Köpa en sidewinder btx?

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Tänkte köpa en sidewinder btx, hur är dom utanför leden? Har förstått att dom har breda framvagnen och stor kylare samt 44mm matta, så dom kanske kan bli bångliga när det är trångt men det får man väl vänja sig med, något att tänka på med de olika årsmodellerna?

Ös på med alla tänkbara fakta och åsikter om maskinerna!

Värt att stressa upp dom med mcx kitten?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Yamaha har inte gjort det lätt då de hade en LE och en SE av B-TX. SE är den du beskriver, med 44 mm matta och om jag har förstått det lite enklare stötdämpare. LE har en matta med 57 mm kammar och återigen om jag har förstått det rätt så har den lite bättre dämpare och iallafall på första årsmodellen så hade den värme i dynan.

Jag har halvsyskonet till B-TX LE, dvs Arctic Cat XF 9000 High Country Limited (puh...). Det enda som skiljer är plasten, skidorna och variatorerna (nu får jag nog stryk, men jag påstår att de är bättre på Arctic Cat).

Med mina skidor går det att justera bredden på framvagnen mellan 38,5 - 42,5" (vet inte vad det är på Yamaha) men jag har alltid kört på 38,5", även på led. Men 38,5" känns för brett när man vill leka ordentligt utanför leden, därför så monterar jag 36" framvagn utan krängningshämmare inför denna vintern, då kan jag fortfarande köra 38,5" på led men gå ner till hel 34,5" när jag vill leka. 57 mm mattan behöver inte skämmas för sig utanför leden iallafall.

Här är en tråd där det står lite...
https://www.snowmobile.se/forum/threads/sidewinder-b-tx-vs-mt-x.153822/
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Tack för ditt svar, trivs du med xf9000? Hur är det att åka 4t jämfört med 2t? Har du originaleffekt i din och är dom pigga? :)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag trivs bra med den, och är glad att slippa de variator/rem problem som Sidewinder hade på framförallt 2017.

Nu är min skoterhistorik väldigt klen, vi pratar om Aktiv Karibo (har kvar den), Arctic Cat Powder Special 600 som skar två gånger och fick mig att gå över på 4-takt med en Yamaha Venture Multipurpose, som byttes ut mot en Yamaha RS Viking Professional och sedan blev det denna XF 9000. Så jämfört med dessa så är detta en drömmaskin 😆

Av modern 2-takt så har jag har bara testat en Ski-doo Summit 850 154" och en Polaris PRO-RMK 840 163" i några minuter vardera som jämförelse. Nu är ju de rena lössnömaskiner med smala framvagnar men det man kan säga är att visst märks det att det är extra vikt på en YamaCat jämfört med de. I lössnö så får man jobba hårdare helt enkelt, och det är väl lite av detta som jag försöker åtgärda till vintern med smalare framvagn. Det nämns gärna att dessa maskiner har väldigt lite turbolagg, ja de har de nog men det innebär ju inte att de har rappheten som en tvåtaktare ändå, jag har gjort dragrace mot de två skotrarna nämnda ovan, var totalt chanslös i starten då de hoppade iväg medans min behövde lite tid att få snurr på maskinen och få igång den extra vikten. Väl uppe i fart så märks dock effekten och jag körde om de båda. Då kommer vi in på effekt, min är helt original. Jag känner att innan jag kan med att hantera originaleffekten som ju är rejäl så känns det onödigt att lägga pengar på mer effekt. Visst, skotern kan bli mer lätthanterlig med lite snabbare spoolup och mer effekt, men inte nu för mig.

Nu ska det nämnas att jag har bra ledkörning utanför dörren och det är där jag kommer att lägga ca 90% av min körning och då blir det med skidorna på 38,5", de fåtal gånger jag åker till fjälls så kommer jag att justera in skidorna så den blir mer lekvänlig. För mig som är en sådandär kuf som vill ha 4-takt, vill köra mycket led men samtidigt kunna leka med skotern en dag eller två per vinter så tycker jag att det är rätt skoter för mig.
 
Reactions: Bola och mattgojohn

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Jag trivs bra med den, och är glad att slippa de variator/rem problem som Sidewinder hade på framförallt 2017.

Nu är min skoterhistorik väldigt klen, vi pratar om Aktiv Karibo (har kvar den), Arctic Cat Powder Special 600 som skar två gånger och fick mig att gå över på 4-takt med en Yamaha Venture Multipurpose, som byttes ut mot en Yamaha RS Viking Professional och sedan blev det denna XF 9000. Så jämfört med dessa så är detta en drömmaskin 😆

Av modern 2-takt så har jag har bara testat en Ski-doo Summit 850 154" och en Polaris PRO-RMK 840 163" i några minuter vardera som jämförelse. Nu är ju de rena lössnömaskiner med smala framvagnar men det man kan säga är att visst märks det att det är extra vikt på en YamaCat jämfört med de. I lössnö så får man jobba hårdare helt enkelt, och det är väl lite av detta som jag försöker åtgärda till vintern med smalare framvagn. Det nämns gärna att dessa maskiner har väldigt lite turbolagg, ja de har de nog men det innebär ju inte att de har rappheten som en tvåtaktare ändå, jag har gjort dragrace mot de två skotrarna nämnda ovan, var totalt chanslös i starten då de hoppade iväg medans min behövde lite tid att få snurr på maskinen och få igång den extra vikten. Väl uppe i fart så märks dock effekten och jag körde om de båda. Då kommer vi in på effekt, min är helt original. Jag känner att innan jag kan med att hantera originaleffekten som ju är rejäl så känns det onödigt att lägga pengar på mer effekt. Visst, skotern kan bli mer lätthanterlig med lite snabbare spoolup och mer effekt, men inte nu för mig.

Nu ska det nämnas att jag har bra ledkörning utanför dörren och det är där jag kommer att lägga ca 90% av min körning och då blir det med skidorna på 38,5", de fåtal gånger jag åker till fjälls så kommer jag att justera in skidorna så den blir mer lekvänlig. För mig som är en sådandär kuf som vill ha 4-takt, vill köra mycket led men samtidigt kunna leka med skotern en dag eller två per vinter så tycker jag att det är rätt skoter för mig.

Hade dom mycket remproblem 2017 alltså? 🤔

Verkar vara en trevlig skoter utefter din beskrivning, ska absolut hålla utkik! 😁
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Enligt vad jag har förstått så var det de 2017 och 2018. Yamaha har ett kitt för att bygga om variatorerna på de till 2019 års version.

 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Jag har en 2017 B-TX LE och är riktigt nöjd med min. Körde runt 150 mil med originalrem och variator innan den small (hade kört fast ordentligt i riktig vårslush så det gick trögt). Har senare skaffat modshop variatorkit, rjwc tysta system och maptun 250hk och är riktigt nöjd med maskinen. Går bra både på led och utanför. Sen går det kanske inte att jämföra med det renodlade lössnömaskinerna när det kommer till hur lättkörda de är riktigt jäklig terräng men gillar att den fungerar till det mesta. Det var lite strul med bultar som satt löst till turbon men det lär ju vara åtdraget om du köper begagnat nu.
 
Last edited:

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Tack vare er blev det en -17 bt-x LE med maptun 250 kit och variatorkit osv, nu hoppas jag på en riktig kanonvinter! Wish me luck!


Sitter det fox float dämpare på dessa original samt är dödmansgrepp och 12v uttag standard?

En ägare på skotern innan mig och 250 mil, känns som en riktigt vettig maskin hittills! 😁
 
Reactions: Bola

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Jag har en 2017 B-TX LE och är riktigt nöjd med min. Körde runt 150 mil med originalrem och variator innan den small (hade kört fast ordentligt i riktig vårslush så det gick trögt). Har senare skaffat modshop variatorkit, rjwc tysta system och maptun 250hk och är riktigt nöjd med maskinen. Går bra både på led och utanför. Sen går det kanske inte att jämföra med det renodlade lössnömaskinerna när det kommer till hur lättkörda de är riktigt jäklig terräng men gillar att den fungerar till det mesta. Det var lite strul med bultar som satt löst till turbon men det lär ju vara åtdraget om du köper begagnat nu.

Kör du på 95 eller 98 oktan? Känns det någon skillnad? Vet du om maptun har rekommenderat något bränsle? Inte alla mackar som säljer 98 och frakta dunkar är ju rätt drygt plus att jag gillar att stödja de lokala småmackarna 😇
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Kör du på 95 eller 98 oktan? Känns det någon skillnad? Vet du om maptun har rekommenderat något bränsle? Inte alla mackar som säljer 98 och frakta dunkar är ju rätt drygt plus att jag gillar att stödja de lokala småmackarna 😇
Steg 1 95 oktan steg två och så vidare 98 lr vpower lr tankar du 95 oktan och slår i oktan höjande om du har långt till macken. Jag har jämt med mig en flaska om jag är och åker någon stans där det ej finns 98 lr vpower