Köpa helt ny skoter. Dumt eller klokt?

Av mina två utvalda, vilken tycker du?


  • Totalt antal som röstat
    6

Svahnspahn

Medlem
10 feb 2021
5
1
3
40
Söderhamn
Hej!

Mitt första inlägg blir tyvärr en fråga, jag har försökt hitta en liknande genom sökfunktionen utan att bli klok på sökmotorn.

Jag funderar fram och tillbaka om den är en klok idé att köpa ny skoter. Aktuellt för vår familj är en snällare crossover 600 efi antingen Ski-Doo backcountry eller Lynx X-terrain. Vad jag kan se av mottagandet av den nya efi motorn så är många positiva och menar att man får mycket bang for the buck s.a.s

Det kommer bli mycket åkning med barnen på skotern, tolkning efter skotern, men även ensamkörning både på och utanför led. Har kört några dagar på en -19 backcountry 600 etec och tyckte att det räckte gott och väl för min körförmåga i lössnö. Vi kommer inte köra några extrema miltal per säsong, kanske 30-50 mil till max 70.

Men nu till själva frågan... Ni som läser, kan det vara ett sunt val att köpa ex. Ski-Doo backcountry sport för ca 112k och köra den 5-6 år till den är avbetald och sälja, ta vinst som insats i värre motor på nästa skoter köp (har då två tonåringar och min och min frus åkning har förhoppningsvis blivit bättre förare med).


Hur resonerar ni? Jag tänker att nya grejer inte har dolda fel, att det finns trygghet i att ha ett nytt fordon... Lite så.

Tacksam för många olika synvinklar 🙏
/vänligen Johan
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Ja, nytt är ju alltid trevligt dessutom 4 års garanti (eller är det 5?). Den nya 600 Efi har ju lägre effekt än den 600 Etec du hänvisar till men det har du säkert koll på. Sen Ski-Doon kontra Lynxen har jag för dålig koll på för att komma med ngt råd.
 

Svahnspahn

Medlem
10 feb 2021
5
1
3
40
Söderhamn
Ja, nytt är ju alltid trevligt dessutom 4 års garanti (eller är det 5?). Den nya 600 Efi har ju lägre effekt än den 600 Etec du hänvisar till men det har du säkert koll på. Sen Ski-Doon kontra Lynxen har jag för dålig koll på för att komma med ngt råd.
Känns fånigt att skriva, men jag hade inte tänkt på att det var 85hp kontra 125hp... Rätt stor skillnad i lössnö kan jag tänka mig. Jag hade däremot tänkt provköra för att se om det var något att ha. Men som sagt verkar efi inte vara helt tappad bakom en vagn
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
För att mysköra räcker det gott. Den är trots allt inte så långt från en ACE 900 i antal kusar...
Och för framkomligheten med orutinerad pilot, är mattlängd betydligt viktigare än effekt. Så hellre en svagare maskin med lång matta och måttlig kamhöjd än något högkammat effektmonster med kortare matta.
Vad man vill ha för myskörning är flytkraft, det får man med mattlängd!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hurvida det är klokt eller inte beror väl främst på ekonomiska förutsättningar.

Om du tänker framtida värde för inbyte är det svårt att sia om värdet så ur den aspekten tycker jag väl att det är ett feltänk vid köp av ny maskin.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Jag personligen skulle inte köpt en ny Om jag tänkt sälja den efter få år...
Men däremot Om jag tänkt behålla den mkt länge.
Försök kom över en som nästan är ny och få mil, då slipper du tappa den summan som säljaren av den maskinen tappar istället efter sitt nyköp.👍

Nya fordon tappar x- kronor i värde så fort de rullat ut ur butik och använts...
 

Svahnspahn

Medlem
10 feb 2021
5
1
3
40
Söderhamn
Det dök upp en Ski-Doo renegade backcountry 600 etec 2018 igår eftermiddag på blocket. Jag blev så stressad så jag bokade den och ska hämta efter jobbet idag. Det känns dock bättre än nyköp efi eftersom jag kört etec 600 och var jäkligt nöjd.

Sjukt skönt att få bolla idéer här innan köp. Tusen tack TrapperT, Vesslan, JAAG, Mattgojohn 🙏
 
Reactions: mattgojohn

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det dök upp en Ski-Doo renegade backcountry 600 etec 2018 igår eftermiddag på blocket. Jag blev så stressad så jag bokade den och ska hämta efter jobbet idag. Det känns dock bättre än nyköp efi eftersom jag kört etec 600 och var jäkligt nöjd.

Sjukt skönt att få bolla idéer här innan köp. Tusen tack TrapperT, Vesslan, JAAG, Mattgojohn 🙏
Du har köpt en bra maskin så det där kommer bli toppen 👍🏻
 
Reactions: Svahnspahn