köpa 500 kubikare

S

sugen igen!!

Efter att ha haft ett antal halvtaskiga skotrar med hög bränsleförbrukning, dålig driftsäkerhet och dyra reservdelar, så skulle jag nu vilja ha något som man också får köra med emellanåt. Efter studier på skoterforum och samtal med "experter" så verkar det som om rotax maskinerna (494) är det bästa valet, driftsäker, billigare(!) delar osv. Valet verkar nu stå mellan lynx enduro 500 och ski-doo mxz 500 årsmodellerna 97-99 respektive 98-99. Är detta ett bra val, vad är skillnaden mellan ski-doon och lynxen??? Åsikter TACK!!!
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Jag valde lynx enduro 500 rave-97 av dom 2.
ska hämta den på måndag.
för enduron kan man få lite billigare. rint 30000kr . medans mxz får du betala runt 40000kr för.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
>jag skulle köpa -98 lr
>frammåt pga RAVE

jag har en 97:a som är uttagen 98, sen har rave.

 
?

???

Hur är det mxz:s boogie, är det lika som formula 500 boogiet så är det väl inget vidare, eller?
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
Lynxen har ett tyngre chassie + plåtskidor. Väljer du en 99:ans MXZ får du plastskidor ett sportigare chassie samt den viktiga RAVE motorn som kom -98. Har inget emot Lynx men de äldre maskinerna är lite tunga och osmidiga och har inte alla finesser som samtida skotrar bör ha för att hänga med i konkurrensen. Lynxen har f.o.m. -01:eek:rna MYCKET bra skotrar och själv är jag intresserad. Men som 97-99:eek:r skulle jag definitivt välja Ski-doo MXZ. Har f-ö själv ägt en...
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
MXZ:ans boggie är inte alls dålig. Det beror hur hårt du ska köra. Du kan tukta den rätt hårt utan att slå igenom. Det finns justeringar i hårdhet att ställa in. Framdämparna är HPG-racing vilket skiljer sig från Formulan. De kan ställas in i hårdhet de oxå samt är renoveringsbara. Formulan har inga HPG-dämpare.
 
?

???

Formulans boogie har en tendens att krokna lite var stans. Det är inte så med mxz:ans menar ni???