Köpa xrs eller XP?

Rotaxxx

Medlem
5 feb 2009
18
0
1
Dalarna
Tjenare sitter i tankarna på att byta upp mig till en xrs 600 så jag vill gärna ha lite för och nackdelar med den? jag ska använda den till att åka led och puder och samt ska den palla några branta backar alltså en typ bra allround lek maskin vad behöver man göra för att få den att gå riktigt fint har sett många som slänger på 44mm matta direkt variatorkittar dom och drevar ner dem är det ett typ "måste". aja har ni några erfarenheter av den eller xp så skriv! :rock:

Eller så funderar jag på en XP?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har en xp 600 -08 alltså en sdi. den går mycket jämnt och fint rolig maskin att fara och hoppa med och burka!!
min e helt original nu men nästa vinter blir de 44 matta och dreva ner 4 kugg då kommer den bli riktigt rolig!!!!
rekomenderar xp-chassit! körde rev förrut en renegade 800 -06a den var riktigt rolig också men den slet mycket rem fast den var nerdrevad 2 kugg och den skar lite nu och då kändes som man inte kunde lita på den!
tråkigt att bli ståendes i skogen bara för att man blev sugen en kväll att åka några mil själv!
och xpn e ju så otroligt lätt! sen säger ju många att xpn e så vek fotsteg och allt men jag lovar att de håller hur bra som hellst utan förstärkningar i boggie och fotsteg och a-armarna! underbar skoter!
jag väger ca 100 kg och den slår aldrig igenom om man kör ca 80 på en knulig led och piskar! den e hur rolig som helst!
lycka till!:beer:

fradde18

Välkänd medlem
15 mar 2009
126
0
6
örnsköldsvik
jag har en xrs 800 finns ingen roligare skoter att leka med går sjukt bra. grym på rullen. min e nerdrevad 3kugg och v-kitt. 44mm matta. dreva ner e ett måste tycker jag. kmr inte på nå nackdelar. köp du blir inte besviken.

6

600xrs

Jag skulle rekomendera en X-RS framför XP alla gånger, men det är för att jag inte kommer överens med XP'n :)
Jag är helnöjd med min xrs, har en 44mm backcountry matta och drevat ner 2 kugg. Kör mer på rullen än IQrr, efter led går den att piska tills du inte vågar hålla mer fart.

renegadexx's argument till att XP är bättre än en REV funkar inte i det här fallet! En Renegade 800 -06 är inte ens nästan samma som en XRS! Inte ens samma motor att jämföra med juh!
Sen att XP's fotsteg är klena beror juh helt klart på körstil inte vikten på chauffören.

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Jag har en x-rs 600 44mm matta och nerdrevad och jag ska väll byta vikter och fjädrar i variatorn till veckan, 44mm matta tycker jag att man ska ha på alla skotrar utan touring eller så och då är det ju bra om man drevar ner den men min har tagit 2 remmar på 100 mil förutom det så är jag hur nöjd som hälst:p men får se hur det blir nu efter att jag bytt i variatorn! =)

6

600xrs

Men är det inte lika motor i en renegade 800 -06 och en x-rs 800 -07???:hmmmm:
Men skrev trådskaparen xrs 800 eller xrs 600???:hmmmm:

Ang. v-kit och nerdrevning. Ett drev kostar 250kr, och om du nu absolut måste kunna ligga i 180km/h så är det helt klart värt att dreva ner en kort skoter tycker jag.

Edit: Kan tillägga att jag har kört över 100mil (nerdrevad 2kugg) på en och samma rem, även tidigare ägaren har kört några mil på den, kring 150mil på samma rem (ultimax xs 803 rem).

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag skulle rekomendera en X-RS framför XP alla gånger, men det är för att jag inte kommer överens med XP'n :)
Jag är helnöjd med min xrs, har en 44mm backcountry matta och drevat ner 2 kugg. Kör mer på rullen än IQrr, efter led går den att piska tills du inte vågar hålla mer fart.

renegadexx's argument till att XP är bättre än en REV funkar inte i det här fallet! En Renegade 800 -06 är inte ens nästan samma som en XRS! Inte ens samma motor att jämföra med juh!
Sen att XP's fotsteg är klena beror juh helt klart på körstil inte vikten på chauffören.
fotstegen e bra mycket bättre på xpn för de sammlas ingen snö plus att även om man hoppar och står i som mest så händer de inget på fotstegen!!!!
xr-sens 800 motor e väl 151 hästarn och den jag hade var en power-tek på 141 hk! men de jag mest vill framföra är att xp chassiet e mycket roligare än rev för xpn e mer likt iqns!

6

600xrs

fotstegen e bra mycket bättre på xpn för de sammlas ingen snö plus att även om man hoppar och står i som mest så händer de inget på fotstegen!!!!
xr-sens 800 motor e väl 151 hästarn och den jag hade var en power-tek på 141 hk! men de jag mest vill framföra är att xp chassiet e mycket roligare än rev för xpn e mer likt iqns!
Visst är XP's fotsteg bättre på att släppa genom snö. Men att fotstegen på X-RS'en skulle vara veka kan du inte påstå? :)
Dina argument om remslitage och ras har inte med tråden att göra egentligen då trådskaparen frågade om 600cc motorn.

Du föredrar XP chassit, och föredrar REV chassit. Det är en smaksak helt enkelt. Om man gillar IQ R chassit (och det är den avgörande faktorn) så bör man köpa sig en sån och inte en Ski-doo.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var väl bara i summir Xrs som nya 800R:en satt -07... Korta Xrs:en hade vanliga powerteken...
Håller med dig fullt om fotstegen, det är så klockrent med dom perforerade stegen, bara trampa igenom snön. Och att dom är veka håller jag inte med om, dom är fortfarande spikraka på min maskin efter två år...

I övrigt så tycker jag Xp-chassit är så himla mycket smidigare än Rev-chassit...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Visst är XP's fotsteg bättre på att släppa genom snö. Men att fotstegen på X-RS'en skulle vara veka kan du inte påstå? :)
Dina argument om remslitage och ras har inte med tråden att göra egentligen då trådskaparen frågade om 600cc motorn.

Du föredrar XP chassit, och föredrar REV chassit. Det är en smaksak helt enkelt. Om man gillar IQ R chassit (och det är den avgörande faktorn) så bör man köpa sig en sån och inte en Ski-doo.
ja jag vet men nån börajde prata om 800an så då sa jag att jag hade en renegade 800 -06 men du kanske inte fatta att det är ett REVchassie utan du såg nog bara 800! men om man gillar xp chassie och ski-doo överhuvudtaget så ska man väl för fan inte va tvungen att köpa iqrr! nu får du lugna ner dig!

Det var väl bara i summir Xrs som nya 800R:en satt -07... Korta Xrs:en hade vanliga powerteken...
Håller med dig fullt om fotstegen, det är så klockrent med dom perforerade stegen, bara trampa igenom snön. Och att dom är veka håller jag inte med om, dom är fortfarande spikraka på min maskin efter två år...

I övrigt så tycker jag Xp-chassit är så himla mycket smidigare än Rev-chassit...
ja precis så var de nog summit x-rs 800 hade 800r motorn..
jag håller med att xpen e roligare än reven.. smaksak

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ca 2 kugg brukar vara bra, sen ett kit från cudney racing kanske el. dynamo joe? har inga erfarenheter av dessa men jag ska nog satsa på cudney iaf.

6

600xrs

ja jag vet men nån börajde prata om 800an så då sa jag att jag hade en renegade 800 -06 men du kanske inte fatta att det är ett REVchassie utan du såg nog bara 800! men om man gillar xp chassie och ski-doo överhuvudtaget så ska man väl för fan inte va tvungen att köpa iqrr! nu får du lugna ner dig!
Ehm, 'någon' som började prata 800cc var du själv?
Jo jag fattade mycket väl att det är REV chassit, men vad fan spelar det för roll då du bara kritiserade MOTORN i det inlägget? Vilket har NOLL att göra med trådskaparen fråga i första inlägget.

Eller har jag fel, ja eller nej?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
eh orkar inte prata mer nu revchassiet e skönt men jag skulle köpt en xp iaf för dem e lättare och står längre fram...
blir OT om jag ska bråka med en tjurig 600xrs eller vad han hette.. skål på er iaf :beer:

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Rev chassiet är bra men jag föredrar Xpn, har lätt klart bäst köregenskaper, framförallt så lätt.