enligt mig, inget drag alls.
Och då jag körde en xcr 600, dvs med värre portning, större förgasare än xltn (om jag kommer ihåg rätt) osv.

Mycket bensin tycker jag väl att den inte drog, rätt lagomt vid normal körning, som mest under förra vintern vart det kring 30L på 3mil, men då pga konstant fullgas i pudret som var kring 70-90cm.

Jag slängde i vikter med startgropar i primären samt drevade ner 2kugg, det gjorde en del på botten men fortfarande rätt slö.
32mm matta.

Pipor, jo vist men hellre då en ultra pga redan orginal mycket bättre motor samt med pipor har du 35-40hk extra till förfogan och ändå ligger skotrarna hyffsat lika i pris.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Okej hur är det med en Indy RXL 650 -91 då? Inte speciellt driftsäkra eller? Det är ju en trippel det också, men hur är den motorn då? Kända fel på dessa? Någon som har/haft en sådan?
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Okej hur är det med en Indy RXL 650 -91 då? Inte speciellt driftsäkra eller? Det är ju en trippel det också, men hur är den motorn då? Kända fel på dessa? Någon som har/haft en sådan?
Jag kört mkt med min rxl -92, dom går jätte bra, ljudet tar det mesta:p
-91 så funkade inte efin så bra, dock så funkade det bättre på 92orna.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Jag kört mkt med min rxl -92, dom går jätte bra, ljudet tar det mesta:p
-91 så funkade inte efin så bra, dock så funkade det bättre på 92orna.
Okej låter bra. På den jag kollat är det förgasare istället för EFI. Dock är det ju en väldigt gammal skoter. Men man vill ju ha en skoter snart nu när det kommit mycket snö äntligen.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Mja inte är dom då pigga på högre varv heller.
Helt orginal är det nästan förfärligt att köra enligt mig, inget drag alls.
Och då jag körde en xcr 600, dvs med värre portning, större förgasare än xltn (om jag kommer ihåg rätt) osv.

Mycket bensin tycker jag väl att den inte drog, rätt lagomt vid normal körning, som mest under förra vintern vart det kring 30L på 3mil, men då pga konstant fullgas i pudret som var kring 70-90cm.

Jag slängde i vikter med startgropar i primären samt drevade ner 2kugg, det gjorde en del på botten men fortfarande rätt slö.
32mm matta.

Pipor, jo vist men hellre då en ultra pga redan orginal mycket bättre motor samt med pipor har du 35-40hk extra till förfogan och ändå ligger skotrarna hyffsat lika i pris.
Sv: XLT-600 ( 1994 ) Köpråd... ?

--------------------------------------------------------------------------------

Fin maskin, tycker inte heller att den är framtung. Hade en -93:a själv och den gick väldigt bra och billigt. 148km/tim mätt med radar på hårt spår. Rätt bra för en XLT SKS 580cc med backväxel/packlåda/backspeglar och annat krimskrams samt 110kg på sadeln. Mätarn stog någonstans runt 170
Slö????? Tjaa, inte vet jag men man måste ju ha ordning på grejjerna.