Köparen vill ha pengar!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Är skotern registrerad och besiktad? Tänkte bara, eftersom det var en 440 med 700 motor, och dessa maskiner sällan är besiktade? Jag vet inte, men antar att det borde ha någon roll om den inte är det =)
Bara en gissning, dumförklara mig gärna :D

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Förutsatt att din berättelse stämmer så tycker jag inte att du ska betala en krona. Låt honom ta det till tinget om han så vill.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Personligen tycker jag detta verkar fan i mig snurra fram och tillbaka. Han har köpt skotern och skrivit på köpes i befintligt skick. Du visste som sagt inte om felet.
Jag råkade ut för samma jäkla skit när jag sålde min moped. Sonen hans fick mopeden att skära och gubben ringde till mig och sa att det var mitt fel. Efter lite undersökningar komm jag fram till att man kört på biltema olja som hade kladdat igen hela satenskapet varpå maskinen skurit. Back to topic. Jag har väldigt svårt att se att han ska kunna vinna detta över dig. Som du själv skriver visste du inget om detta vid försäljning och antagligen lär han väl startat maskin och kört den i någon mån. Känns som felet bör ha uppkommit i efterhand. Det är du själv som känner men lagligt sätt ser jag ingen möjlighet att du kommer behöva betala. Frågan är ju om du känner dig delaktig och känner att du kanske vill ge igen en liten summa. Dock bör du kanske titta på maskinen att den är i samma skick som när du sålde den. Han kan ju faktiskt ha rajdat bra mycket på barfrosten och landat i nån jäkla bäck. Människor slutar aldrig att förvåna en.

MVH Speedo_4

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
"Befintligt skick" skyddar dig inte idiotsäkert men däremot om du hade skrivit i stil med:

"Skotern säljes i befintligt skick OCH är besiktad samt godkänd av köparen"

O sen har ju snubben haft den i 2 månaders tid så detta verkar underligt :confused:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Således ska man INTE köpa en beg. skoter om det inte finns snö för att kunna provköra den. :)

Köper man den under barmarksperioden är det ju ofta billigare, men det kanske är priset man får betala om man inte kan prova den..att den inte är 100%?

Det kan ju vara en trygghet att köpa av handlare dessa gånger, även om det kostar lite mer.

Nåja, hoppas det löser sig. Låter ju helt galet att man ringer efter 2 månader..

Sorry.

Osko

Medlem
24 maj 2006
36
0
1
En sak som slår mig när jag läser alla dessa. "Nä fy fan skulle aldrig betala, han har kört å sänt den 10000 gånger" (tror det är ytterst få som kör på vatten vid den här tiden!), den har gått sönder när han kört osv.......

Du bytte alltså din skoter mot denna men du har aldrig kört den? Folk har jätte svårt att tro att köparen inte kört den på 2mån, hur länge har du haft den?

Tänk om köparen har vittnen på att den bara är testkörd!? Och att den gick piss första repa. När hörde han av sig till dig första gången? Kan köparen fått vänta ett tag på att en verkstad ska titta på skotern? Kan lätt ta ett par veckor nu när alla nya skotrar ska monteras ihop.

Och snälla sluta tjaffsa om "i befitligt skick" detta kan absolut räknas som ett dolt fel!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om du inte kände till felet, dvs inte mörkade det, så är det lugnt för dig.

Det bör räcka att du skriftligt svarar att:
- du inte kände till detta fel.
- att du inte har undanhållit något.
- att köparen vid köpet undersökte skotern och godkände skicket.
- att skotern lika gärna kan ha gått sönder efter köpet.

Går det till domstol, anlita en advokat. Det kan ju vara värt några tusen att slippa betala 16 tusen...

(PS. Ovanstående förutsätter förstås att det du säger är sant.)

Osko

Medlem
24 maj 2006
36
0
1
Om ECU:n är trasig så går den i ett "säkert" läge och det märks ingen skillnad vid tomgång eller vid ett lätt gaspådrag.

ErikBerg: Tänk om det funkade som du säger. "jag visste inte om felet" Okej då är du oskyldig! "Visste inte att bilen jag sålde var stulen" Okej då är du oskyldig. Skulle inte vara många skylldiga i detta land i såfall!

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Om ECU:n är trasig så går den i ett "säkert" läge och det märks ingen skillnad vid tomgång eller vid ett lätt gaspådrag.

ErikBerg: Tänk om det funkade som du säger. "jag visste inte om felet" Okej då är du oskyldig! "Visste inte att bilen jag sålde var stulen" Okej då är du oskyldig. Skulle inte vara många skylldiga i detta land i såfall!
Nu är det ju köparen som ska bevisa att säljaren visste om felet. Alla är oskyldiga fram tills att motsatsen bevisats.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej, nu är det så här att för två månader sedan sålde jag en skoter (Arctic Cat 440 Sno Pro med Firecat 700 motor). Och isag ringde han mig och påstod att ECU:n var paj på denna skoter och begär 16000 kronor.
Jag har inte ens kört denna skoter utan bytte den mot en xp 600 som jag hade innan. Med andra ord, jag hade absolut ingen aning om att ECU:n var sönder på denna skoter och nu begär han reparationskostnaderna för detta?:confused:
Han avslutade dessutom med att säga "Pengarna annars får vi ta upp det här vid domstolen". Jag anser att jag inte har gjort något fel och kommer därför att stå på mig vid detta.

Vi skrev dessutom skotern säljes i befintligt skick. Och båda skrev på kvittot, vilket betyder att både köpare och säljare har godkänt affären.
Jag har inte ens samvete till att sälja en skoter som är sönder och skulle därför aldrig göra detta.

Kan det vara så att han själv har kört sönder skotern och försöker lura av mig pengar till detta?:confused::(

Hur ska jag lösa detta?
Tingsrätten hade stängt ska ringa imorgon och rådfråga.

MVH Johan
Tacksam för snabba svar!

Om ovanstående finns det nog lika många tolkningar och åsikter som antalet stjärnor på himmlen.

Men det är inte rätt ställe att här på Forumet starta en "rent personlig" disskusion ikring detta.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1. Grabbar , lös detta via E-mail/telefon sinsemellan på en sansad nivå.

2. Vill ni så tar ni hjälp av era respektive konsumentvägledare som finns i alla kommuner.

3. Går inte det så tar ni hjälp av advokater

.

Status
Stängd för vidare inlägg.