Köpa ny skoter!

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Hej som rubriken lyder ska jag köpa mig en ny skoter och behöver hjälp.
Jag har kollat lite på olika skotrar och varit inne på nån e-tec ski doo/lynx 600 09 men även en nyare polaris indy 600 14 som dom reade ut nu. Vill inte ha en renodlad racermaskin som man lär meka jämt med och bestycka om osv. Jag är ute efter en rapp och rolig "kortare" lekskoter men det är som ett stort hav med alla olika modeller. Har väl tänkt mig någonstans vid 40-60 tusen och vore tacksam om någon kunnig kunde komma med nå tips. Den skotern jag körde tidigare var en ski doo rev 600 04 och den gick bra både på och utanför leden och jag älskade körställningen på den och skulle kunna tänka mig en sån igen men skulle vara kul med något nyare :) Tacksam för svar på modellerna jag tagit upp men kom gärna med förslag :)
 

T_E

Aktiv medlem
3 apr 2013
55
0
6
Vill du inte meka, vilket innebär en så ny maskin som möjligt, så finns det nog bara en modell i den prisklassen: Indy 600. Ruggigt prisvärda maskiner som tydligen ska funka bra vid sidan om med.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Okej! Problemet är väl att det blir lite saftigare summa än vad jag tänkt mig. Jag har absolut inget problem att skruva men vad jag menar är att jag vill inte stå och skruva förgasare till och från. Kollade på RS modellerna ett tag men när jag läste på om dom var det tydligen en renodlad racermaskin som gick väldigt hårt i motorn och hade känsliga förgasare. Dessutom fans det ingen back på dom vilket jag tycker är en stor nackdel.... Men är det någon som har erfarenhet av nå annan prisvärd maskin i den prisklassen? Samt så undrar jag lite om e-tec motorerna. Har ju hört att dom drar lite och att 600 håller bättre med påfrestningarna på lagrern osv men är dom motorerna slöare? eller finns det nån annan nackdel med dom?
Tacksam för svar! :)
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Tjena! Jag har en Ski-doo MXZ Rev XP 600 TNT -08 till salu för 46 000kr, Mycket fin maskin med billig förbrukning och försäkring,

PMa mig om det skulle vara av intresse

MVH/Nicklas
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Tack för tipsen! Är fortfarande lite av en budgetfråga då jag fortfarande är studerande. Någon som vet om indy 600 är dyr i försäkring eller drar mycket soppa? Hade jag haft dom pengarna att röra mig med hade jag köpt den direkt men runt 60 då får jag leva jäkligt fattigt sen.... ;)
 

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Så många billigare hittar du nog inte.
Försäkringen är inte dyr, men kan skilja mycket mellan olika bolag.
Soppa tar den inte så mycket är ju insprut på den.
Fördelen är väl att man får en skoter från 2013 för runt 60000:- med nästan inga mil på vilket förhoppningsvis ska ge ett billigt ägande.