Köpa skoter i Norge

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Nu sitter jag i Norge i fjällen där jag även jobbar och har ett par frågor som säkerligen har tagits upp men där ofta trådarna har kapats av "förståsigpåare" så att allt har blivit en enda soppa. :mad2:

Nu vore det roligt med ett riktigt svar på om det är möjligt att köpa och bruka en skoter i norge och hur man går till väga samt vad det kan finnas för hinder som man kan möta.:ciao::embarrest:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag får lite Biosteelvibbar.
Nåjå men hursomhelst så beror det helt på var i Norge du är. Som jag har förstått det så råder generellt skoterförbud i hela Norge förutom vissa undantagsområden företrädelsevis i norra Norge. Intressant hade varit att veta om undantagen beslutas på kommune- eller fylkesnivå.

edit: Skit i ovanstående, ejwbegysv har bättre information.

E

ejwbegysv

"I Norge gäller följande: Från 1/7 2006 ska man ha ett körkort i klass S för att få köra snöskoter. Minsta ålder är 16 år, men till dess att man fyller 18 år får man bara köra klass 1-snöskoter (en snöskoter där förhållandet mellan motoreffekt och vikt är högst 0,20 kW/kg). De som har körkort i klasserna A, A1, B, S och T som är från före 1/7 2006 får fortsätta att köra snöskoter."

"Snøscooter i Norge
I Norge er kjøring med snøscooter regulert av Lov om motorferdsel i utmark. Denne loven kom i 1978 og ble revidert i 1988. Før denne loven ble innført var det fri ferdsel i utmark.

I enkelte kommuner i Norge er det tilrettelagt med løypenett for rekreasjonskjøring med snøscooter. Disse finnes både i Nord- og Sør-Norge. Lov om motorferdsel i utmark gjelder ikke i innmark, privat vei, havis og på Svalbard.

I vegtrafikklovgivningen omtales snøscooter som beltemotorsykkel. Det finnes for øvrig ingen snøscooterprodusenter i Norge, men det er en produsent av snøscootersleder."

Här kan du läsa lagtexten :
http://www.lovdata.no/all/nl-19770610-082.html

E

ejwbegysv

Bruk av snøscooter på innmark.
Veitrafikklovens krav for bruk av snøscooterer gjelder. Bortsett fra denne er det ingen egen lov eller forskrift som regulerer vanlig kjøring på innmark. En selvfølge er imidlertid at grunneier må gi tillatelse.
Når det gjelder crosskjøring og trening til konkurranse med snøscooter som er beregnet for dette, og som det ikke er registreringsplikt på, er dette ulovlig på innmark, dette skal foregå på lukket bane

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja som jag fattar det så är innmark din egen tomt.. Där får du köra fattar jag det som.
Som jag förstår det så är innmark bruten/använd mark och inte nödvändigtvis privat mark. Men vilket miffoland. Ha två olika lagar för olika typer av mark och sen några undantag från båda.

Nä vi skulle ha anfallit och tagit deras olja för länge sen.:D

Blacklotus: Den ena länken som ejwbegysv ger säger kommunen och den andra säger fylkesmannen.

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
så det är alltså strikta hållningar om hur och var man får framföra skoter i norge ? dvs att det är olika för olika fylken eller kommuner ? och kan man köra med en svensk registrerad skoter eller är det norsk som gäller ?.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
du får köra med en svensk skoter och det är olika för olika områden. Var är du i Norge? Och av rent intresse vad jobbar du med?

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
du får köra med en svensk skoter och det är olika för olika områden. Var är du i Norge? Och av rent intresse vad jobbar du med?
i Geilo. haha ja samma sak som förut det är pizza. men väldigt bra betalt jämfört med sverige så det va värt det.

men om vi ska bena ut det här nu då. hur går jag till väga för att veta om jag kan köra skoter där jag bor eller inte. ? det verkar rätt snurrigt att ena länken säger en sak och de andra en annan. för ett liv utan skoter är som sås utan potatis:nono:

WhitePowder

Medlem
20 dec 2009
16
0
1
Va jag vet finns det inga leder kring Geilo vars man får köra skoter. Det er stenhårdt reglerad. I Finnmark finns det vissa leder som man får anvenda men man får inte avvika med mera enn 5 meter från leden. Stora böter, typ 5000-10000 beroende på hur långt ut man kört. Själv er jag norrmann och njuter av å köra skoter i det underbara Sverige, det har jag gjort dom senaste 20 år....

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Va jag vet finns det inga leder kring Geilo vars man får köra skoter. Det er stenhårdt reglerad. I Finnmark finns det vissa leder som man får anvenda men man får inte avvika med mera enn 5 meter från leden. Stora böter, typ 5000-10000 beroende på hur långt ut man kört. Själv er jag norrmann och njuter av å köra skoter i det underbara Sverige, det har jag gjort dom senaste 20 år....

där sprack den drömen då :(:cry:

4

426H

Finns en sak som är bättre i norge, om man bor någonstans där det finns leder, får man göra skatteavdrag med 65nkr/mil för jobbpendling och tjänstekörning. :)