Köpa MM -00 eller RMK 700 -01? HJÄLP!

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Som sagt så ska jag köpa ny skoter och funderar på vilken av dessa som är det bättre köpet.

har hittat två stycken på blocket som lockar och då tänkte jag först bara lägga upp några specs.

Yamaha MM -00 23000:-

ca 1350mil

förlängd till 153''

back

mountainperformance transfer enhancement kit för ökad travel i boggien

Kayaba Gasdämpare i framvagn, gått ca 400Mil

Yamaha Original dämpare i boogin, gått ca 200Mil

renoverad boggie med nya yamaha original bussningskit

45mm maverick

no-slip drivhjul 3'' pitch (vad menas med pitch)

Polaris RMK 700 -01 27000:-

Back

51mm matta nån få kam saknas.

Allt förutom handtagsvärmarna fungerar.

Då är det frågorna.

Vad är skillnaden i framkomlighet i pudersnö?

Hur går dom på led?

Pålitlighet?

Är dom törstiga maskiner när man leker?

Viktskillnad?

Kända fel?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Skulle nog ta yamahan, beror vad de är för kubik på den. Eftersom värmarna inte funkar kan de bli jävulskt kallt tro mig det är inte kul att köra med isiga fingrar, med förutsättning att du köper en skoter du inte behöver laga. Är det stenhård led så är ju yamahan bättre eftersom kammarna inte är lika höga som på RMK och då inte går av lika lätt. Kanske slukar i sig upp mot 3-4L/mil beroende på vilket förhållande det är.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Skulle ta yamahan den är billigare men ett år äldre, miltalen var väl en hel del, du får nog ta och byta ut vissa delar så du får lägga på några tusenlappar på priset. Kontrollera slitage, matta, motordelar osv om du köper den :)
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
har mailat killen med MM:en och han skriver att han haft isär motorn för ca 150mil sedan och kolvar cyllar och ringar var i prima skick, han har även gått igenom bränslepumpen och bytt slangarna mellan tanken och pumpen och mellan pumpen och förgasarna samt filtret i tanken. samtidigt som han gjorde det synkade han och grundinställde han förgasarna, statorn är även renoverad. det har aldrig suttit pipor på den och bestyckningen är standard.

han har bockat stålrör till egna hooks, det sitter reedspacers, en 3-4cm spricka i huven vid ena gummistroppen finns, några små revor i dynan, han misstänker att trailingarmarna fått sig en smäll någon gång för det var färgflagor på dom när han köpte den men dom är raka och utan sprickor, inga sprickor i chassiet, krängningshämnaren är urkopplad men finns kvar plus att den är körd ca 200 mil sedan 2007.

bra deal eller vad för 23 laxar?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Då skulle jag säga att du kan vara och titta på den, provkör den ordentligt känns det bra så köp den! :) Han verkar ju iaf ha servat den hyffsat. Kolla så att variatorn öppnar och stänger sig i förhållande till gasen. Känns den slö kan det vara mattan som sitter löst eller något fel på variatorn. Ingen expert på de här men... Se till att du får med: manual, kvitto, registrerings papper, CE märke, CE intyg, CoC intyg. Alla dessa är viktiga att ha. Hoppas du får en bra skoter :)