köp råd! nytro, phazer turbo, rx1turbo

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Tjena ha kört slp kittad viper nu i vinter, men ska byta till denna vinter.

Funderar lite vad man ska satsa på? är ute efter en allt i allo skoter som är rolig för lek, men även gå att köra längre på led.

Yamaha är självklart.

phazer turbo för nackdelar? lite att köra med om man jämför med viper med pipor?

nytro 08 ??

rx1 turbo. Tung ja visst. men effekt så de räcker.

Ge gärna lite tips

kan max lägga runt 60 tusen mvh
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Har haft en phazer turbo i 3 år nu, och sedan jag byggde om avgassystemet så har den varit kanon!
Går riktigt bra efter leden, lättkörd och riktigt rolig. Har aldrig kört nytro, bara rx1 och jag tyckte den va rapp men för stor å tung. Sen att folk säger att phazern går sönder vette fan, på min gick oljeslangen till turbon sönder så det läckte olja pga feldragning + avgassystemet då och det är ju ingen big deal =P
jag laddar 0,7 bar med kompsänk, noslip drivhjul och en 38 matta, funkar kanon..
enda jag saknar är väl andra boggiedämpare (hårdare) och andra skidor..

sen är det ju skojj med lite turbo ljud ;)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Nytro -08, gärna förlängd till 345 eller 365. Håll ögonen öppna efter någon som redan kanske har bytt till 44as matta, nonslip osv för det kommer du vilja göra ändå.
 

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
okej. ja men phazern blir inte lite att köra med om man tex är upp i fjälls då?

Någon som har erfarenhet av rx1 turbo? hur funkar en sån typ 365 lång?
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
tycker jag värkligen inte, men givetvis är det mer att köra om man väljer en rx1 turbo, vanlig rx1 också iofs men den har ju inte samma kännsla som phazern, phazer "skuttar" ju fram mer =P Lång har jag ingen erfarenhet av..
 

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
okej. hur mycket effekt har du ur din maskin vid 0.7 ladd? dessa motorer håller inte för mer eller? Kanske är bäst att satsa på en nytro, då kan man ju köpa till turbokitt när man blivit less på effekten.
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
ingen aning, 0.8 ska ju vara typ 140hk iaf. Den känns ju rapp i början som en orginal phazer och nästan direkt efter kommer ju turbon å kickar in. Jag är riktigt nöjd med den maskinen, köpte nyss en assault för jag vill köra mer lössnö då jag skadade ryggen i ett hopp med phazern i vintras, annars hade jag fortsatt pressa led me den! Alternativet är ju då en kort nytro med 44a =P och ja turbokitt är ju häftigt =D tänk en kort med 270hk, ja tack!! ^^

edit: kommer inte ihåg vem men nån kille på ntc hade ju en phazer mtx me turbo med egen bränslemapp, han hade väl 160hk om jag inte missminner mig! Testa en phazer turbo INNAN du köper en, det går inte att jämnföra med orginal. Jag hade köpt en nytro direkt om du har råd dock..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Rx1/Apex är med turbo en dröm att köra med på sjön, funkar att köra på led och är i 307/345/365 hemsk att köra med i lössnö-om det inte är en stoooor myr/lägda/åker, där man kan köra på vändrullen härifrån till evigheten.

Men samtidigt skulle du säkert gilla den om du är van Vipern, då körställningen är ganska lik.
Jag skulle valt Nytro bland alternativen du angett, och som Eliminator säger, helst 345/365.
Absolut krav är iaf minst 44 matta! Med std 32mm ripsaw är dom rätt o slätt hemska, helt värdelösa utanför spåret helt enkelt.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Precis som många andra säger skulle jag nog satsat på Phazern eller Nytron istället för RX1an då de enligt min mening är alldeles för tunga och otympliga.

Så leta efter en seriöst byggd skoter som redan har tillbehören du vill ha, dvs. 44 mm matta och andra skidor än orginalskidor, t.ex. C&A Pro eller SLP!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Yamahas Mountainskida funkar bra, så även originalskidorna på min xtx har jag inga problem med, dock har jag hört att många byter bort skidorna som sitter på rtx (korta) modellen!
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Yamahas Mountainskida funkar bra, så även originalskidorna på min xtx har jag inga problem med, dock har jag hört att många byter bort skidorna som sitter på rtx (korta) modellen!
RTX-skidorna jag hade på min Phazer var iallafall ett stort skämt enligt mig, blev helt annorlunda med Yamahas Mountainskidor!