Köpa Arctic. Zl 500, eller 600? Frågor.

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Dax att köpa skoter. funderar på en zl, men ska man ha 500 eller 600?
Någon som har några bra/dåliga erfarenheter av dom skotrarna? Vad som brukar gå sönder och liknande? Kommenter gärna !

Tar gärna emot tips på liknande skotrar i 15.000 - 20.000 klassen! //Daniel :bigsmile:
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
det jag har läst på forat är att Zr är mer raceig än zl upphängning är vassare osv.
Jaha, okej! Låter bra!

Ska troligtvist åka och kolla på några olika maskiner lite längre ner i vårt avlånga land på lördag. Få se om/vad man kommer hem med! ;)
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
kom gärna med mer förslag på skotrar (inom min prisklass), och information om ZL - ZR, än är det inte lördag! ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bredare framvagn på zr, längre och bättre dämpare på Zr, förstärkt boggie på Zr, EFI på zr, 4 drivhjul på zr bara 2 på zl, "dynkuddar" på Zr, Zl har ful blå huv.
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Bredare framvagn på zr, längre och bättre dämpare på Zr, förstärkt boggie på Zr, EFI på zr, 4 drivhjul på zr bara 2 på zl, "dynkuddar" på Zr, Zl har ful blå huv.
Bara EFI på dom? :O bättre/sämre, dock mer lättstartad..

ZL'en finns ju i svart och röd också.. :)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Bredare framvagn p å zr, längre och bättre dämpare på Zr, förstärkt boggie på Zr, EFI på zr, 4 drivhjul på zr bara 2 på zl, "dynkuddar" på Zr, Zl har ful blå huv.
Jag fick för mig att det var bredare framvagn på ZL och längre fjädringsväg. Har nåt svagt minne av att jag läste det i en konkurrerande skotertidning när ZL kom där 98, 99 nångång...

Fast jag skulle hellre valt ZR. Hade inte dom ställbara dämpare från ratt vid styret?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Green Clickern har ställbar framdämpare i boggiet, via ratt på styret.

Kan vara så att jag blandat ihop dem angående framvagnen, inte omöjligt. Men har fått för mig att arctic cats framvagn som använder sig utav rundade a-armar, är smalare, än de som är som riktiga "A"n.

Kan ha fel där. Hur som , ZLen har FEL färg iallafall.

Zren hade oftast EFI, finns få exemplar med förgsarare. Funkat klockrent när det fungerar, men standardfel på äldre ZR 600 är att statorlindningen far, linda om den för 1500kr så har du en kanon skoter.

ZR - Zulawski Racing
Zl - Zulawski Lady
ZRT - Zulawski Racing Tripple
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Du Daniel (Googo) lyssna på K-len och Tengil, aldrig sett en som bygger värre/bätte Arctics än K-len ;)

// Ågran
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Viktor (Ogge95), ska åka och kolla på 2 sånna maskiner imorn ner mot sundsvall.. så ma får vell se! ;)
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Zren hade oftast EFI, finns få exemplar med förgsarare. Funkat klockrent när det fungerar, men standardfel på äldre ZR 600 är att statorlindningen far, linda om den för 1500kr så har du en kanon skoter.

ZR - Zulawski Racing
Zl - Zulawski Lady
ZRT - Zulawski Racing Tripple
Finns det något man kan göra/kolla på för att se om statorlindningen har börjar gått sönder när man ska göra affären? :)

Eller händer det bara som ett knäpp med fingrarna, funkar ena stunden.. och nästa är den sönder? :)

Tack för alla svar!
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
aja, nu vart det så här att det vart en Zl ändå..
Då jag fick ett riktigt kanon pris! Plus att den verkar vara i ett väldigt fint skick!

Bilder kommer då jag listar ut hur man lägger upp dom! ;)
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Ni i veckan ska skotern in på service på Speedshop i Krokom.. Får se när jag får tbx den.

Tror jag fattat hur man lägger upp bilder nu också! Bild på när jag hämtade den..

 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Nu så..

Vart som sagt en Arctic cat Zl 600 -99..

Det som var dåligt med den var dynan, något annat problem har jag inte hittat.. än! ;)

Lite bilder från när den var hemma efter att vi hämtat den! :)
By arcticcaat at 2012-02-19[/IMG]

By arcticcaat at 2012-02-19[/IMG]