Köpa ny eller äldre skoter

Rosmos

Ny medlem
5 okt 2022
3
0
1
29
Luleå
Har fått upp ögonen för skoter igen efter väldigt många års frånvaro och har bestämt mig för en khaos 850. Är det smartast att köpa en -22 ny/beg matryx eller en 1-2 år äldre axys?
Har läst en hel del att matryxen är väldigt mycket bättre men då är ju prislappen betydligt högre.

tacksam för svar
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Bättre och bättre är ju väldigt markant, Har du inte kört/haft skoter på en hel del år så kan det ju vara smartare/billigare att köpa en Axys khaos istället för en Matryx för att testa om du dels gillar maskinen (Du kanske hellre kör Lynx/Skidoo/Yamaha?) och dels om du faktiskt vill investera så mycket i en Matryx.

Axys chassit är verkligen inte dåligt så det är ju fortfarande väldigt mycket pengar för skoter.
 
Reactions: Rosmos

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Den enda uppgraderingen en matryx egentligen ger är kortchassiet och eller en riktig 146 från fabrik. Men det finns många axysar som är ombygda, så vill du spara en slant så löp en sådan. Annars är geometrin i chassiet mellan axys (850) och matryx exakt samma.
 

Rosmos

Ny medlem
5 okt 2022
3
0
1
29
Luleå
Okej, jo kan vara smart ändå, blir nog en axys då för ni resonerar väldigt bra. Är det någon speciell årsmodell jag ska kika på eller undvika ?
 

Rosmos

Ny medlem
5 okt 2022
3
0
1
29
Luleå
Får jag fråga varför du har bestämt dig för en khaos 850 av ren nyfikenhet?
Hört och läst mycket bra om dom, samt att jag varit sugen på en sen jag först såg dom.

Har du förslag på någon annan skoter som du tror jag passar bättre på? Kommer ju köra en hel del i fjällen men även kortare sträckor på led, när de väl kommer nog med snö på kusten kommer jag köra en hel del där också(bor i luleå)

Har ju även kollat på sks, boondockern, hardcore alphan, summit osv men verkar alltid hitta tillbaka till khaosen.
 

jcjc1

Medlem
23 sept 2022
10
10
3
53
US
be advised of all the recalls and if you buy a new polaris right now you won't be able to take delivery of it until it gets fixed as per the current, global stop ride notice.
too many issues with polaris sleds right now to consider buying one, especially for mountain riding.
 
Reactions: Sneeuwscooter