köpa Tigsvets.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Som rubriken lyder så går jag i tankarna kring att köpa en tigsvets AC/DC.:rock:

HUR Billigt kan man komma undan? ska användas för hobbybruk, bilplåt å alu för det mesta. vattenkyld? är kines bara skit eller måste man passera 35k å köpa en esab/kempi?

Är inte aktuellt just nu men ev till hösten, då jag ALDRIG har ens provat en tig så är alla tips välkomna. :confused:
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Jag köpte en kina via tyska ebay 2009 för 5500kr och den funkar fortfarande. Den har gått sönder en gång och då var det en lödning som släpt på en av potentiometrarna.
Jag hade aldrig svetsat tig innan och den används för hobbybruk.

Nackdelen med tig som privatperson är gashelvetet. Finns inget bra hyr/köp alternativ som passar när man svetsar bara ibland.

Köp en kina med slangpaket/handtag som är av typ lilla lindesystemet, jag har någon större variant av handtag och den kan vara klumpig i vissa lägen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Nackdelen med tig som privatperson är gashelvetet. Finns inget bra hyr/köp alternativ som passar när man svetsar bara ibland.
Nu vet inte jag hur mycket du svetsar när du svetsar, men dom där små 5liter flaskorna är helt bortkastade slantar, speciellt om man tänkt svetsa mycket alu. Men det finns också 11L flaskor att köpa och det tycker jag funkar bra, jag svetsar bra nog länge på en sådan flaska.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag köpte en kinamaskin efter massivt googlande. Tror modellen heter wsme200 eller nåt liknande och den har funkat bra.Nackdele är som dom flesta skriver gasen. Tror en liten flaska ligger på runt 1800 och styvt 500 per fyllning. Ska man göra ett större projekt lönar det sig att hyra en stor flaska. Fast 11 liters flaskorna är nog ett bra mellanting.
Vattenkylning är bra om du ska köra mycket alu i grova material. Du kan köpa ett vattenkylt slangpaket och koppla till kranen och ut i avloppet som ekonomimodell.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
hyresavtal på en 20 L flaska går på ca 1600:- + moms för 1 år, ju fler år desto billigare såklart, sen kostar fyllningen av en 20L Argon eller Mison Ar, ca 800 + moms, en 5 liters Argon kostar t.ex 1900:- + moms att köpa och sen kostar fyllningen 395:- + moms. Jobbar man på ett ställe eller känner nån som köper gas som har rabatt så kan man tjäna 50% på själva fyllningen om man har tur, dock ingen rabatt på avtal eller själva flaskan. svetsar man jävligt mycket under en kortare period (säg 3 mån) så är ju dagshyra ett alternativ, kostar 5,10:- + moms per dygn att göra så. Det här är AGA:s priser
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har du känningar inom brandservice området, och hittar en gammal omärkt 20l tub så är det ett bra tips! Både argon och mison används i brandsläckare.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tigen jag använder är en pela 200 ac/dc (kina) kostade ca 12,000 med en extra låda tillbehör och lite svetspinnar. Funkar riktigt bra, är lättsvetsad och har alla funktioner. Den fick bra betyg av fisken som är svetsare.