Köpa skoter som gått en sommar på vatten?

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Hej, har hittat en rev 800 som har gått en sommar på vatten för ett fint pris.
Men vilka ''nackdelar'' är det med att köpa en vattenkörd skoter?

Är ful i plasten osv men sånt byts självklart ut, men vad ska man titta efter?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Boggien behöver du gå igenom, möjligvis byta skidor och smörja mycket! Den har givetvis vart sänkt någon gång, så byt alla vätskor också.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tumregel, en sänkt skoter blir sig aldrig likt igen...
Speciellet inte nyare maskiner o ski-doo med all dess elektronik.


Alla lager bör bytas, efter farsan sänkte sin så har de poppat sönder som en popcornpåse på fullvarv :rolleyes:

Både boggie och drivlina.

Vev lager gillar nog inte häller vatten.

Tynad som satan, vattenkörning = långa fullgasrepor etc.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har du tillgång till varmgarage är det väl inget hinder egentligen..

Riv ner, fetta in allt som går att fetta, gå över med kontaktspray överallt, byt vätskor och gå igenom skotern.

Räkna på ett par kolvar och lite lager på priset så du inte tänker att den inte kommer kosta dig mer än inköpspris :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är du beredd att skruva och räkna med att du får kosta på den iallfall 5000kr så kan det säkert _bli_ en trevlig maskin.
Men vatten kan göra märkliga fel som är svåra att hitta.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Skulle aldrig köpt en vattenkörd skoter, garanterat massor med saker som måste bytas, sletet överallt här och där slutar med att man står hela vintern och skruvar, bättre och lägga till 5 tusen till en mxz eller f7a eller någonting, så man får köra iställlet för skruva. garanterat vålds och hårdkörd
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tumregel, en sänkt skoter blir sig aldrig likt igen...
Speciellet inte nyare maskiner o ski-doo med all dess elektronik.


Alla lager bör bytas, efter farsan sänkte sin så har de poppat sönder som en popcornpåse på fullvarv :rolleyes:

Både boggie och drivlina.

Vev lager gillar nog inte häller vatten.

Tynad som satan, vattenkörning = långa fullgasrepor etc.
Nu snackar du då för just dessa maskiner med lite mer kablar än nödvändigt:)
jag har sänkt min 440 (den har inte så mkt el ja vet..).. men iaf så den har då inte gett nå tendenser att fela nånting..varken lager eller liknande..jag smörjer bara in allt innan man ställer undan den...
klart att du ska kköpa den om den är fräsch.bara gå igenom hela maskinen så äre väl inge större problem..

riv motorn helt och smörj upp alla rörliga delar.. kolvarna vet ja väl inte..dom lär inte vara så mkt mer slitna än en vanlig maskin...iofs gasar man mer på vatten.men fullgasrepor äre ju inte hela tiden..
så är kolvarna intakt så äre inge å bry sig om:)

sen som sagt..spruta vätskeutdrivande medel på kontakter osv...sen lägger du fett i kontakterna (kontakt fett)..

byt olja..töm tank. jaa sen gör du en redig service på ALLT


Skulle aldrig köpt en vattenkörd skoter, garanterat massor med saker som måste bytas, sletet överallt här och där slutar med att man står hela vintern och skruvar, bättre och lägga till 5 tusen till en mxz eller f7a eller någonting, så man får köra iställlet för skruva. garanterat vålds och hårdkörd
jaru inte *** handlar man ju en F7a istället för en rev...enligt mig iaf..då är man lite väl bakåt i tiden med ALLT typ..körställningen är ju oldschool nå djäääävulskt..

våldskörd?:) hur kan man våldsköra på vatten?:) enligt mig så bör ju freeridemaskiner vara mer våldskörda..
 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Säkert många av er som har en skoter som är sänkt ett x antal gånger, som ni inte ens vet om det.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
en polare sänkte sin f7a och den är sig aldrig lik efter det.. även om han har rivit hela skiten i princip och satt ihop det igen. Så går den inte som den ska just på låga varv iaf och svårtstartad somfan.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
pro fxr
F7, bakåt i tiden med allt?
Är det därför F7an piskar allt på leden än idag?


Angående kolvarna;
motorerna går väl i regel varmare sommartid på vatten, drar i sig vatten genom insug. Klart detta påverkar kolvar och cylindrar i negativ bemärkelse!
 
D

Deleted member 6797

Sök på team pitepalt på youtube så får du se rev:en in action :beer:
de e it samma rev. den hans_j vill köpa ägs av en jimmy medans den på youtube ägs av en som heter dennis:)
 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Ja, sålänge man inte köper en helt ny skoter är det ju svårt att veta. Din kanske också är vattenkörd? ;)

Förmodligen är min sänkt nån gång för den svarta ni snackar om är min, å den är då inte till salu ialf