Köpa en skoter

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Hej!

Det här blir mitt första inlägg här.
Då min bror har köpt sig en ny skoter så tänkte jag att jag ska hänga på honom i vinter, dock inte i hans prisklass. Min budget klarar av 30-40000. Har funderat på SXR 600/700, den verkar ok. Vad jag är ute efter är en skoter som fungerar bra på leder men som även funkar bra i lössnö. Jag är också rädd för att köpa en skoter som är crosskörd, då man inte vet i vilket skick dom då är.
Det är väl mest jag som kommer köra, men även min sambo lär väl hänga med då och då.

Är det någon som har några bra tips på skotrar, vad man ska se upp med eller vad man bör kika efter?

Tacksam för alla kommentarer.

/Jonas
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Jag tycker att du ska satsa på en lynx enduro 600/700 -01/-02 om du är ute efter en maskin i den prisklassen. Riktigt fina maskiner, stående och bra dämpare, går kanon bra motormässigt också och i mitt tycke är dom riktigt snygga också.

Jag har kört polaris edge, arctic zr och andra märken men tycker enduron är ett säkert kort, men det är ju helt klart en smaksak.

Lycka till med köpet!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du är ute efter en som skall "fungera" i lössnö så skulle jag inte köpa någon av yamahas äldre modeller. Sedan tror jag inte du behöver vara så rädd för att köpa något crosskört. Då ofast är mkt mer välunderhållen än en "vanlig". Då dom kollar mototer, dämpare, chassie osv. mkt oftare än en vanlig svensson.

Samt byter kolvar och sådant så motorn håller sig fräch. Det som däremot kan vara skabbigt på en crosskörd maskin är väll huv/dyna/buk. Men hittar du en fin (till utsidan) / crosskörd maskin. Så tycker då inte jag att det är någon större fara o köpa den än någon annan maskin.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
om du bara ska ut och svensson åka och vill ha en bra skoter i den där pris klassen så då tycker ja att du ska satsa på:
xc edge 600-800 01-0? bra och drift säkra maskiner
enduro 600-800 01-02 super skönt och starkt chassie, skit bra maskiner.
mxz 600-800 bra och prisvärda maskiner.

yamahan har lite lägre fjädrings väg än dom andra som ja skrev och de har betydelse om du vill åka skönare på led och ta dig bättre fram i lös snö
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jag tycker att du kollar på riktigt fina skotrar, fast om du vill ha ett fint exemplar av en sxr 700 så ligger dom snarare 40+.

Angående driftsäkra maskiner så skulle jag klassa dom som det.
Går hyffsat, inte bäst i lössnö, ruskigt fin sång i motorn, yamahas tripplar är musik.

Lycka till!
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Säga vad man vill om Yamaha men det finns nog ingen motor som är så pass driftsäker som en trippel 700 av Yamaha!
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
om du bara ska ut och svensson åka och vill ha en bra skoter i den där pris klassen så då tycker ja att du ska satsa på:
xc edge 600-800 01-0? bra och drift säkra maskiner
enduro 600-800 01-02 super skönt och starkt chassie, skit bra maskiner.
mxz 600-800 bra och prisvärda maskiner.

yamahan har lite lägre fjädrings väg än dom andra som ja skrev och de har betydelse om du vill åka skönare på led och ta dig bättre fram i lös snö
Lånar tråden lite...

"Enduro 600-800 01-02"
Hur är det med det övriga på dessa maskiner, tex el, variator som bränner remmar?Om man ska åka o kika på den, vad är det man extra behöver kolla.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Säga vad man vill om Yamaha men det finns nog ingen motor som är så pass driftsäker som en trippel 700 av Yamaha!
Håller inte direkt med om att Yamaha's Tripplar är driftsäkra...:eek:
Jag tycker du ska sattsa på en rmk 01/02 800, riktigt fin skoter som är skön i lössnö och även på hård led!
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Lånar tråden lite...

"Enduro 600-800 01-02"
Hur är det med det övriga på dessa maskiner, tex el, variator som bränner remmar?Om man ska åka o kika på den, vad är det man extra behöver kolla.
Kolla variatorernas skivor, lager, bussningar jaa, som på en vanlig maskin. Köper du en 800 -01 så är det bra om kolvarna/ringarna är bytta, för dom är kända för att ha kassa orginal kolvar just det där året.
 

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Jag tackar för alla förslag, för att sammanfatta:
lynx enduro 600/700 -01/-02
xc edge 600-800 01-
mxz 600-800

Ingen som tyckte om sxr -01/-02?

Men jag måste säga att jag faller för Lynx Enduro 600, den verkar fin.
Fortsätt gärna om det är fler som har några förslag på skoter eller tips å sånt man ska tänka på.
 

skojjainte

Medlem
15 sept 2007
20
0
1
Juoksengi
ska du komma fram i lös snö med yamaha så får det då vara mountain. köp inte yamaha trippel för då får du problem direkt du hamnar utanför lederna
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
ska du komma fram i lös snö med yamaha så får det då vara mountain. köp inte yamaha trippel för då får du problem direkt du hamnar utanför lederna
Jasså, det säger du? Har du någonsin ägt en Yamaha 700? Jag säger inte att dom är bäst i lössnö, men den gör fan inte bort sig! Allt handlar om föraren och givetvis vad det är för matta på skotern.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Lånar tråden lite...

"Enduro 600-800 01-02"
Hur är det med det övriga på dessa maskiner, tex el, variator som bränner remmar?Om man ska åka o kika på den, vad är det man extra behöver kolla.
hade själv en enduro 700 rer-02 och varitorn på den va riktigt skön och inte hård alls på remmar. elen inga problem över huvud taget. ett lite trick du kan kolla på dom om chassiet är trasig så kan du kolla in där du har fötterna och se om dom plåtarna som går tvärs över där inne är veckad.
 

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Ok efter att ha kollat runt lite angående Enduron så fattar jag det som om att skillnaden mellan -01 och -02 är att 02:an har sämre skidor och är utan back, samt att 01:an är svart och 02:an är röd.
Det är inte heller någon större skillnad motormässigt heller.
Har jag fattat det rätt?
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
02ans enduro finns i både svart och röd, den svarta har elbacken(rer) och den röda är lite mer sport av dom båda men den har ingen back istället. så om du ska köpa nån av dom två så ta och satsa på en svart enduro med rer. och 01an har ja för mig att de inte satt nån back på.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
om du bara ska ut och svensson åka och vill ha en bra skoter i den där pris klassen så då tycker ja att du ska satsa på:
xc edge 600-800 01-0? bra och drift säkra maskiner
enduro 600-800 01-02 super skönt och starkt chassie, skit bra maskiner.
mxz 600-800 bra och prisvärda maskiner.

yamahan har lite lägre fjädrings väg än dom andra som ja skrev och de har betydelse om du vill åka skönare på led och ta dig bättre fram i lös snö
Har jag jätte fel eller?
Inte har väl yamahan tex SXR/SRX längre fjädringsväg än Edge??
Min edge 700 -02 har iaf. bra mycke bättre fjädringsväg (orginal) än tex kompirens SXR 600.


Men men som sagt det är nog en smaksak vilken skoter du ska ha.
men jag kan varmt rekomendera en Edge 700.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Har jag jätte fel eller?
Inte har väl yamahan tex SXR/SRX längre fjädringsväg än Edge??
Min edge 700 -02 har iaf. bra mycke bättre fjädringsväg (orginal) än tex kompirens SXR 600.


Men men som sagt det är nog en smaksak vilken skoter du ska ha.
men jag kan varmt rekomendera en Edge 700.
yamahan har inte längre fjädringsväg än edgen.
jag tror att du läste lite fel där ja skrev" att yamahan har LÄGRE fjädringsväg"=)