Köpa första skotern?

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Till er experter som bor i snörika landskap och kan detta med snöskoter.
Jag funderar på att köpa en skoter till fiske och utflykter för familjen runt 10-15000:- ingen sportskoter hällre nått som tar sig fram och är pålitlig.
Finns det nått i denna prisklass och vad väljer jag?

Tack på förhand
Mikael
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Viking III kanskem. tar sig över allt och mkt plats för folk och annan packning
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Arctic Cat Panther 440 års mod. 1990. Vi har en sån som har gått närmare 950 mil nu och den går fortfarande som en klocka. Den Tar sig fram mer eller mindre överallt och är relativt smidig, och flyter riktigt bra med sin 40cm breda matta :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Försök hitta en EXT Powder Special, en sån kan du nog få för runt 15.000. Något sportigare än dom tidigare nämnda maskiner då dom tidigare är arbetsmaskiner mer. EXT Powder Special är ett av skoter världens första försök till en mer lössnö anpassad skoter. Går bra på led, går bra i lösnsö och har en 580cc vätskekylt motor som går riktigt bra :)
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Inte är de för gammalt...

Den har ju hög/låg och back som är riktigt bra...

Om de är den i värmland så såg den ju riktigt fin ut.

Vad är viktigt jag tittar på när ja ska köpa en äldre skoter? matta är det mycke pengar om den är dålig.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
mattan är inte svår att byta men dom är ju dyra så den ska helst vara fin. sen är det de almänna skicket och inte milen du ska titta efter. är den fin men har gått över tusen mil så är det bättre än en som har gått 500 mil och är risig
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ja tror problemet här i Värmland är att skotrarna har gått på dåligt underlag med lite snö. Vi har ju haft 2 riktigt bra vintrar under 2000 talet resterande har i princip varit obefintliga på snö. Och skotrarna har använts på underlag därefter.

Syns detta väl på skotern?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nja beror på hur den har körts. har den inte varit ut i skogen då det bara varit 2 dm snö så har den säkert några rediga buklor i buken, och har den körts mycket på lite snö så kanske slidsen är dåliga men dom är lätta att byta
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
nja beror på hur den har körts. har den inte varit ut i skogen då det bara varit 2 dm snö så har den säkert några rediga buklor i buken, och har den körts mycket på lite snö så kanske slidsen är dåliga men dom är lätta att byta

Har hittat en Indy trail 88a på blocket och en Lynx 5900 -89
vad är skillnaden på dessa skotrar och vilken är vettigast?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Indy trailen är mer anpassad för ledkörning, 5-9:an är mer anpasasd för "köra överallt". Ska du dra något och köra mycket där inga tidigare spår finns, rekommenderar jag lynxen, blir det mest ledkörning funkar Polarisen bra, och är nog aningens bekvämare (bättre fjädring).
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
är det den här 5-9:an http://www.blocket.se/varmland/Lynx_5900__89_26071227.htm?ca=7&w=1



sden såg ju ganska fin ut.


är det den här polarisen. för är det den så är det bytt motor till en sån motor som sitter i 5-9:an. rotax 503

http://www.blocket.se/varmland/Polaris_Touring__88_26082620.htm?ca=7&w=1

Ja det är dessa två maskiner jag tittat på. Och det är inte så långt från där ja bor.
Funderar på att åka och kolla på dom i dag. Ser priset ut att va ok?

Skoter i Värmland är som att köpa snöslunga i Sahara-öken vi kan inte ett smack.

Så till alla er experter från vinterrika lanskap. Tusen tack för alla tips och
och utverderingar. det är GULD för oss söder ut.:hello: