Köpa begagnad matta

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Begagnad matta

Hr Mård skrev:
Någon som har någon erfarenhet av sånt? Vad ska man titta på?
Hej Hr Mård.

Har ingen erfarenhet av att köpa begagnade mattor, men sådär direkt skulle jag säga att man naturligtvis skall kolla hur pass slitna kammarna är samt om det finns repor od i mattan. Om den annars ser bra ut skulle jag kolla efter stämpel som anger när mattan är tillverkad. Om jag inte missförstått det hela torde även mattor vara "färskvara" dylikt bildäck. Köper du m.a.o. en väldigt gammal matta som ser bra ut kan det hända att den slits ut på nolltid samt att du sannolikt inte har något grepp i mattan eftersom den har blivit hård och skör med åren.

Nu är jag ju inte säker på att skotermattor är datumstämplade, men jag skulle tro det.

Hälsn,
Stefan
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Att kammarna är hela, revor, torrsprickor när du böjer mattan, brutna stavar, att alla clips finns,
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Det där med datumstämpel lät intressant, det måste jag kolla efter.

Jag har ringt på en matta som tydligen har nån stav som var bruten och stack fram en bit, men det var ingenting som säljaren ansåg vara allvarligt, men man vill ju inte köpa nån som går sönder så fort man har monterat den på skotern.
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
MrGreen skrev:
Vad är det för matta du är ute efter en vanlig 307X38 med ~32mm kammar eller?
Nåt åt det hållet. Till en Formula Plus -93 ska den vara.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
har inte formulan lite skum matta ?
typ 42 bred

+ att jag tror att det va dom som hadde problem med att ha lite högre kammar max e väl 25 tror jag

fast kolla på stenmarks där står det....
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Jag har också hört nåt om 42 bred, men den som sitter på nu är i alla fall 38 bred, och det tycks fungera.

På Stenmarks står det "Till Ski-Doo Formula modeller 88-92 ryms ej mer än 18 mm i tunneln", och då min är en 93:a ryms det nog lite högre kammar, men jag får prova med en kloss.