Köpa kåk/gård i fjällen

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hej,
Jag är inne på att köpa gård/kåk. Det jag är ute efter är lugn och ro samt barnvänlig skidåkning, dvs behöver inte vara flashigaste skidorten. Behöver inte ens vara supernära skidbacken, men det är ett plus. Gärna stora utrymmen, gärna lite mark (några ha) och gärna moderniteter som el, vatten och bredband, men det är inget krav. Snösäkert och hyfsad skoteråkning är ju kul. Om stugan dessutom går att nå med bil både sommar och vinter är det ett plus.

Kruxet är att jag vill komma billigt undan.

Istället har jag inget problem med att söka mig långt bortom turiststråken. Tänker mig att det borde finnas kåkar/gårdar i avfolkningsbygder för struntsummor? Söker i hela Sverige. Verkligen hela. Främst söker jag vackert läge. Kåkens ev. skick är ganska ovidkommande.

Bor i Stockholm/Skellefteå.

Var bör jag börja kolla?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja du, själv har man ju också dessa tankar ibland. Ett av kruxen är väl försörjningen då en inkomst är förutsättning för både boende och övriga behov vi stackars människor behöver.

Jag tänker så här att man först är tvungen att välja län och region där det finns möjlighet att hitta ett jobb inom rimligt avstånd eller driva egen rörelse som bär sig ekonomiskt.
Därefter är det väl dags att skumma husmarknad och försöka para ihop med behoven om närhet till skidbackar, natur, fiskevatten osv.
Var leta kåk/gård då? Hemnet är väk ett bra ställe som jag gillar. http://www.hemnet.se
Där finns många bra sökfunktioner och filtreringsfunktioner som gör att man kan hitta många trevliga objekt.

Lycka till i ditt sökande, hoppas du hittar något. :)
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Med tanke på att huspriserna i Skellefteå inte är sådär jättehöga så borde dom väl vara rätt så låga i inlandet. Hur det ser ut med skidbackar och sånt runt skellefteå vet jag dock inte men ta valfri liten ort på kartan och sök sen på hemnet så ser du ju.

Tycker du verkar ha lite luddiga krav eller icke krav med tanke på att du har barn.

El och rinnande vatten är nog ett måste. Internet finns ju trådlöst om dom vill streama någonting den dagen dom helt plötsligt får feber och måste vara i stugan/huset.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Grannkomunen Arvidsjaur kan ju vara värt att kolla.
Skidbacke finns just utanför samhället och huspriserna utanför samhället är helt klart överkomliga.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag skulle kolla byar där vägen inte går över till Norge. Har upplevt att norrmännen drar upp priserna :)

Därför kan ju kvikkjokk och dess närområde vara aktuellt. Eller Saxnäs, dikanäs och där i faggorna vara intressant?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jupp. Var allt lite diffus. Det handlar alltså om ett andra boende. Jag har jobbet i fickan så länge det går att koppla upp sig är det löst. Tänker mig ett ställe att leva på alla de dagar som ungarna inte nödvändigtvis måste vara på skola/dagis. Offerdal har jag kollat lite på. Även Gräftåvallen och Bydalen. Likaså mindre orter som Malå och Bygdsiljum. Faller oftast på läget eller att säljare styckar av och behåller marken.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Såg att du nämnde Gräftåvallen, min familj har haft stuga där så länge jag levt (32 år) och när man va yngre spenderade vi varje helg där.
Väldigt trevligt ställe för familjen, om barnen är små så är backarna i Gräftå perfekt, annars är det ju inte långt till Bydalen (15km). Priserna verkar ligga lite lägre i Gräftå än i Bydalen också vilket är ett plus.
Restaurangen är trevlig med helt ok mat. Under högsäsong kan de vara bra drag på after skin där.
När det kommer till skoteråkningen lämnar det tyvärr en del att önska. Förbud typ överallt så man måste hålla sig på lederna. Även om du skulle strunta i förbudet så finns det inte många bra ställen för lössnökörning.
Sommartid finns det bra fiske och fin fjällvandring om det skulle vara aktuellt.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Problemet med att köra hus/gård för "struntsummor" är att om säljaren bara får en struntsumma för den tänker många "varför ska vi sälja vi får ingenting för det ändå, då kan vi lika gärna ha kvar det och nyttja det en gång var 3e år".

Men man kan ha tur och hitta en fastighet som ligger lite utanför som går för småpengar med :)

lycka till
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Problemet med att köra hus/gård för "struntsummor" är att om säljaren bara får en struntsumma för den tänker många "varför ska vi sälja vi får ingenting för det ändå, då kan vi lika gärna ha kvar det och nyttja det en gång var 3e år".

Men man kan ha tur och hitta en fastighet som ligger lite utanför som går för småpengar med :)

lycka till
Sen är problemet att många äldre billiga hus samägs av för många tex syskon och då blir det inte många kronor per person och då brukar inte orken finnas att göra sig av med det heller. Så då brukar det vara bättre att husen får förfalla... tror det är väldigt vanligt i många mindre fjällbyar.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Sen är problemet att många äldre billiga hus samägs av för många tex syskon och då blir det inte många kronor per person och då brukar inte orken finnas att göra sig av med det heller. Så då brukar det vara bättre att husen får förfalla... tror det är väldigt vanligt i många mindre fjällbyar.
Håller med, vet själv hur det är med vår sommarstuga (ligger dock inte i fjällen) men där är det minst 4 ägare.. svårsålt när nån inte vill sälja
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Det är precis det som kallas att älska ihjäl en bygd. Ingen säljer eftersom det är förhållandevis billigt att ha det kvar..sen står det och förfaller och de utifrån som är villiga att köpa mark, tomt, hus eller stuga och därigenom också satsa lite i bygden kan inte eftersom det inte går att få tag i något. Till slut är alla stugor och hus så illa åtgågna så ingen vettig människa ens skulle komma på tanken att investera...tragiskt men sant..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Men ligger det ute till försäljning hos mäklare så lär ju allt tjafs mellan ev. delägare, ex-kärringar/gubbar vara klart. Så av de objekt som ligger ute är väl 99,9% stensäkra att affär går att genomföra utan ngt problem. - Och en mäklare har väl, som jag förstått iaf, inte laglig rätt att dra i gång försäljning om inte alla delägare godkänt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Men ligger det ute till försäljning hos mäklare så lär ju allt tjafs mellan ev. delägare, ex-kärringar/gubbar vara klart. Så av de objekt som ligger ute är väl 99,9% stensäkra att affär går att genomföra utan ngt problem. - Och en mäklare har väl, som jag förstått iaf, inte laglig rätt att dra i gång försäljning om inte alla delägare godkänt?
Dock finns problemet att mäcklare vill tjäna så mycket slantar som möjligt och säger gärna nej till objekt som ligger lite avsides och som inte inbringar något större arvode.
Så då är det upp till ägarna (som kanske inte änns bor på orten) att själva fixa med försäljning och det innebär ett jobb så det blir oftast inte av.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det är precis det som kallas att älska ihjäl en bygd. Ingen säljer eftersom det är förhållandevis billigt att ha det kvar..sen står det och förfaller och de utifrån som är villiga att köpa mark, tomt, hus eller stuga och därigenom också satsa lite i bygden kan inte eftersom det inte går att få tag i något. Till slut är alla stugor och hus så illa åtgågna så ingen vettig människa ens skulle komma på tanken att investera...tragiskt men sant..

Exakt. Vet inte hur ofta jag hör folk beklaga sig över utflytt, avfolkning, förlorad service mm. Samtidigt som varenda kåk i byarna står tomma 50 veckor per år... Om de säljs säljs de utan mark (för jakten och skogsavkastning vill man ju ha kvar).

Om man säljer mark, så säljs den till någon av de typ fyra som bor kvar i byn.

Siste man släcker lyset.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Dock finns problemet att mäcklare vill tjäna så mycket slantar som möjligt och säger gärna nej till objekt som ligger lite avsides och som inte inbringar något större arvode.
Så då är det upp till ägarna (som kanske inte änns bor på orten) att själva fixa med försäljning och det innebär ett jobb så det blir oftast inte av.
Jovisst är det väl så med mäklarna, det är ju affärsdrivande företag.

Men oavsett, så har då jag sett många fina och tänkbara objekt både i Väster och Norrbotten bara genom att "slösurfa" någon timme då och då på hemnet.se och jag har hittat allt från billigt till dyrt, från hus/gårdar för "den händige" till snudd på rena lyxkåkar. Objekt med eller utan tillhörande skog/mark/jakträtt. Vissa nära tätort och en hel del i utdöingsbygd. Så nog finns det "mäcklare" som vågar sig utanför stadskärnorna också.

Men att det finns ett stort antal mer eller mindre fina kåkar som förfaller medan släkter inte kommer överens om försäljning, personer som genom att vara dumsnåla försöker att själva försöka trixa sig genom all juridik i en husförsäljning och misslyckas gång på gång, etc, det är nog inte helt ovanligt. Och att dessa hus och gårdar verkligen finns till salu är ju mer eller mindre omöjliga att hitta för presumtiva köpare utanför skaran av de närmast sörjande.

Men hur som helst, om jag seriöst skulle börja leta bostad i de fria vidderna så är det inte svårt att hitta via "mäcklarna".