Köpa en till skoter

rx1driver

Medlem
8 okt 2014
49
0
6
Dalarna
Sitter och funderar på att utöka skoterflottan med en skoter som fungerar ute i terrängen och på led! vad ska man ha för mattlängd och kamhöjd egentligen?
vilka har bra rykte att ha driftsäkra motorer och inte jävlas med småfel och annan skit en riktigt bra crossover/backcountry maskin alltså prisklass ca 60000
mottager gärna förslag och erfarenheter (kör RX1 idag funkar i princip bara på led)!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så länge du inte söker en renodlad lössnömaskin så kommer du att bli nöjd med en typ Nytro X-ride... med avseende på småfel osv.

Vill du kryssa i terrängen gäller lätt skoter med lång matta, aka ”lappskoter” men de är härken på led. Du kanske inte heller vill gräva tvåmeters diken varje gång du är ute och åker så glöm moderna lössnöskotrar med jättemattor.

Tyvärr är skotrar i din prisklass sällan felfria, lite beroende på vad du letar efter.

Matta mellan 365-396cm är bra, ha inte högre kammar än 51mm om du vill ha hyfsat trevligt på led. 44mm kamhöjd är bra kompromisser idag.

Undvik 800-or och satsa på 600 om du går på tvåtaktare. Mindre problem, billigare i drift, mindre hårt körd. Om du läser runt lite på forumet så får du en bild av vilka problem som resp märken dras med.

Som vanligt är japanska produkter i särklass mest felfria, så safe choice för dig är att prova exempelvis en Nytro enligt ovan. Absolut inte den värsta lössnömaskinen men en bra allroundare med driftsäkerhet i en annan klass än de andra, inklusive senare USA-byggda ”Yamaha”...


3=6
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hu man än vänder sig har man arslet bakåt...med det menar jag att totalsumman verkar bli lika hög oavsett 2-takt eller 4-takt. Jag körde förlängd nytro (144" m 44mm kammar) i några år och den gick väl hyffsat i snön (tyckte jag då) men man fick ju jobba ganska hårt och hålla farten uppe. Sen skaffade jag en Summit 800 146" till sambon då hon inte orkade med nytron och då insåg jag hur tung den faktiskt var så nu har jag en Summit T3a själv.

Summitarna är lagomt kul på led men underbar utanför. Nytron äger min bror så jag testade den häromdagen och den är ju enormt tungkörd i jämförelse. Jag körde åttor i kring honom med summiten och vi fick faktiskt ge upp och åka hem pga att nytron inte tog sig fram så det är stoor skillnad i framkomlighet. Nu är ju inte en förlängd rtx det bästa yamaha kommit med i lössnön så det blir en skev jämförelse.

Angående kostnader så kan jag inte sticka under stolen med att nytrons motor är ju skottsäker och kräver minimal service så den blir ju billig i längden. Men resten av maskinen är ju sämre än tex summitarna gällande hållbarhet. Framvagnarna är ju erkänt veka och har dåliga bussningar...vilket gäller alla bussningar på en yamaha och även om det låter simpelt så kostar det en massa pengar att åtgärda. Min hade gått runt 1000 mil när jag renoverade upp dämpare och alla bussningar och det kostade en hel del. Så även om motorn håller länge så håller inte resten på dem. En annan dålig sak med yamaha är deras relän och de är också dyra. Lagomt kul att stå på fjället med en 4-taktare när elstarten inte funkar pga att det är minusgrader...Men nu kan man säkert hitta en x-ride eller ttx för riktigt bra pengar och de funkar nog för ditt ändamål. Vill du ha en mer lättkörd maskin så testa en Viper.

Summitarnas chassin verkar betydligt bättre än yamahas men då måste ju motorn få sig en översyn runt 1000 mil (eller tidigare) och det kostar också pengar...så som sagt hur man än vänder sig så har man arslet bak...

Till Yamahans fördel så har de billig försäkring.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
hur beter sig en Yamaha apex xtx-11 utanför leden är den ett sänke?


Nu minns jag inte vilket år som XTX fick 44mm matta, men den vann ju över tex AC Crossfire med lika lång matta när det gäller lössnöegenskaperna... Balans och motor gör sitt till, men det är ingen lättviktare. Bättre än sitt rykte men tro inte att det är någon Summit för det.

Apex är annars en väldigt trevlig skoter att köra, särskilt de senare årsmodellerna efter 2010-11 med 163 hk och uppdaterad boggi/fjädring. Det är provköra som gäller, motorn är närmast beroendeframkallande...


3=6