Köpa RMK 900 -05, vad att tänka på?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag blir galen! JAG VET INTE VAD JAG VILL HA FÖR SKOTER! :hmmmm::stupid:

Vad tycker ni om RMK 900 05?

Jag har läst dom kan bli varma med det ordnar man med isrivare så det var lungt, jag har även läst att dom vibrerar men det ordnar man med styvare motorkuddar, just den jag kollat på har styvare motorkuddar (som ändrades på 2a servicen, och ett Vkit och nerdrevad... 155". Skotern har gått 200 mil

Ni som ägt en RMK 900 ifrån 05, vad tycker ni? Går dom bra? Tjorvar dom mkt? Hur är chassit och dämparna? Vad skiljer 05 och 06 åt? Går den att resa med ? ;-)

Hoppas ni kan hjälpa mig! :rolleyes:

GISSNINGAR UNDANBEDES! :mad:

/F

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har ägt en -05 900 166" och var mycket nöjd med den. Motorn går bra och är stark som en oxe, vibrerar inte mer än en m1000 eller summit 1000. Chassit är jättebra men bångstyrig om man inte tar bort krängningshämmaren. Har nu en -06 dragon 900 166" och det som skiljer dom åt är att -06 fick dom fyra injektorer till insprutningen, istället för två på 05. Kan bara säga att det är inte en dålig skoter. Mycket maskin för pengarna. Har fått onödigt mycket skit. Visst det var problem med dom när dom kom, men dom som går nu fungerar ju. :) Resningen kan jag inte utala mig om, skiljer för mkt mellan 155" och 166". Ingen som jag har haft har tjorvat, har även kompisar som åker 900 och deras maskiner går som klockor. Lycka till i köpet!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Fyfasen tackar för fin info! :rock:

Har du någon bild på pärlan?

Är det samma chassi och boggie 06 eller ändrades något sånt också?

/F

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
kom på nu, dom fick även en omarbetad styrspindel till -06. För att bli mer lättstyrd + att spårvidden blev justerbar. Vet inte om dämparna är bättre på 06, sitter ju walker evans på min dragon iaf. Men jag vet inte vad som sitter på "vanliga" 900 -06. Sen är det nog inget mer. :) Skidorna på 900 är inte dom bästa, förslagsvis kan man byta dom och sätta typ ett par Slydog powderhound eller Slp Powder pro.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kanon tackar!

Din skoter som var 166", velade den stegra när man klättrade uppför? hur vela den stegra på plant? Tänkte stegra lite är ju alltid kul :laugh:

kom på nu, dom fick även en omarbetad styrspindel till -06. För att bli mer lättstyrd + att spårvidden blev justerbar. Vet inte om dämparna är bättre på 06, sitter ju walker evans på min dragon iaf. Men jag vet inte vad som sitter på "vanliga" 900 -06. Sen är det nog inget mer. :) Skidorna på 900 är inte dom bästa, förslagsvis kan man byta dom och sätta typ ett par Slydog powderhound eller Slp Powder pro.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Min 166 lyfter skidorna på plan mark i djup lössnö, och ännu lättare med bra fäste på led.
Detta utan att flytta sig från vanlig sittställning samt att till saken hör att jag väger 100+.
En bra Poo 900 går HÅRT.

//

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
om man vill resa rejält så kan man kapa chssit ca 20cm. Då tar inte bågen i lika snabbt och så hänger den sig inte på utsticket om du kör fast. :)

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
En jag känner har en sådan maskin, helt otroligt sjukt gudomlig i snön. Iofs prova jag den inte men han körde exakt var han ville, körde aldrig fast, å han var inte så feg av sig i fjällsluttningarna. Detta säger väl inte så mycke, men den är sjuk i snön!

Dom är väl lite framtunga dom här modellerna så dom vill dyka när man släpper gasen, sätter man då dit SLP pipa och burk lättar man skotern fram med 11kg + mer effekt!! Dom går mycket tyst med de oxå, låter knappt högre än orginal.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tackar så mycket för all info! låter kanon detta! :)

Ni som äger/ägt/sett en in action, hade ni kunna tänka er att ha kvar den/köpa en?

Som sagt aldrig ägt en Polaris med kanske är dags nu :)

/F

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag äger en, som synes i min profil.

Håller på att sälja den, men skulle absolut haft den kvar om jag inte behövde en annann typ av skoter.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har just sålt min Dragon 900 till min kusin, jag är en effekt junkie. Blev tvungen att skaffa fyrtakt med turbo. Men 900 stannar ju i "familjen" så man kommer ju att kunna köra med den iaf. :)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha okej skotertoken! Var 166" klumpig att köra? Jag ägde en Summit 600 00 förr och den är ju grymt lättkörd! Jag är 175 lång och väger kanske 85 kg med skoterkläderna på!

Har du nå mått på dig? :D

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Min kompis har en -05 166" och han klev upp från en -00 summit 700. Han gillar den skarpt, efter han tog bort krängaren... :) Varken jag eller han tycker att dom är klumpiga. Jag är 176cm lång och väger 90kg. Man kan höjja styret en tum, då sitter det som ett smäck. :)

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Jag köpte en 900 -05 just efter jul gillar den helskarpt, ett riktigt lössnö monster