Köpe av 509 googles alternativ hjälm

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Fimns bara i xs alt xl.. synd d :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

RedMarathon

Medlem
7 apr 2013
16
0
1
Holmsund
Jag kan väl säga såhär, att det är det absolut bästa priset hittills. En hittar modeller ute i europa också, men frakter på 400-450kr gör ju att priserna inte blir så superba.
Denna hjälm är mycket lätt och sitter bra men allt är ju individuellt förstås.
Stelth Carbon, vikt ca 950g, 1995 kr har sett den på flera ställen med detta kampanjpris.

Kör med Shoei öppen hjälm när man åker med MCn men denna är inte så bra för skoteråkning, immar förjävligt vid kyla, men sitter som en "smäck" på skallen.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Denna hjälm är mycket lätt och sitter bra men allt är ju individuellt förstås.
Stelth Carbon, vikt ca 950g, 1995 kr har sett den på flera ställen med detta kampanjpris.

Kör med Shoei öppen hjälm när man åker med MCn men denna är inte så bra för skoteråkning, immar förjävligt vid kyla, men sitter som en "smäck" på skallen.
Vart har du hittat den med kampanjepris under 2000kr ? Det billigaste jag såg nu när jag sökte var 2395kr och standard priset på 2795.

RedMarathon

Medlem
7 apr 2013
16
0
1
Holmsund
Dessa har priser har figurerat i mässor här i Umeå dels på Nolia mässan aug 2013 och nu senast på Skoterns dag (http://www.merafritid.se) var i helgen båda ggr låg priset på 1995 kr.

Skadar aldrig att ringa dem och försöka få ner priset till 1995 kr då kampanjen var aktuell senast i helgen som var, vad har man att förlora på det? Dom har ju bannersen fortfarande kvar på sin hemsida.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Stelth carbon kanske jag kan få för 2000 om jag har tur sen tillkommer troligen frakt, samtidigt som den här airoh terminator kan jag få för 2000-2400 inklusive frakt.

Vilken av dessa 2 är det bästa valet ?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
105
63
Örnsköldsvik
Terminator är en väldigt trevlig hjälm.

Carbon är också trevlig hjälm. Det som skiljer dom åt är att Carbon inte har D-rings låsning utan nått snabbspänne man klickar ihop. Sen skulle jag gissa att Terminator är kanske en gnutta skönare? Beror ju lite på huvudform...
Osäker om Terminator har Airohs "emergency" inredning eller vad den heter. Alltså man drar i en speciell ögla så lossnar kindkuddarna så hjälmen ska bli lättare att ta av vid olycka.

Om dom kostar samma och vikten skiljer väl bara 50gram så hade iaf jag valt Terminatorn. =)
Ta den som du tycker är snyggast kanske? ;)

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Tackar nonno! Titta på dirtbileexpress och där får jag ju denna terminator i blå eller röd för 1050kr inklusive frakt. Och det är då riktigt fint pris! Fanns en orange för typ samma pengar som den från fx24 för 2400. Orange är lite av min favvo färg sådär barnsligt sagt :p

Jag gillar ju även den där carbo färgen från stealth som är svart. Så det står mellan carbo och den röda!
Ekonom Joel vill ju köpa Biltema hjälmen :p Men då den väger nästan 1/3 mer än dessa 2 så känns det mer prisvärt med en dyr hjälm. För låt säga 400gram bör väl kännas ganska så tydligt på just en hjälm ?

Hur passar låt säga dessa 509 glasögonen på airoh terminator ? Eller vilket märke passar bäst på den hjälmen alternativ stealth. Ska ju ha klarglas eller orange så spelar ju inte så stor roll på märket

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag har en Airoh terminator och 509 sinisterbrillor och tycker passformen är bra. Tätar fint och kommer in bra i hjälmen.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
509 Sinister och Stealth inga problem passar bra ihop. Därav mitt inköp av 509 Sinister.
Ahh då passar båda modellerna, vad tycker du om passformen på stealth ? Är den skön att ha på sig. Har du några för och nackdela ?

Tack för att ni tar er tid att svara :)

RedMarathon

Medlem
7 apr 2013
16
0
1
Holmsund
Jag brukar vara ganska kräsen då det gäller hjälmar, provat ett antal Nolan hjälmar (hjälm för MC åkning) tidigare men efter 6 tim på skallen var dom inte bra, hittade då Shoei mycket bättre passform men betydligt dyrare men den sitter perfekt på skallen.

+Den upplevs som mycket lätt på skallen, trycker inte. Grymt snygg.
- Att kom i den kan upplevas lite tajt men väl på skallen så sitter den bra.

Då jag inhandlade min i augusti i år så har jag inte provat den med skotern.
Jag prioriterar en lätt hjälm men bra passform om man skall vara ute en hel dag, det var stor skillnad på en med 1450 g och Stealthen.

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Jag beställde två 509 C2 carbon från 509films.com i början av november och det tog 10 dagar för mig att få paketet. Måste säga att frakten var jäkligt billigt bara $10 och tull avgifterna blev 800kr.Totalt blev det 2800kr /hjälm. Gillade passformen på hjälmen och utseendet

Rickard85

Ny medlem
10 feb 2014
4
0
1
Umeå
Lånar dena tråd lite. Jag har beställt en airho terminator storlek medium.vilka googels passar till den hjälmen?