Köpa skoter å frugan... men vad?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Frugan behöver en egen skoter i vinter men jag skulle behöva lite tips på någon lämplig skoter..

Krav från frugan:

Snygg och blå (blå kan nog vara föhandlingsbart).
Driftsäker, för hon hatar när saker går sönder
Max 20 000:-
Helst elstart och back.
Skotern ska vara lätt.

Så har ni några bra tips på skotrar som matchar de kriterierna?

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
köp en Yamaha phazer II -92 dom ligger ungifär på 15k och har en kusin som har en sådan och han är väldigt nöjd!

plus den är blå ;)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Svårt att hitta något som jag skulle kalla driftsäkert i den prisklassen. Men det närmaste är nog phazer2, försök hitta en fin sån gärna med lite mil eller nya kolvar/ringar. Det är en otroligt lätt och lättkörd maskin, otroligt ekonomisk. Bör dessutom gå att hitta med den utrustningen. Nog är XLT och indy 500 driftsäkra, men det är inget jag skulle ge till min tjej. Dom väger bly mot phazer, och är ju vätskekylda. Och av erfarenhet är det bättre att dom är fläkt, om den ska vara driftsäker. Phazer2 har dessutom roligare körställning än indy maskinerna. Jag har haft både en phazer2, indy 500 och en XLT och kan då med erfarenhet säga att "phazer is the way to go".
Lycka till med köpet!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Indy 500. Mer driftsäkert går knappt att hitta.
Isånnafall ska det vara förgasarmodellen;).

Jag lägger också min röst på Indy 500 med FÖRGASARE bojkotta EFI!
Men varför måste skotern vara blå?:hmmmm2: Då är det väl Yamaha som har det största utbudet.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Man kan ju hitta både Yamaha SRX, Ski-doo MXZ och Lynx Enduro från sent 90-tal i den prisklasen.. Är det något att titta på eller är dom i regel helt slutkörda?

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
ja du finns ju en jävligt fin maskin för 20k en Yamaha xtc 500 eller 600 -97 för då är inte 600 trippel. skulle nog föredra 600 går men ett smakval, dom går hur långt som helst utan att peta i nå och har bättre komfort än den gammla fina phazern eller järnhästarna som upp räknade. ni kan väll tänka på att en tjej ska köra den och inte en gubbe. Smurf du kan kolla både på sx 600 -97 fast den är röd :( eller xtc 600 -97 bättre fjädring än sx och den är BLÅ :D

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Undvik Exciter och Phazer då dom ofta är lite oroliga att köra.
Elstart är bra att ha.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Var och tittade på en jättefin Lynx Enduro 583:a, men frugan hade väldigt svårt att dra igång den tyvärr...

Så elstart har blivit ett skallkrav.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Summit 700 för runt 25k har jag sett nyligt på blocket.

Phazer? Jo en sån kan jag köpa åt min dotter som är 7.
Man kan ju för TUSAN inte sätta frugan på en fläktkyld MOPED från början av nittiotalet...

VIll du att frugan ska bli lika biten av skoter som du är så bör du sätta henne på en rolig och bekväm maskin. Ju nyare ju bättre.

Phazer .... SUCK!

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det är synd att phazern är så fruktansvärt ful...

Hur är 96:ans v-max 500 då?
Är det enkelt/billigt att eftermontera elstart?

Den tyckte hon nämligen var både snygg och blå ;)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ett hett tips är nog en Ski-doo Formula Delux finns på blocket runt 20k sträcket med elstart och back.

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Men herregud... elstart? blå? Kan hon inte starta en skoter så ska hon väl heller inte ha en? Ge henne ett gymkort istället, sen kan ni snacka skoter nästa år.. ;)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men herregud... elstart? blå? Kan hon inte starta en skoter så ska hon väl heller inte ha en? Ge henne ett gymkort istället, sen kan ni snacka skoter nästa år.. ;)
Alla måste väll kunna få köra skoter även om man inte orkar dra igång en. De var därför mor å far köpte en T600 turbo för morsan orka inte dra igång våran MM 700.

Elstar kan vara bra att ha oxå om magnapullen går sönder.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Hon orkar dra igång, men hon får ta i.. Och hon vill inte riskera att bli stående någonstans mitt ute i ödemarken med en sur skoter som är ovillig att starta..

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det blev en 97:as Yamaha V-Max 600 XTC med elstart å back.. Fick ge ca 20 för den.
Det är som lite svårt att provköra så här års men jag hoppas att det blev en bra affär.