Köparen vill ha pengar!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lunken

Välkänd medlem
25 nov 2006
152
0
6
Jämtland, Östersund
Hej, nu är det så här att för två månader sedan sålde jag en skoter (Arctic Cat 440 Sno Pro med Firecat 700 motor). Och isag ringde han mig och påstod att ECU:n var paj på denna skoter och begär 16000 kronor.
Jag har inte ens kört denna skoter utan bytte den mot en xp 600 som jag hade innan. Med andra ord, jag hade absolut ingen aning om att ECU:n var sönder på denna skoter och nu begär han reparationskostnaderna för detta?:confused:
Han avslutade dessutom med att säga "Pengarna annars får vi ta upp det här vid domstolen". Jag anser att jag inte har gjort något fel och kommer därför att stå på mig vid detta.

Vi skrev dessutom skotern säljes i befintligt skick. Och båda skrev på kvittot, vilket betyder att både köpare och säljare har godkänt affären.
Jag har inte ens samvete till att sälja en skoter som är sönder och skulle därför aldrig göra detta.

Kan det vara så att han själv har kört sönder skotern och försöker lura av mig pengar till detta?:confused::(

Hur ska jag lösa detta?
Tingsrätten hade stängt ska ringa imorgon och rådfråga.

MVH Johan
Tacksam för snabba svar!

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Tanke på hur länge sen köpet var så blir det säkert svårt för honom. Det där med köpt i beftintligt skick gäller inte på samma sätt som förut har jag för mig. Man måste vara mer exakt i sin beskrivning av objektet för att slippa ansvar för dolda fel.
Bara ta kontakt med någon som är duktig på juridik.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Du ska absolut inte betala nå ! Har han köpt den i "befintligt skick" och ni båda skrivit på kvitton och han har acceptera de och sen ringer 2månader efter affären så skriver jag också att han har inte ett skit att komma med !

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är köparen som har bevisbördan så du kan ju känna dig rätt så lugn. han måste ju bevisa för rätten att den var trasig innan han köpte den.

Det verkar ju tämligen svårt att bevisa eftersom:
1) han besiktade skotern innan köpet, och godkände den då
2) han har väntat två månader innan han framförde klagomålet, och ecu'n kan ju tänkas ha pajat under den tiden

om jag hade varit dig så hade jag låtit honom ta det till domstol så att man kan tvåla dit honom ordentligt på rättegångskostnader, förlorad inkomst mm :D

finns inte en chans i helvetet (eller på jorden) att han vinner i rätten

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Ja nu är det bara din version vi hör så det kan ju vara svårt att ta ställning.
Är detta första gången du hör något sedan köptet?
Hur gick snacket vid försäljningen?

Själv så skulle ja nog kontakta säljaren och prata om en lösning innan ja pungar ut 16000:- på skotern.
Att ringa och begära pengar är väl helt fel sätt känns det som.
Nog tror jag att man skulle kunna hitta en billigare ECÙ hos http://www.alssnowmobile.com/ eller liknande.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Men att folk aldrig lär sig! Ska man köpa en skoter eller en maskin i övrigt så måste man ju kolla på skotern noga och testköra. Sen om man märker att allt är som det ska, då köper man, skriver kvitto och åker hem med skotern. Sen är man TYST om det händer något, för då har man redan köpt skotern. Man hör en del som råkar ut för sådana personer som tror att dom kan häva affären för att det har gått sönder något eller att dom hittat något fel efter affären.

Är bara säga åt han att lugna sig och sluta ringa o gnälla.

ploppen

Aktiv medlem
10 okt 2006
76
0
6
Gällivare
På konsumentverket.se får man ganska mycke information, gå in dit å kolla. Men jag har svårt att se att köparen ska få rätt....

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Befintligt skick:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=307&lngCategoryID=840

6-månadersregeln:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

Konsumentköplagen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

Allmänna reklamationsnämnden:
"Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner."

Tingsrätt:
Köparen kan stämma säljaren, normalt vid tingsrätten på säljarens hemort. Kontakta närmaste tingsrätt för att få utförligare information (se till exempel länk till domstolväsendet nedan).
I de flesta bil- och hemförsäkringar ingår rättsskydd. Hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Lycka till...

Lunken

Välkänd medlem
25 nov 2006
152
0
6
Jämtland, Östersund
Tack för alla svar!
Har också kollat upp detta, bland annat med polisen och dem tyckte att jag skulle gå till domstol,för jag hade inget att förlora

mvh johan

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
ring upp han och fråga. varför har du inte ringt tidigare då? om den nu va sönder då du köpte den. för det är ju nästan omöjligt att inte starta en skoter på två månader efter man köpt den. be han bara fara åt helvete om han kommer med någon dum bortförklaring.

W

w3stman

Jaa men precis, har han skrivit på kvittot där det står att den är i befintligt skick så kan han inte göra så mycket. Låt det gå till domstol om det är det han vill, för chansen att han vinner kan inte ens vara 1 procent:p

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Befintligt skick:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=307&lngCategoryID=840

6-månadersregeln:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

Konsumentköplagen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

Allmänna reklamationsnämnden:
"Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner."

Tingsrätt:
Köparen kan stämma säljaren, normalt vid tingsrätten på säljarens hemort. Kontakta närmaste tingsrätt för att få utförligare information (se till exempel länk till domstolväsendet nedan).
I de flesta bil- och hemförsäkringar ingår rättsskydd. Hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Lycka till...
:beer:

inget av det här gäller dock i det här fallet, konsumentköplagen är applicerbar när det gäller handel mellan ett företag och en konsument.

Vid privatköp, som det här är, gäller köplagen.

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Som Thullen säger så är det svårt att ta ställning när man enbart hört din version. Man har en tendens att välja den sidan man först får höra.

Hur som helst så tycker jag som Ronyaldo att man skall vara noggrann när man besiktar ett objekt man tänkt att köpa och sedan inte gnälla så mycket om det går sönder något. Det handlar ju ändå om en begagnad skoter och vill man ha garantier får man faktiskt hosta upp pengarna till o köpa nytt. Det är ju självklart att en begagnad skoter inte är lika "hel" som en ny - vilket vissa tjurskallar verkar kräva då det väl händer något.

Men som med allting annat så finns det ju inte bara svart och vitt utan en hel gråskala också. Jag förstår att den här personen är besviken när han köpt en skoter som går sönder med detsamma, men då kan man faktiskt ringa säljaren och säga vad som hänt och diskutera sig fram till en lösning istället för att bara kräva hela reparationskostnaden. Man kanske kan mötas på halva vägen!

För det är ju ändå så att du själv som säljare hade ett visst ansvar att kolla upp skotern innan du bytte mot den. Eftersom du själv inte använt skotern är det ju mycket möjligt att felet redan fanns där då du övertog den, och hur skulle du gjort mot den första ägaren om du upptäckt felet?

Jag tycker att du ska ta en lång sansad diskution med den här köparen och försöka få dig en magkänsla om det verkligen var så att felet redan fanns där. Om du känner att det nog faktiskt var så så tycker jag personligen att ni hittar billigaste alternativet att åtgärda felet och att du tar på dig en del av kostnaden. Men om du verkligen känner dig säker på att det inte var något fel så låter du det gå till domstol så får den avgöra!

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Han har uppenbarligen inte kört den eftersom det inte fanns snö någonstans i sverige för 2 månader sedan, att han upptäcker det först nu är väl inte så konstigt då snön just kommit till vårt avlånga land, i princip.
Förövrigt kanske han dröjde med att ringa också då han inte ville tro att du lurat honom och försökte felsöka själv.
Detta måste väl om något anses som ett "dolt fel" och då tycker jag ansvaret ligger lika mycket på säljaren, om inte mer.
Befintligt skick och diverse rabalder som står på ett kvitto ska man inte lägga allt för stor tyngd vid.

Chansen att han vinner bör vara långt över påstådda 1%.

Senast redigerad av en moderator:

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Han har uppenbarligen inte kört den eftersom det inte fanns snö någonstans i sverige för 2 månader sedan
Han kan ju ha kört med den på vatten i 2 månader, och sänkt den 14 gånger, väldigt mycket kan hända på 2 månader.
Jag skulle inte ha betalat ett öre, utan domstolsbeslut.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Precis som det diskuterats i andra liknande trådar så friskriver frasen "i befintligt skick" inte dig på något sätt

Detta kan köparen åberopa även som "befintligt skick" står på kvittot

* den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om objektet egenskaper eller om hur objektet använts,

* säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om objektet som han måste antas ha känt till

* objektet är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Köparen kan alltid argumentera att du hittat felet och därför sålde den vidare utan att ens ha utnyttjat den

Rent juridiskt sett kommer du säkert att klara dig eftersom det blir väldigt svårbevisat att du visste om det, men rent moraliskt så tycker jag att du ska iaf betala en del av kostnaden

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Jag skulle bli så ruggigt besviken om jag som längtat så mycket startar skotern och märker att den inte går bra.
Ska man direkt då antas som lögnare? (Eftersom man inte stått och pallat upp den och tokgasat) Att man skulle kört på vatten i 2 månader och sedan ringer och vill ha pengar, trådskaparen själv säger ju att han inte skulle lura någon, varför skulle köparen göra det?
En begagnad skoter har skavanker, JA, men den ska inte vara obruklig, vara sig det är NYTT eller gammalt, jag skulle bli fruktansvärt ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.