Köpa Summit 00-01 (?)

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Goddagens!

Ja had tänkt höra om man kunde få några råd, vad man ska tänka på å så.
Har kört en hel del skoter men nu är jag i tankegångarna på att köpa en egen (Nej jag har ingen egen skoter, aldrig haft. Men jag tänker ändra på det). Ja ä int heller nån mekaniker ut i fingspetsarna, men jag är inte född med tummen mitt i handen och vill lära mig mer.

Har funderat på summit 600/700 -00 eller -01.

Har dom några "välkända" fel/barnsjukdommar som man ska hålla utkik efter vid beg köp och är det några speciella/"avgörande" skillnader mellan 00'an och 01'ans modell? Och ja, om ni har några tankar som kan vara värda att dela ang dessa modeller?

Mvh Lindberg
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Det skulle väl vara motorn som är svagheten, spec 800 men eftersom du var ute efter 600/700 är det inte lika illa. Det gäller ju att veta att det finns fett i vevlagren och kolla att insugsgummin och packboxar är hela. Finns trådar om detta om du söker på "Rotax Serie III"
Det är väl största svagheterna. Annars vet jag inte nåt spec med dom mer än att originalstyre/körställning är jävligt oskön men det löser man med styrhöjare och annat styre =)
Jag hade nog valt en 700 eftersom den orkar lite bättre, det är tungt att dra runt summitens matta jämfört med en kort.
Lycka till!
 

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Tack Mange_P för ditt svar!.

Det har hunnit uppstå en till fundering. Vad skiljer "vanliga" 00'erna mot millenium exemplaren. Är det bara plast och den lilla brickan där det står vilket exemplar det är av millenium skotrarna (ex 276 eller nått)? :hmmmm:

Sen så var en fråga, är det några "avgörande" skillnader från 00 till 01?
 

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
en av skillnaderna är att trailingarmarna på en milenium kostar ung 4ggr så mycket. har för mej att dom kostar 3500, styck. plus att dekalerna inte går å få tag i.
-00an har mattlägden 345 medan -01an har 365. kolla insugsgummina oavsett vilken du köper.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Packboxproblemet gäller snarare 02 och framåt

Har själv 2st summit 800x 01

Ena bytta jag kolvar på (skotern hade gått en del och började få dålig komp)

Den jag har nu så har jag bytt insugsgummin på


Ska du ha en mountain skoter så hade jag inte funderat på en mountainmax, hade valt summiten alla dar i veckan

Nu när priserna börjat gå ner så är det inte någon större skillnad på 6-7-800 motorerna

Så jag hade nog tagit 800x pga lite mer att köra med och x paketet med bla bättre dämpare
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad du än köper köp inte 800an. MM kan var ett klipp att köpa, skottsäker i det mesta UTOM mattan som gärna vill spricka. Dock så brukar dom hålla trots dom ser f-djävliga ut.
 
D

Draken

Enda summiten som är något att ha är 700 med 365cm matta!

Annars är MM700 ett mycket bra alternativ,en -02 MM700 med trippelrör är en grym maskin!
Mattan är 358cm på MM:en,men många har bytt ut den sämre yokohamamattan som sitter original mot en 365 av annat märke på torr gummiblandning.