Köpa bättre dämpare till lynx xtrim sc 900 ace, vilka ?

bevakare

Medlem
24 okt 2016
7
0
1
Västerbottens Inland
Hej på er alla

Jag har en 2016 xtrim sc 900 ace på 170 mil, som jag tycker är för mjuk i särskilt framdämparna.
Kan säkert behöva byta bak också.
Vid hårdare körning under några mil upplever jag också att dessa försämras snabbt.

Inser att jag behöver köpa bättre dämpare.
Jag vill köpa bättre dämpare men vet inte vilka och dessutom inte obegränsat med pengar.

Om nån har varit med om detta och bytt dämpare vill jag gärna höra/läsa omdöme.
Förslag mottages gärna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vilken bredd är det på framvagnen?

Finns gott om begangade originaldämpare från RS-maskiner, (tävlingmaskinen), har du fullbreda framvagnen så är det bara att bulta dit dom efter att du fått dom servade och kanske omschimsade. Du bör kunna ha dämpare runt hela skotern för några tusen. Alternativet är att du kikar efter dämperiet från någon Boondocker RE eller Xtrim RE, många som byter dit dyrare pryttlar som säljer iväg originalen. Omschimsat efter din vikt så kommer dessa funka utmärkt.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Köpte RE dämpare på blocket till min xtrim sc 600etecs boggi. Blev som en ny maskin efter bytet. Ångrar att jag inte köpte till framvagnen i samma veva.
Hittar du begagnade så lämna in dom på renovering innan du monterar dom.
 

bevakare

Medlem
24 okt 2016
7
0
1
Västerbottens Inland
Hej på er

tackar för svar.
Jag har börjat leta rs och re dämpare nu :)
Funderar på om man vill ha en matta med högre kammar typ 44-60 mm och vill leta på skoterskrotar, vilken skoter modell ska man leta efter ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Överdriv inte kamhöjden, du saboterar ledegenskaperna ganska fort när du passerar 44 med någon större marginal.
50+mm kammar tål inte högre hastigheter på hårda spår, (gummit går varmt och mattan börjar delaminera/tappa kammar), skotern blir känsligare för varmgång på vårskaren etc.

Ska du ut i lössnön och härja så är det bättre att du skaffar en längre maskin än bygger om en ledskoter så den inte funkar någonstans.
 
Last edited:
Reactions: Undie