köpa skoter på kredit

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tja! Ha lite tankar kring detta att köpa nytt/bättre begagnat. Ha kikat på assault RMK -13 och -14. Ser att de är många som köper med finans. Nu till mina frågor.

Hur funkar de då mm köper från ÅF med handpenning och sen resten med finans?
Vad är bra ränta på ett sånt lån/kredit?
Hur funkar de då man tar över en skoter av någon som inte är betalda ännu? Alltså ta över lånet/krediten?
Vad är bra ränta på de?
Vad finns de för bra bolag?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
vilken ränta du får på ett finans köp avgörs av din kreditkoll samt vilket erbjudande finnas bolaget har men det borde ligga mellan 5-7 % Vilket bolag som ger dig krediten varierar mellan handlarna och också ränte satserna , på mitt skoterköp så blev jag erbjuden Wasa kredit med 6,5 % ränta och Swedbank med 5,95 % hos samma handlare så det kan vara värt att be dom kolla om de har flera kredit partners.

I övrigt när du säljer skotern eller köper en som har kredit så måste krediten lösas innan objektet överlåtes, när jag sålde min förra som jag haft på kredit så ringde jag bara till bolaget och meddelade att jag ska sälja skotern, du får då ett inlösens pris som du ska betala, informera sedan köparen av skotern om att den är på kredit så antingen så kan ni kontakta bolaget och se om han kan ta över krediten och sen får han betala mellan skillnaden till dig , alt vilket brukar vara smidigast att han får fixa lån m.m på egen hand sen när han betalar skotern så löser du lånet direkt hos kredit bolaget, sedan efter ett par dagar så får du hem nya reg papper eftersom det nu inte längre är ett kreditköp och du kan då överlåta skotern på den nya ägaren.